کد خبر: ۹۴۱۴۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹

۳ بیماری مهم چشم در ایران را بشناسید

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران از آب مروارید، آب سیاه و عوارض چشمی دیابت به عنوان سه بیماری شایع چشمی در ایران نام برد.
۳ بیماری مهم چشم در ایران را بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

در نشست خبری سی و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران، نوید نیلفروشان استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر علمی سی و سومین کنگره چشم‌پزشکی بیان کرد: از ۷ تا ۱۹ آبان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۴۰۰ چشم‌پزشک در کنگره شرکت خواهند کرد؛ ضمن اینکه جشنواره فیلم و عکسی برگزار شده که ۱۳ فیلم و بیش از ۵۰ عکس در طول کنگره به نمایش درمی‌آید.

نیلفروشان با بیان اینکه برنامه ۴ ساعت بازآموزی برای پرستاران داریم، گفت: نحو مراقبت‌های بیمار بعد از عمل آموزش داده می‌شود و برنامه آموزشی برای چشم‌پزشکان جوان در بدو شروع کار ارائه می‌شود.

دبیر علمی سی و سومین کنگره چشم‌پزشکی ایران یادآور شد: جلساتی در خصوص پزشکی قانونی و ارتباط با بیماران چشمی برگزار می‌شود و مسائل تجویز عینک در قالب کارگاهی پرداخته می‌شود.

وی پزشکی از راه دور و کاربرد هوش مصنوعی در چشم‌پزشکی را از برنامه‌های دیگر این کنگره برشمرد و افزود: ۱۱ استاد خارجی که نیمی ایرانی و نیمی خارجی به‌صورت مجازی در کنگره مشارکت دارند.

دبیر علمی کنگره چشم‌پزشکی اضافه کرد: ژن‌تراپی از دیگر بخش‌های موردبحث در کنگره خواهد بود.

این متخصص چشم‌پزشکی تصریح کرد: هوش مصنوعی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری چشم‌پزشکی را بیان کند و نوع روش درمان مطلوب را برای فرد مشخص کند.

نیلفروشان با بیان اینکه بسیاری درمان‌های چشم‌پزشکی با استفاده از قطره انجام می‌شود، ابراز کرد: روش‌های جراحی به‌صورت مرتب در حال بروز شدن هستند و برخی هایتک هستند که فعلاً امکانات آن در کشور وجود ندارد.

محمود جباروند، رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران در این نشست چشم‌پزشکی در ایران از نظر تخصص و مهارت قابل‌مقایسه با کشور‌های آمریکا و اروپاست و دسترسی به خدمات درمانی موردنیاز است.

وی اضافه کرد: در ایران خدمات چشم‌پزشکی با ارزان‌ترین قیمت و حضور پزشکان نامی به مردم ارائه می‌شود.

این استاد چشم‌پزشکی با بیان اینکه ۷۰ درصد خدمات چشم‌پزشکی در ایران در بخش خصوصی و ۳۰ درصد در بخش دولتی انجام می‌شود، ابراز کرد: قیمت تجهیزات پزشکی مربوط به چشم‌پزشکی ۵۰ درصد افزایش داشته و با خرید ارز نیمایی امکان خرید وجود ندارد.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی ایران افزود: ارزترجیحی برای اقلام مصرفی بیماران هنوز باقی است و امیدواریم این ارز در حوزه تجهیزات چشم‌پزشکی نیز اختصاص پیدا کند.

جباروند با اشاره به پیوند قرنیه مصنوعی، متذکر شد: انواع عمل‌های این حوزه در کشور انجام می‌شود، اما در خصوص بافت پیوند قرنیه با مشکل روبرو هستیم و توسط بانک چشم تامین می‌شود که با محدودیت روبروست.

وی تصریح کرد: زمانی بانک چشم ایران در سطح بالای دنیا قرار داشت، اما اکنون برخی بیماران به دلیل عدم بافت قرنیه با مشکل روبرو هستند.

این استاد چشم‌پزشکی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر قرنیه‌های مصنوعی توسط کشور‌های پیشرفته در اختیار ما قرار نگرفت، اما اکنون در داخل کشور این قرنیه تولید می‌شود.

وی گفت: از نظر تعداد چشم‌پزشک در کشور با مشکلی روبرو نیستیم، اما در حوزه‌های پزشکی دیگر مانند بیهوشی، داخلی، اطفال و جراحی قلب برنامه‌های برای تمایل به تحصیل در نظر بگیرد.

جباروند با بیان اینکه ۲۵۰۰ چشم‌پزشک در کشور فعالیت دارند، افزود: کاتاراکت، گلوکوم یا آب‌سیاه و مشکلات بینایی مربوط به دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در ایران است.

وی با بیان اینکه استفاده از موبایل برای کودکان زیر دو سال ممنوع است، افزود:متأسفانه تبلیغات دور از شأن پزشکی در فضای مجازی صورت می‌گیرد. اگر ویزیت چشم‌پزشکی در یک ساعت بیش از ۵ بیمار باشد از نظر کیفی درمان کاهش پیدا می‌کند.

رئیس انجمن چشم‌پزشکی افزود: اکنون، چون معاینه چشم کودکان در مهدکودک و ابتدای مدرسه انجام می‌شود میزان تنبلی چشم کمتر دیده می‌شود و زودتر تشخیص داده می‌شود.

جباروند تصریح کرد: افرادی که نمی‌توانند عینک بزنند و بیماری‌های دیگری نیز ندارند می‌توانند از روش‌های رفع عیوب انکساری چشمی استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین