کد خبر: ۹۴۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
متاسفانه به اسم رهبری کاری برخلاف آنچه که در چشم انداز تعیین کردند انجام می‌دهیم

پزشکیان: باید در منطقه اول شویم؛ این امر با شعار و دعوا نمی‌شود

رییس جمهور در دانشگاه تهران گفت: رسالت دانشگاه و دانشگاهی این است که کشور را در قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی قرار دهد.
پزشکیان: باید در منطقه اول شویم؛ این امر با شعار و دعوا نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در مراسم آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران، گفت: با درود به روان پاک بنیانگذار انقلاب اسلامی به یاد شهیدانمان خدمت شما عزیزان اساتید محترم سلام عرض می‌کنم.

امید ما به دانشگاه و دانشگاهیان است

پزشکیان اظهار کرد: اگر امیدی به کشور داریم در کنار صنعتگران و تولید کنندگان به عنوان یک بال بزرگ، امید ما به دانشگاه و دانشگاهیان است.  در پزشکی چارچوب‌هایی را یاد گرفتیم که بر اساس آن به پیش می‌رویم که خیلی هم به برخی پروتکل‌ها توجهی ندارد. رسالت دانشگاه و دانشگاهی این است که کشور ما را در قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی قرار دهد.

رئیس جمهور با اشاره به دوران جوانی خود، بیان کرد: زمانی که جوان بودم، ذهن خود را معطوف آن کردم که در رشته‌ای تحصیل کرده و کسب مهارت کنم که نیاز و کمبود آن در کشور شدید است تا بتوانم مشکلات مردم را در آن حوزه حل کنم.

وی ادامه داد: ما باید مشکلات را در داخل کشور خود حل کنیم. بنده حتی برای تکمیل دوره‌های به خارج از کشور رفتم تا بتوانم آنچه که در کشور‌های توسعه یافته اتفاق می‌افتد را بتوانیم به داخل ایران منتقل کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: آنچه که ما هم اکنون به دنبال آن هستیم و از اساتید انتظار داریم حل گره‌ها و مشکلات جامعه است. کسی که ذهن خلاق داشته، توانمند است و انگیزه دارد و دلش می‌خواهد ایران و کشورش را به عزت برساند می‌تواند این کار را انجام دهد.

باید در منطقه اول شویم و این امر با شعار و دعوا نمی‌شود

رئیس قوه اجرایی کشور خاطرنشان کرد: باید به چشم اندازی که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند دست یابیم. باید در منطقه اول شویم که این امر با شعار و دعوا نمی‌شود، با تلاش و کوشش می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخی سفر‌های خارجی خود تصریح کرد: من به عنوان یک ایرانی وقتی در کشور‌های خارج می‌بینم که ما اینگونه هستیم، اما آن‌ها [در شرایط بهتری قرار دارند]، برای من غیر قابل تحمل است که چرا ما اینجا هستیم و آن‌ها [در وضعیت مناسب‌تری هستند.]ایستادگی کردن در برابر حرف درست، ظلم است

رئیس جمهور با بیان شعری گفت: مرد را دردی اگر باشد خوش است؛ درد بی‌دردی علاجش آتش است. من اگر توان علم و مهارتی دارم برای مردم و جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنند و بایستی کاری کنم که مردم و کشورم در تمام بخش‌هایی که امکان‌پذیر است، به جایی برسد که از [کشوری]کمتر نباشیم، زیرا نباید از کسی و کشوری کمتر باشیم، چون کمتر نیستیم.

رئیس قوه اجرایی کشورمان با اشاره به موضوع وفاق در جامعه، تاکید کرد: اینکه بنده بر روی وفاق اصرار دارم، به دلیل آن است که مبنای فکری بنده و باورم است و آن از قرآن است و شخصاً اینگونه رشد کرده‌ام.

پزشکیان گفت: چه کسی ظالم‌تر از آن آدمی است که دروغ بگوید یا اگر حرف درستی در برابرش آوردند، آن را تکذیب کند. کسی که حرف درستی را بیاورد که بر اساس مستندات باشد و یا اگر حرف درستی را برایش آوردند در برابر آن سر خم کند، آن فرد متقی است.

وی ادامه داد: جهنم جایگاه کسانی است که این حرف‌ها را نمی‌پذیرند. هر کسی از هر گروه و جناح و دسته‌ای اگر حرف درست را بیاورد، ما موظفیم با تمام وجود آن را بپذیریم. در برابر حرف درست ایستادگی کردن ظلم است.

باید بهترین مسیر را برای حل مشکلات پیدا کنیم

پزشکیان تصریح کرد: ما باید سیاست‌هایی را به کار ببریم که راهگشا باشد، نه آنکه روشی دست دهم باشد که مشکل جامعه را حل نمی‌کند. این در حالی است که دنیا راه‌هایی را پیدا کرده است، لذا ما باید بهترین مسیر را برای حل مشکلات پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: وقتی ما گذشته را بدانیم، روند را بشناسیم و بتوانیم انتخاب برتر داشته باشیم، هیچگاه راه اشتباه را انتخاب نمی‌کنیم.

وی‌ادامه داد: همانطور که آقای ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان، در خصوص کلمات «طیبه» و «خبیثه» مطرح کردند، کلمه طیبه ریشه‌دار است. اما کلمه خبیثه قراری در آن وجود ندارد و با هر بادی می‌افتد، لذا ما باید حرفمان را محکم و بر اساس مستندات بزنیم و اینگونه نباید باشد که حرفی را امروز بزنیم و دو ماه بعد آن را عوض کنیم.

وی عنوان کرد: حرف درست و صحیح حرفی است که از مبانی درست علمی خارج می‌شود. پس، چه فردی مذهبی باشد یا نباشد، چه چپ باشد یا راست باشد، اگر سخن درستی را مطرح کند آن را می‌پذیریم.

اگر استادی می‌تواند مشکلی را در کشور حل کند، پس با او قرارداد می‌بندیم

رئیس قوه اجرایی کشور با اشاره به کمبود منابع در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: یکی از سخنرانان در این جلسه گفتند که دانشگاه منابع کم دارد. در خارج منابع دانشگاه‌ها را دولت می‌دهد یا دانشگاه خودش درآمد دارد؟ در حالی که هر دو در تأمین منابع مالی دانشگاه‌ها نقش دارند، اما بیشتر خود دانشگاه‌ها در تأمین منابع خود نقش دارند.

وی افزود: ما اگر بخواهیم مشکلاتمان را حل کنیم، باید استادان دانشگاه به ما کمک کنند تا مشکلات جامعه حل شود، قرارداد ببندند و کاری کنند که گره‌ها باز شود.

رئیس جمهور بیان کرد: هر استاد دانشگاهی می‌تواند گره‌ای را باز کند؛ اعم از اینکه این گره‌ها در اقتصاد، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، جامعه شناسی و … باشد، زیرا ما در جامعه مشکل داریم.  باید توجه کرد، اگر یک استاد داریم که می‌تواند مشکل ما را در این سیستم اداری حل کند، پس با او قرارداد ببندیم تا مشکل ما را حل کند.

رئیس جمهور متذکر شد: در شهرستان‌ها مگر دانشگاه نداریم؟ من در دانشگاه بودم به دانشکده کشاورزی گفتم این وضعیت کشاورزی برازنده جامعه ما نیست. شما تئوری بلدید، ولی در جامعه کار دیگری می‌کنند، پس بیایید ما زمین و مزرعه و آب بدهیم و دانشجو را به مزرعه ببریم تا تئوری را در عمل پیاده کند و این همان کاری است که الان دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم می‌کنند. پول هم اگر درمی‌آورید، برای خودتان؛ آخر در کلاس درس چگونه درخت بکارند؟ چگونه خودرو را تعمیر کنند؟ چگونه برق را وصل کنند؟ آیا در کلاس درس امکان اجرای این تئوری‌ها هست؟

رئیس جمهور با اشاره به خاطره‌ای از دوره‌های آموزشی خود در خارج از کشور گفت: برای حضور در دوره‌ای به آمریکا رفته بودم؛ اکثر دانشجویان و اساتید پروژه برداشته بودند و آن را ارائه می‌دادند، نه اینکه در کلاس درس دهند.

پزشکیان خطاب به دانشجویان عنوان کرد: شما می‌توانید مشکل اقتصاد، صنعت، کشاورزی، سیاست و فرهنگ را حل کنید. اگر بگویید برای کشور برنامه داریم و برای حل مشکلات کشور حاضر باشی در منطقه‌ای فعالیت کنید، ما با شما قرارداد می‌بندیم تا بروید مشکلاتش را حل کنید. در این راه پول هم به شما می‌دهیم تا به جای اینکه در کلاس بنشینید، بر اساس [نیازهای]جامعه آموزش دریافت کنید.

انتظارم این است که دانشجویان ما بهترین ساختار، شکل و نوع آموزش را داشته باشند

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت، گفت: ما در خصوص مدیریت به دنبال اساتیدی هستیم که به ما روش مدیریت در سیستم را بگویند و ما با آن‌ها در این خصوص قرارداد می‌بندیم که چه کار باید بکنیم که نیروی انسانی ارتقا پیدا کند، برنامه‌ها درست نوشته شود، هزینه و اثربخشی درست شکل بگیرد و بخش‌هایی مانند بیمارستان‌ها و ادارات، کارآمد شوند.

وی افزود: مدیریت یعنی چگونه رفتار کردن با نیروی انسانی، نه آنکه پس از آنکه تحصیلاتشان تمام شد نمی‌توانند کار کنند و مدام تنش و دعوا دارند. مدیریت یعنی کار تیمی را یاد گرفتن و ارتباطات را به خوبی اجرا کردن؛ مدیریت یعنی آنکه ساختار‌ها را به خوبی اجرا کنند و به صورت سیستماتیک فکر کردن است. انتظارم این است که دانشجویان ما بهترین ساختار، شکل و نوع آموزش را داشته باشند.

هر کدام از این منها می‌توانند در کشور انقلابی و تغییری ایجاد کنند

پزشکیان با اشاره به وجود مشکلاتی در مدارس کشور تاکید کرد: در حال حاضر می‌خواهیم مشکلات مدارس کشور را حل کنیم، در حالی که نیاز به فضا و تجهیزات داریم و لازم است توجه کنیم این فضا را چگونه طراحی کنیم و برای آن روشی را که می‌خواهیم در آموزش پیاده کنیم که بهترین باشد.

وی ادامه داد: در عین حال باید بدانیم با چه روشی آموزش دهیم و در نهایت بهترین روش ارزیابی را داشته باشیم که این امر امکان‌پذیر است و در این راه دانشگاه‌ها می‌توانند ما را در این راه کمک کنند، چون این کار را خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: عدالت، روابط بین بخشی، مشارکت و در اختیار داشتن فناوری مناسب، چهار اصل در علم پزشکی است، ولی اگر بتوانیم این چهار اصل را به یکدیگر متصل کنیم، هر مشکلی را در کشور و در بخش‌های دیگر، می‌توانیم حل کنیم.

پزشکیان اذعان کرد: بنده کسی بودم که در گذشته می‌خواستند حذفم کنند، متأسفانه برخی می‌خواهند منها را حذف کنند، در حالی که هر کدام از این منها می‌توانند در کشور انقلابی و تغییری ایجاد کنند.

از دانشگاه، استاد و مدیر و دانشجو می‌خواهم هر کاری که می‌توانند برای ایران عزیزمان انجام دهند

رئیس قوه اجرایی کشور ادامه داد: بنده خود دانشجوی رشته قلب بودم، اما دلیل نمی‌شود، چون وزیر و رئیس جمهور بودم و هستم، کسانی باشند که اعتقاد مرا نداشته باشند، ولی از من بهتر هستند را نادیده بگیرم و به آن‌ها احترام نگذارم. پس من باید احترام آن‌ها را نگه دارم نه آنکه توقع داشته باشم آنان به من احترام بگذارند.

رئیس جمهور عنوان کرد: باید مشکلات آن‌هایی که در کشور مانده و تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند، را حل کنیم و این موضوعی است که در ادارات و وزارتخانه‌ها به دنبال آن هستیم تا هوای اساتید و نخبگانی که در کشور مانده و فعالیت می‌کنند، را داشته باشیم. با این کار دیگران هم می‌بینند که احترام علم، دانش و فرهیختگی نگه داشته می‌شود لذا آنانی که می‌خواهند از کشور بروند، هم می‌مانند، تا مشکلات کشور را حل کنند.

پزشکیان گفت: از دانشگاه، استاد و مدیر و دانشجو می‌خواهم هر کاری که می‌توانند برای ایران عزیزمان انجام دهند. بنده هم از شنیدن سخنان دانشجویان و استادان ابایی ندارم و حتماً فرصت بگذارید، می‌آیم و به صحبت‌های شما گوش فرا می‌دهم. هر کس حرف منطقی داشته باشد با جان و دل می‌پذیریم و اگر حرفی غیر منطقی باشد با تشریح دلایل آن را نمی‌پذیریم، اما دعوایی نخواهیم داشت.

می‌خواهیم مملکت‌مان به جایی برسد که رهبر انقلاب در چشم‌انداز مشخص کردند

پزشکیان تاکید کرد: ما می‌خواهیم مملکت‌مان به جایی برسد که رهبر معظم انقلاب در چشم‌انداز مشخص کردند. متأسفانه به اسم رهبری، کار‌هایی می‌کنند که ضد آن سیاست‌ها و چشم‌انداز است و همه را به اسم رهبری تمام می‌کنند، در حالی که رهبری عزت و سربلندی مملکت را می‌خواهند. نخبگان و اساتید ما سرمایه‌های گرانمایه این کشورند، ما قدر شما را خواهیم دانست و به شما احترام می‌گذاریم.

وی خطاب به دانشجویان ادامه داد: شما به ما کمک کنید مملکت را بسازیم، با شما می‌توانیم تمام مشکلات موجود در مملکت را حل کنیم.

شایان ذکر است؛ در حین سخنرانی رئیس جمهور تعدادی از دانشجویان و اساتید با بی‌نظمی، خواستار صحبت شدند و در میانه کلام مسعود پزشکیان سخنان خود را مطرح می‌کردند که رئیس جمهور ضمن دعوت آن‌ها به حفظ آرامش وعده داد تا در جلساتی به سخنان آنان گوش فرا دهد.

ضمن آنکه در ابتدای سخنرانی، تعدادی از دانشجویان از وسط سالن درخواست کردند که باید صحبت کنند و به آن‌ها اجازه صحبت داده نمی‌شود؛ در همین حال پزشکیان ضمن دعوت دانشجویان به آرامش از آن‌ها خواست تا یک نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند و پای تریبون آمده و صحبت کند و برای دقایقی تریبون را به صورت موقت ترک کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین