کد خبر: ۹۴۲۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

مقصد سرمایه‌گذاران شجاع کجاست؛ بورس، طلا، دلار یا بیت‌کوین؟

بورس در اواخر هفته قبل غیرت به خرج داد و توانست کمی از زیر فشار بیرون بیاید. منتها وقتی می‌توان آسوده‌خاطر بود که محدودیت دامنه نوسان را به حال عادی برگردانند. تا آن روز ظاهرا همه راه‌ها به طلا ختم می‌شود.
مقصد سرمایه‌گذاران شجاع کجاست؛ بورس، طلا، دلار یا بیت‌کوین؟
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت دلار در هفته سوم مهرماه به شکل جزیی رشد کرد. طلا به همین شیوه سینه‌خیز به عقب برگشت و سکه امامی با اینکه ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان گران شد در نهایت ۱.۵ درصد سود برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.

به گزارش فرارو؛ تحولات منطقه‌ای و هیجانات نظامی در حال حاضر بر فضای اقتصادی کشور سایه انداخته است. بورس در روز‌های پایانی هفته قبل غیرت به خرج داد و توانست کمی از زیر فشار خارج شود. منتها وقتی می‌توان با جرات درباره عادی‌شدن شرایط حرف زد که محدودیت دامنه نوسان به حال عادی برگردد. تا آن روز همه به طلا فکر می‌کنند و سراغ خرید طلا، حراج سکه طلا در مرکز مبادله یا سرمایه‌گذاری روی واحد‌های صندوق طلا در بورس می‌روند. سیل پول‌های خارج‌شده از بورس همچنین ممکن است با هزار ترس و دلهره روانه بازار ارز دیجیتال شود، جایی که مثلا کسب سود ۱۷ درصدی در عرض یک هفته محتمل به‌نظر می‌رسد.

طلا و سکه؛ دلبری سکه امامی از سرمایه‌گذاران 

قیمت طلا ۱۸ عیار روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه به چهار میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید. این عدد نسبت به قیمت در روز اول هفته ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرده و بازدهی منفی سه‌دهم درصدی را برای طلا به جا می‌گذارد. 

طلا با وجود میل و اشتیاق به مظلوم‌نمایی، در همین هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، رکورد تاریخی جدیدی از خود به جا گذاشت. روز یکشنبه ۱۵ مهرماه بود که قیمت طلای ۱۸ عیار تا چهار میلیون و ۱۴۱ هزار تومان پیش رفت تا برای سومین یا چهارمین مرتبه در یک‌ماه اخیر شاهد شکسته شدن رکورد قیمت طلا باشیم.

طلا در ابتدای هفته جدید کمی دست به‌عصا حرکت می‌کند، چون روند صعودی اونس جهانی متوقف شده است. با این حال دلار به‌عنوان شریک جرم اصلی، همچنان نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت طلا بازی خواهد کرد.

سکه امامی هم در هفته گذشته دست‌کم دو مرتبه گردوخاک به راه انداخت. یک بار در روز یکشنبه ۱۵ مهرماه با رسیدن به قله ۴۹ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و مرتبه دوم روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه با ایستادن روی پله ۴۹ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان. با این حال گروهی توانستند با خوش‌شانسی در همین روز سکه امامی را با قیمت ۴۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بخرند.

سکه امامی پس از رشد ۷۶۰ هزار تومانی، در حال حاضر بازدهی یک ساله ۷۵ درصدی را پیش رو می‌بیند و سرمایه‌گذاران از آن رضایت کامل دارند. بازدهی سکه بهار آزادی طرح قدیم، در همین مدت ۶۸ درصد است. قیمت نیم سکه از پارسال تا الان ۷۱ درصد رشد داشته و بازدهی یک ساله ربع سکه از ۶۷ درصد فراتر نمی‌رود. قیمت طلا در مقایسه با پارسال ۷۰ درصد بالا رفته است.

نیم سکه هفته شلوغی را پشت سر گذاشت و موفق شد روز یکشنبه ۱۵ مهرماه، با رسیدن به سکوی ۲۷ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان سقف قیمت سه ماهه خود را بشکند، اما در ادامه عقب‌نشینی کرد و روز پنجشنبه با کف قیمت ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سقف قیمت ۲۶ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی، ضعیف‌ترین عملکرد را به نمایش گذاشته است. قیمت سکه گرمی در ابتدای معاملات هفته گذشته هشت میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود و تا اواخر هفته ۲۰ هزار تومان آب رفت. سکه گرمی در بازه یک ساله هم شرمنده سرمایه‌گذاران است، چون بازدهی ۳۰ درصدی آن حتی از تورم عمومی سالیانه عقب افتاده.

دلار؛ بیا دوری کنیم از هم

دلار با رسیدن به جایگاه ۶۳ هزار و ۵۵۰ تومان، بالاترین سطح قیمت سه ماه اخیر را ثبت کرده با این حال نشانه‌هایی جدی وجود دارد مبنی بر اینکه دلار احتمالا در شکستن رکورد تاریخی قیمت خود ناکام خواهد ماند.

قیمت دلار ۱۸ اردیبهشت امسال تا ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان پیش رفت و رکوردی تازه خلق کرد. پس از آن در سراشیبی افتاد و ۲۸ تیر حتی به ۵۷ هزار و ۲۲۰ تومان رسید. دلار در شروع نیمه دوم سال، جان تازه‌ای گرفت و اوایل مهرماه با سوءاستفاده از مسائل سیاسی و هیجانات منطقه‌ای دوباره مرز ۶۰ هزار تومان را پشت سر گذاشت.

مقصد سرمایه‌گذاران شجاع کجاست؛ بورس، طلا، دلار یا بیت‌کوین؟ سهامداران هنوز نمی‌توانند دود سفید را به نشانه عادی شدن شرایط بر فراز بورس مشاهده کنند

دلار روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه، سرخوشانه به جایگاه ۶۳ هزار و ۵۵۰ تومان تکیه زد، اما، چون بازار ارز عملا از خریدار خالی است به شدت تحت فشار قرار گرفت. معامله‌گران بزرگ هم در شرایط فعلی دچار سرگیجه شده‌اند. از یک طرف در کانال‌های تلگرامی قیمت دلار را ۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام می‌کنند و از طرف دیگر دلالان که احساس می‌کنند دستشان رو شده تلاش کردند در بازار معاملات پشت‌خطی روز جمعه قیمت را تا ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان بالا ببرند.

قیمت دلار در شرایط فعلی روی تحولات منطقه‌ای حساب باز کرده و تا زمان آرام‌گرفتن شرایط به نظر می‌رسد برای روی صحنه‌بردن هر نوع شعبده‌بازی آمادگی دارد. دوری‌کردن از بازار ارز که حتی پس از تجربه شدیدترین هیجانات نتوانسته بیش از ۲۳ درصد بازدهی سالانه را کسب کند، بهترین توصیه ممکن خواهد بود.

بورس؛ انشاءالله سال آینده

بورس در هفته گذشته سه روز معاملاتی منفی و دو روز مثبت را پشت سر گذشت. عقب‌نشینی هشت هزار و ۱۲۳ واحدی روز شنبه، بزرگترین ضربه به سهامداران بود. روز‌های یکشنبه ۱۵ مهر و دوشنبه ۱۶ مهر همین اتفاق تکرار شد. شاخص بورس در این روز‌ها به ترتیب پنج هزار و ۵۴ واحد و هفت هزار و ۷۶۷ واحد افت کرد.

بورس طی این روز‌ها در حالی بدشانسی را تجربه می‌کرد که عامل تاثیرگذاری مثل دلار با رشد روبرو بود. سهامداران باید خیلی خوشحال باشند که به خاطر محدودیت دامنه نوسان ضرر و زیان کمتری را تجربه کردند. بورس از روز سه‌شنبه وضعیت جدی را تجربه کرد.

شاخص بورس روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه، با رشد سه هزار و ۴۲۲ واحدی روبرو شد و در آخرین روز معاملاتی هفته، یعنی چهارشنبه ۱۸ مهرماه هم دو هزار و ۴۵۳ واحد پیشروی کرد تا در نهایت جایگاه دو میلیون و ۹۹ هزار واحدی آرام بگیرد. 

سهامداران هنوز نمی‌توانند دود سفید را به نشانه عادی شدن شرایط بر فراز بورس مشاهده کنند، چون سایر شاخص‌ها هنوز لنگ می‌زنند. تعداد سهم‌های منفی و مثبت ۱۴۷ به ۱۴۴ است و روند خروج سرمایه با سرعت دنبال می‌شود. 

سه‌شنبه ۱۷ مهرماه که شاخص بیش از سه هزار و ۴۰۰ واحد رشد کرد، ۱۲۱ میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شد. آمار‌ها نشان می‌دهند در عرض ۱۰ روز معاملاتی آخر، ارزش بورس بیش از چهار هزار میلیارد تومان آب رفته است.

ارزش معاملات روزانه به دوران تیره‌و‌تار بورس در سال ۱۳۹۹ شباهت دارد. از طرف تعداد معامله‌گران به شدت کم شده و در هر روز کمتر از ۲۰ هزار کد بورسی در بازار فعالیت می‌کنند. این میزان بی‌توجهی و کم‌محلی به بورس از هفت سال پیش به این طرف سابقه نداشته است. فقط سرمایه‌گذارانی که سمت صندوق طلا رفته‌اند از وضعیت فعلی بورس رضایت دارند، چون رشد قیمت طلا باعث شده در کوتاه‌مدت بازدهی سه، چهار درصدی را نصیبشان شود.

بورس در هفته جدید بی‌صبرانه چشم‌انتظار بازگشایی محدودیت دامنه نوسان است و این خبر را نشانه کاهش ریسک‌های سیاسی و نظامی قلمداد خواهد کرد. همچنین در حالی که آماتور‌ها با دلی شکسته تنها به فرار فکر می‌کنند، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برنامه‌ریزی خود را بر این احتمال استوار خواهند کرد که سال آینده تمام و کمال به بورس تعلق دارد. 

ارز دیجیتال؛ سکته ناقص بیت‌کوین

بیت‌کوین پس از یک سکته خفیف که حاصل به روزرسانی گزارش تورم آمریکا بود، به زیر ۶۰ هزار دلار رسید، اما دست بر زانوی خود گرفت و توانست دوباره سرپا بایستد. بازدهی بیت‌کوین در هفته گذشته با این تغییر و تحول مثبت شد و در بازه یک ماهه توانسته هشت درصد سود برای سرمایه‌گذاران رقم بزند. 

برندگان بازار رمزارز‌ها در هفته قبل کسانی بودند که سراغ یونی سوآپ و سویی رفتند. این دسته سرمایه‌گذاران در هفت روز به ترتیب ۱۷ و ۱۴ درصد سود به خانه بردند. سویی به تنهایی در روز جمعه ۱۳ درصد بازدهی داشت و قیمت شیبا به اندازه‌ای بالا رفت که سرمایه‌گذاران طی یک روز هشت درصد سود به جیب بزنند.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین