کد خبر: ۹۴۲۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
اسرائیل پاسخ به حمله ایران را تا زمان تقویت بیشتر توان پدافندی خود به تاخیر انداخته

سامانه دفاعی آمریکا در حال ارسال به اسرائیل؛ معامله بایدن و نتانیاهو بر سر حمله به ایران؟

ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۲۴ اعلام کرد که در تلاش برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل پس از حملات موشکی ایران، یک سامانه ضد موشکی پیشرفته را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اسرائیل پاسخ به حمله اخیر ایران را تا زمان تقویت بیشتر توان پدافندی خود به تاخیر انداخته است.
سامانه دفاعی آمریکا در حال ارسال به اسرائیل؛ معامله بایدن و نتانیاهو بر سر حمله به ایران؟
آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی پیشرفته تاد را برای «دفاع از اسرائیل» ارسال می‌کند.

به گزارش رویترز، تاد یک سیستم دفاع موشکی پیشرفته و ارتفاع بالا با قابلیت رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد است.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون با تایید ارسال انتقال این سامانه پدافندی ضد بالستیک به اسرائیل گفت که این تجهیزات سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل را تقویت می‌کند.

وی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «این بخشی از تعدیل‌های گسترده‌ای است که ارتش آمریکا طی ماه‌های اخیر برای حمایت از توان دفاعی اسرائیل و محافظت از آمریکایی‌ها در برابر حملات ایران و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور انجام داده است.»

به نوشته یورونیوز؛ سامانه پیشرفته دفاع موشکی تاد پس از انتقال به اسرائیل برای آنکه مورد بهره‌برداری قرار گیرد نیاز به نیرو‌های آموزش‌دهنده و متخصص آمریکایی دارد؛ از همین رو، واشنگتن اعلام کرده است که همراه با این سامانه‌های، نیرو‌هایی را نیز برای عملیاتی کردن آن عازم اسرائیل خواهد کرد.

این در حالیست که عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، پیش‌تر هشدار داد که ایالات متحده «در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است؛ این کشور اکنون جان نیرو‌های خود را با اعزام آن‌ها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد.»

وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: «در حالی که ما در روز‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه کرده‌ایم، به‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.»

ایران اول اکتبر در دومین حمله گسترده موشکی پس از ماه آوریل، همزمان با تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک و هایپرسونیک را روانه اهدافی در اسرائیل شلیک کرد.

بنا به گزارش‌های تایید شده، شماری از این موشک‌ها با عبور از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین به مناطقی از جمله یک پایگاه هوایی در اسرائیل اصابت کردند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اسرائیل پاسخ به حمله اخیر ایران را تا زمان تقویت بیشتر توان پدافندی خود به تاخیر انداخته است.

ترامپ: نتانیاهو به حرف بایدن گوش نمی‌دهد

این در حالیست که تلاش دولت کنونی آمریکا در کنترل و مهار تنش در خاورمیانه تا کنون بی‌ثمر بوده و حتی طرف اسرائیلی را نیز مجاب به کوتاه‌آمدن نکرده است.

واشنگتن تلاش دارد تا اسرائیل را از حمله به مراکز هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران منصرف کند تا بدین ترتیب امکانی برای جلوگیری از شدت گرفتن بیشتر تنش و فراگیر شدن آن به سراسر منطقه خاورمیانه فراهم شود.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، اما به ظاهر مواضع متفاوتی با جو بایدن در این خصوص دارد و پیش‌تر اعلام کرده است که اسرائیل باید به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند.

ترامپ در مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه فاکس‌نیوز گفت که حدود دور روز پیش با بنیامین نتانیاهو در اقامتگاه خود در فلوریدا دیدار و گفتگو کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز هفته گذشته در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها با ایران با بنیامین نتانیاهو گفتگو کرده بود.

تماس روز چهارشنبه که به گزارش رسانه‌های آمریکایی، چگونگی حمله به ایران محور اصلی آن بود، نخستین گفتگوی علنی میان رهبران آمریکا و اسرائیل از ماه اوت گذشته به این سو محسوب می‌شود.

این گفتگوی تلفنی هم‌زمان با تشدید درگیری‌های جاری اسرائیل با حزب‌الله لبنان و اوج‌گیری تنش با ایران صورت گرفت.

ترامپ ارتباط میان بایدن و نتانیاهو پس از گذشت دو ماه را «اسف‌بار» خواند و گفت: «می‌توانم بگویم که بی‌بی بسیار قوی عمل کرده است. او به بایدن گوش نمی‌دهد.»

روابط از پیش متشنج بایدن و نتانیاهو بر سر نحوه مدیریت جنگ در غزه، پس از آغاز درگیری با حزب‌الله نیز پرتنش‌تر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین