کد خبر: ۹۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش

راکعی: قوانین مطبوعات و انتخابات نیاز به بازنگری دارد

در بازنگری قانون احزاب، انگیزه و علت باید كمك به كارآمدتر كردن احزاب و حل مشكلات آن‌ها باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: دبیركل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: آقایان باید توضیح بدهند كه چه ضرورتی برای بومی‌سازی قوانین حزبی وجود دارد، در این صورت باید قوانین پارلمانی، قوانین حاكم بر قوای سه‌گانه نیز بومی شود.

فاطمه راكعی  با تاكید بر این‌كه "‌بازنگری بر قوانین باید به صورت علمی و حقوقی انجام شود" اظهار كرد: افرادی ذی‌ربط، حقوقدانان باید بدون گرایش به نگاه خاص سیاسی و جناحی، درصدد ارتقاء و رفع نقص قوانین بپردازد. بسیاری از قوانین ما، مانند قانون مطبوعات و انتخاب نیز نیاز به بازنگری دارند.

وی با بیان این‌كه "به عنوان عضوی از خانه‌ احزاب بحث بازنگری در قانون احزاب را مطرح نكرده‌ایم" ادامه داد: در شرایط سیاسی فعلی، اولویتی برای چنین كاری وجود ندارد، حتی اگر معتقد باشیم ضرورتی برای بازنگری در قانون احزاب احساس می‌شود.

وی در عین حال خاطرنشان كرد: در بازنگری قانون احزاب، انگیزه و علت باید كمك به كارآمدتر كردن احزاب و حل مشكلات آن‌ها باشد.

دبیركل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: اگر تصمیم بر بومی‌سازی قوانین است؛ چرا از بومی‌سازی فعالیت‌ها و قوانین حزبی شروع می‌كنند؟ در عین حال اگر واقعا بومی‌سازی مدنظر آن‌هاست، باید قوانین پارلمانتاریزم و قوای سه گانه نیز تحت پوشش قرار بگیرد؛ چراكه بسیاری از قوانین ما در موارد مذكور برگرفته از كشورهای دیگر و قوانین بین‌المللی است و برای بومی‌سازی باید همه را از نو بنویسند و به نظر می‌رسد چنین كاری ضرورت چندانی نداشته باشد.

وی با بیان این‌كه " مسوولان توضیح بدهند چه هدفی از بومی‌سازی فعالیت‌های حزبی دارند" خاطرنشان كرد: آقایان باید به احزاب پاسخگو باشند كه چرا احزاب شناسنامه‌دار و قانونی كشور را در جریان بازنگری قانون احزاب قرار نمی‌دهند و آن‌ها باید از طریق جراید و روزنامه‌ها مطلع شوند؟

وی همچنین با اشاره به این‌كه " فرهنگ فعالیت‌های حزبی و NGOها در كشور هنوز آن‌طور كه شایسته است نهادینه نشده است" گفت: ای كاش دوستانی كه از كانال‌های مختلف در مورد فعالیت‌های حزبی و قانونی احزاب كار می‌كنند، بر گسترش فرهنگ تحزب آن‌گونه كه خواست و آرمان احزاب شناسنامه‌دار و چارچوب‌دار ـ چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا كه نام حزب برازنده آن‌هاست ـ همت گمارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین