کد خبر: ۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - ۱۲:۴۶

شام ديپلماتيك در سرماي آلپ

آفتاب‌‌نیوز : معاون رئيس جمهور ايران و وزير امورخارجه اين كشور در آن زمان در اتاق حضور داشتند. گردانندگان جلسه اعلام كردند كه پاتريك چاپات، كاريكاتوريست سويسي را از ليست اعضاي پانل حذف كرده‌اند، چون مسائل مورد بررسي، «خيلي جدي» هستند.

اما مهمان برجسته اين مراسم، جو بايدن سناتور آمريكايي و عضو دموكرات كميته روابط خارجي سنا در آن زمان حضور نداشت. گردانندگان جلسه تأييد كردند كه او در راه است.

ديويد ايگناتيوس، مقاله‌نويس واشنگتن پست، در همان زمان از بابت سرو مشروبات الكلي در اين جلسه و بي‌احترامي به مهمانان مسلمان مجلس عذرخواهي كرد. گارسون‌ها، گيلاس‌هاي مشروب را جمع كردند.

آنها حتي ليست غذاهاي هتل را هم برداشتند چون قرار بود غذاي حرام و ناقض قوانين اسلامي سرو شود.

يكي از شركت‌كنندگان سؤال كرد كه چرا فرهنگ‌هاي مختلف نمي‌توانند آداب و رسوم يكديگر را تحمل كنند.

كمال خرازي وزير امورخارجه ايران هم پاسخ داد كه تحمل، چيز خوبي است اما به آن معني نيست كه مردم نبايد به ارزش‌هاي ديني ديگران احترام بگذارند.
او گفت اگر مشروب سرو مي‌شد، او و هيأت همراهش نمي‌توانستند در جلسه شركت كنند.

در حالي كه احساسات زيادي در جلسه برانگيخته شده بود، هضم غذا به خاطر موضوع داغ بحث ميز شام، حتمي بود: برنامه هسته‌اي ايران و خطر حمله نظامي آمريكا يا اسرائيل به تجهيزات اتمي ايران.

خرازي دوباره تأكيد كرد كه اين برنامه، كاملاً صلح‌آميز است و برخلاف اتهامات آمريكا و اسرائيل، هيچ فعاليت مخفيانه‌اي براي ساخت تسليحات هسته‌اي در كار نيست.

وي اصرار داشت كه ايران، حق قانوني خود براي استفاده از پتانسيل‌هاي علمي خود را محفوظ مي‌داند و مسأله غني‌سازي اورانيوم را هم بخشي از آن به شمار مي‌آورد.

او گفت: «ما مي‌خواهيم مستقل باشيم. به همين دليل است كه تكنولوژي هسته‌اي خود را گسترش داده‌ايم. اين به مسأله غرور ملي ما بر مي‌گردد.»

از وي سؤال كردند كه آيا گسترش تكنولوژي غني‌سازي هسته‌اي بيشتر به نفع ايران است يا اجتناب از خطر انزواطلبي، تحمل تحريم‌هاي اقتصادي و حمله نظامي در اين خصوص مفيدتر خواهد بود؟ خرازي گفت: حفظ خودكفايي علمي، يكي از اهداف مهم تهران است.

وي گفت: «ايران نبايد مورد بي‌اعتنايي قرار گيرد. حقوق ايران نبايد نقض شود.

كشوري با چنين پتانسيل‌هايي بايد فضاي لازم براي ايفاي نقش خود را داشته باشد.»

كاركنان هتل كه احساس مي‌كردند بحث مذكور، خيلي داغ است، پنجره‌ها را باز كردند و هواي سرد آلپ را به اتاق وارد كردند.
بايدن سرانجام با حدود يك ساعت و بيست دقيقه تأخير رسيد. او اشتباهاً به يك هتل ديگر رفته بود.

لباس نامناسب و تابستاني همسر او، كاملاً با پوشش اسلامي معصومه ابتكار مشاور رئيس جمهور ايران در تضاد بود.

بايدن كه سال گذشته، جلسه طولاني و خصوصي با خرازي داشت گفت: واشنگتن بايد به سه كشور بزرگ اروپايي بپيوندد و سعي كند با ايران به مذاكره بپردازد تا براي توقف برنامه غني‌سازي هسته‌اي ايران در ازاي دادن تضمين‌هاي امنيتي و اقتصادي موردنظر ايران، به توافق برسد.

بايدن گفت: هم ايران و هم آمريكا بايد «پخته‌تر» شوند و با يكديگر به مذاكره بپردازند تا از «عواقب ناخواسته» جلوگيري كنند.

وي اضافه كرد: دولت بوش بايد آماده ارائه تضمين‌هاي لازم باشد. از سوي ديگر اگر تهران، ترديدها در مورد برنامه هسته‌اي‌اش را برطرف كند، واشنگتن به دنبال «تغيير رژيم» در ايران نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین