کد خبر: ۹۴۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال شد

مجموع ارزش ریالی معاملات بازار بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به ۳ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال رسید.
ارزش معاملات روزانه بورس انرژی ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش بورس انرژی ایران، مجموع ارزش ریالی معاملات این بازار در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه به ۳ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال رسید؛ این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، فروش برق و همچنین دادوستد اوراق گواهی ظرفیت نقدی در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود.

گفتنی است که ۷۶ درصد ارزش معاملات این بازار مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بود؛ فروش محصولات یک شرکت پالایش نفتی در رینگ داخلی سهمی بسزا در ارزش معاملات بورس انرژی در روز هفدهم مهر ماه داشت.

در روز هفدهم مهر ماه در تابلو گواهی ظرفیت بازار اوراق بهادار ۵۰۰ هزار قرارداد گواهی ظرفیت نقدی مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات ارزشی بالغ بر ۵۰.۴ میلیارد ریال را رقم زد.

رقابت برای عرضه‌های نفتای سبک و سی‌اوسی

بررسی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز سه‌شنبه هفته جاری از فروش ۱۱ هزار و ۸۸۶ تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال حکایت دارد. در این روز با ثبت فروش ۵ هزار تن نفتای سبک و ۵ هزار تن سی‌اوسی یک شرکت پالایش نفتی توانست فروشنده برتر بازار به لحاظ حجم و ارزش معاملات شود.

۵ هزار تن نفتای سبک این شرکت در قیمت پایه ۲۷۱ هزار و ۲۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد؛ مشتریان تقاضای ۱۲ هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند و در نهایت این محصول با رقابت قیمتی ۱۰ درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین روز سه‌شنبه، این شرکت ۵ هزار تن سی‌اس‌او را نیز با قیمت پایه‌ای برابر ۱۵۸ هزار و ۷۷۲ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با رقابت قیمتی ۳۱.۷ درصدی انجامید.

ثبت ارزش ۳۷۷ میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

در روز هفدهم مهر ماه بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن محصول با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۷۷ میلیارد ریال در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت. در این روز ۸۰۰ تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل عرضه و با قیمت پایه معامله شد و ارزشی برابر ۱۷۹ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که نسبت به عرضه ۴۰۰ تن برش سی۷سی۹ در قیمت پایه ۷۹۰ دلار به ازای هر تن اقدام شد که با توجه به تقاضای قابل توجه از آن، این محصول با رقابت قیمتی ۲۵ درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر ۱۹۷ میلیارد ریال را به همراه داشت.

فروش ۳۹۸ میلیون کیلووات ساعت برق

در روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه برابر ۳۹۸ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۶۸۰ کیلووات ساعت برق در بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ریال را به همراه داشت. از کل معاملات ثبت شده در بازار برق ۲ میلیون کیلووات ساعت برق سبز بود و در تابلو مشتقه برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت و مابقی آن مربوط به معامله سلف برق نیروگاه‌های حرارتی در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران بود.

فروش ۲ میلیون کیلووات ساعت برق سبز ارزشی بالغ بر ۵۸ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که معامله ۳۹۶ میلیون کیلووات ساعت برق نیروگاه‌های حرارتی نیز ارزشی بالغ بر ۴۴۲ میلیارد ریال داشت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه هجدهم مهر ماه) رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم می‌توان به عرضه ۶ هزار تن آیزوریسایکل و عرضه ۴ هزار تن برش پنتان اشاره کرد.

همچنین رینگ بین‌الملل نیز در آخرین روز کاری هفته میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه ۱۲ هزار تن رافینت و ۱۲ هزار تن نفتای سبک شرکت پتروشیمی نوری خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین