کد خبر: ۹۴۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸

آغاز دومین اجلاس رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس

دومین نشست روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس و چهارمین نشست معاونین وزرای اقتصادی این گروه در مسکو آغاز شد.
آغاز دومین اجلاس رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس
آفتاب‌‌نیوز :

دومین نشست رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس و چهارمین نشست معاونین وزرای اقتصادی این گروه در مسکو آغاز شده و محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز در صدر هیأتی در این اجلاس شرکت کرده است. 

رئیس‌کل بانک مرکزی طی سخنرانی در این اجلاس، پیشنهاد‌های فنی و عملیاتی را به رؤسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس در مسکو ارائه کرد.

فرزین در دومین اجلاس رؤسای بانک مرکزی کشور‌های عضو گروه بریکس در مسکو گفت: موضوع مهم ابزار پرداخت در بریکس و یادداشت مقدماتی موسوم به BCBPI با هدف ایجاد یک پلتفرم تسویه برای پرداخت‌های فرامرزی بر اساس سیستم‌های تسویه ناخالص آنی (RTGS) و همچنین موضوع پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای بریکس (CBDCs) پیشنهاد شده است که با توجه به جایگاه و تاثیر پرداخت‌های فرامرزی در سایر موضوعات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و انتظار می‌رود با جدیت و فوریت بیشتری پیگیری شود.

بر اساس این گزارش روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای مؤسس بریکس هستند و جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی سال ۲۰۲۴ به گروه بریکس ملحق شدند و چندین کشور دیگر از قبیل ترکیه و سوریه نیز خواهان عضویت در آن هستند.

اعضای گروه بریکس در راستای توسعه مناسبات پولی و بانکی با یکدیگر به دنبال ایجاد نهاد مالی مشترک بوده و مذاکرات برای عملیاتی کردن این موضوع مهم نیز در دستور کار اعضا قرار دارد.

هم‌اکنون ۴۰ درصد از منابع مالی جهان، ۲۵ درصد تجارت جهانی و ۳۵.۶ درصد تولید ناخالص داخلی طبق گزارش بانک جهانی در اختیار کشور‌های عضو گروه بریکس است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین