کد خبر: ۹۴۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
پول گرفتن بیمه شدگان هم تازه اول گرفتاری است!

سخنگوی آتش نشانی: همه بازار‌های تهران خطرناک‌اند

مالکان دچار آتش سوزی که بیمه نیستند طبیعتاً باید خسارت را خودشان پرداخت کنند، البته اگر چیزی برایشان باقی مانده باشد که بتواند پرداخت کنند، ولی آنهای هم که بیمه آتش سوزی دارند به این راحتی نیست که تا به بیمه مراجعه کنند، بتوانند پولشان را بگیرند، آن هم اول گرفتاری است و داستان خودش را دارد و تازه باید از این اداره به آن اداره بروند، نمی دانم برو تاییدیه آن را بگیر، برو فاکتور اجناس را بیاور!
سخنگوی آتش نشانی: همه بازار‌های تهران خطرناک‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

ساماندهی بازار‌ها و ساختمان‌های ناایمن یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها است و با سوختن بازار بزرگ آهن شادآباد، بار دیگر انتقاد‌ها به مدیریت زاکانی در شهرداری فزونی یافته است. وی که طرحش برای قطع درختان جهت ساخت ۶۰۰ مسجد در پارک‌های تهران با واکنش منفی بسیاری رو به رو شد، مسئولیت بحث ایمنی بازار‌ها را بیشتر متوجه دیگر سازمان‌ها می‌داند، در حالی که طبق مصوبات شورا باید توسط شهرداری بازار‌های جایگزین برای بازار‌های فرسوده تهران ساخته شود.

پس از آتش سوزی بیمارستان گاندی نیز نامه‌ای منتشر شد که بر اساس مفاد آن از قبل به این محل اخطار داده شده بود، اما به دلیل عدم پیگیری واحد مربوطه در شهرداری تهران، به آن وقعی نهاده نشده بود.

***

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: در این حادثه یکی از آتش نشان‌های ما دچار مصدومیت شد و سه نفر فوتی هم داشته‌ایم، هر چند در اینگونه حوادث معمولاً برخی خودشان شخصاً به اورژانس مراجعه می‌کنند. همکاران ما مانند بسیاری از مراکز دیگر به بازار آهن شاد آباد هم مراجعه کرده بودند و اخطار‌های لازم صادر شده بود. ولی متاسفانه مانند خیلی از مراکز دیگر خبری از تمهیدات ایمنی و سیستم‌های اطفاء حریق در آن نبود. حجم اجناس چیده شده خیلی بیشتر از ظرفیت مغازه‌ها بود و مانند پلاسکو در بیرون هم جنس چیده بودند که این باعث تنگ شدن معبر شده بود.

در آتش‌سوزی بیمارستان گاندی هم نامه‌ای منتشر شد که طبق آن از قبل به مالک اخطار داده بودند، هیچ سازوکاری هست که مالک متخلف را مجبور به رعایت مسائل ایمنی نمایید؟

آتش نشانی که قدرت اجرایی ندارد و فقط می‌تواند بازدید نمایید و اخطار بدهد، تا ۲_۳ سال قبل که دستگاه قضایی ورود نکرده بود، ساختمان‌های ناایمن یکی از مشکلات بحرانی شهر تهران بود، البته هنوز هم وضعیت بحرانی هست. هرچه اخطار می‌دادیم، چون می‌دانستند ما اختیاری نداریم و نمی‌توانیم حتی یک کرکره را پایین بکشیم، مالک متخلف هیچ اهمیتی نمی‌داد، اما از چند سال قبل که پرونده‌ها را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهیم، شرایط مقداری بهتر شده است. این مسئله باعث شده تعداد ساختمان‌های بحرانی تهران از ۱۲۲ به ۷۱ ساختمان کاهش پیدا کند. سوال این است که حتماً باید دستگاه قضایی ورود کند، چرا نباید رعایت ایمنی به فرهنگ تبدیل شود و خود مالکان دلسوزی لازم را به خرج ندهند؟

وی در ادامه گفت: مثلاً افرادی که در محدوده بازار کار می‌کردند نمی‌دانستند که آن همه تینر و چسب قابل انفجار و اشتعال است؟ آن افرادی که سال‌ها نان آن کار را می‌خورند می‌دانند که آن همه جنس که تا سقف چیده‌اند و آن سیم‌های آویزان برق چقدر خطرآفرین است. از نظر من همه بازار‌های (تهران) خطرناکند. برچ چهار و پنج سال گذشته انبار چسب بازار سید ولی دچار آتش‌سوزی شد. یک ساختمان ۵ طبقه با ۲۸۰ مغازه کلا در آتش سوخت. ما بازار آهن شادآباد را در یک شبانه روز جمع کردیم، ولی بازار چسب سید ولی سه شبانه روز می‌سوخت. در زیر زمین پاساژ تا سقف جنس چیده بودند و ۳ روز می‌سوخت. بازار‌ها معمولاً مشکلات مشابهی دارند، مثلاً مشکلات برقی و جنس چیدن در راهرو‌ها یکی از دلایل آتش سوزی در آن‌ها است. آنقدر معبر‌ها تنگ است که یک موتور هم رد نمی‌شود، بعد که آتش‌سوزی اتفاق افتاد، ماشین آتش نشانی چگونه رد شود؟!

ملکی اظهار کرد: مالکان دچار آتش سوزی که بیمه نیستند طبیعتاً باید خسارت را خودشان پرداخت کنند، البته اگر چیزی برایشان باقی مانده باشد که بتواند پرداخت کنند، ولی آن‌هایی هم که بیمه آتش سوزی دارند به این راحتی نیست که تا به بیمه مراجعه کنند، بتوانند پولشان را بگیرند، آن هم اول گرفتاری است و داستان خودش را دارد و تازه باید از این اداره به آن اداره بروند، نمی‌دانم برو تاییدیه آن را بگیر، برو فاکتور اجناس را بیاور!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین