کد خبر: ۹۴۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

۸ سؤال‌وجواب جالب راجع به بیماری‌های قلبی

سؤال‌های زیادی در مورد قلب و بیماری قلبی وجود دارند که شاید سؤال شما هم باشند؛ اما هیچ‌وقت جوابی برایشان پیدا نکرده باشید. بیشتر در مورد قلب دانستن کمک می‌کند از سلامت این عضو حیاتی‌تان بهتر مراقبت کنید.
۸ سؤال‌وجواب جالب راجع به بیماری‌های قلبی
آفتاب‌‌نیوز :

قلب مسئول پمپاژ خون به قسمت‌های مختلف بدن و برگرداندن خون به ریه‌هاست تا فیلتر شود و به همین دلیل خون مدام به قلب وارد و از آن خارج می‌شود. احتمال اینکه قلب دچار سرطان شود بسیار کم یا بسیار نادر است؛ اما اگر این اتفاق بیفتد بسیار خطرناک خواهد بود. افراد در هر سن و سالی می‌توانند دچار سرطان قلب شوند. بیشتر اوقات، نوعی دیگر از سرطان می‌تواند به قلب برسد، مثلاً سرطان کبد، سرطان کلیه، سرطان ریه و غیره. درمان مؤثر برای سرطان قلب، عمل جراحی جهت حذف سرطان می‌باشد. به‌هرحال اگر علائمی غیرمعمول مانند زود خسته شدن، تنگی نفس، تب خفیف مداوم، تورم صورت، تورم گردن، بزرگ‌شدن کبد یا ادم دارید توصیه می‌کنیم برای معاینه و بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید.

درد قفسه سینه مربوط به بیماری قلبی چه فرقی با درد قفسه سینه مربوط به دیگر بیماری‌ها دارد؟

درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی بسیار شدید است، خصوصاً اگر عروق کرونری باریک باشند، درد قفسه سینه نفس‌گیر خواهد بود. ویژگی بیماری قلبی، درد در قفسه سینه طی فعالیت است؛ مثلاً بالارفتن از پله‌ها یا کمی بیشتر از فعالیت‌های روزمره فعالیت‌کردن؛ بنابراین اگر با کمی افزایش فعالیت، درد احساس می‌کنید این‌طور فرض می‌شود که بیماری قلبی دارید. دیگر عوارضی که می‌توانند ایجاد درد در قفسه سینه کنند شامل سوزش سر دل یا درد اپی گاستریک، آسیب عضله سینه، التهاب عضله قلب و ... می‌شوند.

آیا درست است که خوردن شیرینی باعث بیماری عروق کرونری می‌شود؟

اگر خطرات مصرف قند را با خطرات مصرف چربی مقایسه کنیم، چربی زیاد در رگ‌ها جمع می‌شود. در مورد قند با اینکه مستقیماً در رگ‌ها انباشته نمی‌شود، اما می‌تواند تجمع پلاک چربی را سرعت بخشد یا التهاب رگ‌ها را زیاد کند. وقتی قند وارد بدن می‌شود، انسولین ترشح می‌شود تا سطح قند خون تعدیل شود و خون دچار مسمومیت ناشی از قند زیاد نشود یا رگ‌ها ملتهب نشوند؛ بنابراین در بیماران دیابتی که عملکرد انسولین ضعیف است یا اصلاً وجود ندارد، حتی مقدار کمی شیرینی می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد و بالا بماند. وقتی سطح قند خون خیلی بالا می‌رود، رگ‌ها به‌سرعت ملتهب شده و میزان بالایی از چربی در عروق انباشته شده و قلب را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد.

چه نوع خستگی ورزشی، ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد؟

اگر قلب سالم باشد خون می‌تواند به طور پیوسته به‌خوبی به قسمت‌های گوناگون قلب برسد و فرقی نمی‌کند چقدر از ورزش و فعالیت خسته شده باشید، همچنان می‌توانید به ورزش‌کردن ادامه دهید؛ اما با شدت کمتر. اما اگر دچار بیماری قلبی باشید، مثلاً بیماری عروق کرونری داشته باشید، قلبتان نمی‌تواند تمام‌وقت خوب کار کند.

در فعالیت‌های زندگی روزمره مثل پیاده‌روی مشکلی وجود نخواهد داشت؛ اما وقتی وارد فعالیت‌های شدیدتری می‌شوید، خصوصاً تمرینات هوازی سنگین، احساس خستگی و درد در قفسه سینه خواهید داشت. اگر علائم بیماری قلبی بدتر شوند، حتی با اندکی فعالیت به‌راحتی احساس خستگی و بی‌رمقی خواهید کرد. مثلاً اگر می‌توانستید یک کیلومتر راه بروید، به ۵۰۰ متر کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر می‌توانستید تمام پله‌ها را بی‌وقفه بالا بروید، حالا بالارفتن از حتی دو سه پله هم برایتان سخت است و باید استراحت کنید. یعنی تدریجاً از شدت فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید کم می‌شود تا زمانی که دیگر نمی‌توانید فعالیتی انجام دهید و این علامت بیماری قلبی است که باید مورد بررسی‌های تخصصی قلب قرار بگیرد، آن‌هم هر چه زودتر!

آیا بیماران قلبی می‌توانند فعالیت جنسی داشته باشند؟

اول باید بدانید که رابطه جنسی به‌طورکلی فعالیت محسوب نمی‌شود؛ اما فعالیتی است که تا حدودی تحرک دارد.
بیماران قلبی باید بررسی کنند که آیا می‌توانند بدون ناراحتی پله‌ها را بالا بروند یا روی تردمیل شیب‌دار راه بروند؟ اگر چنین است پس مشکلی وجود ندارد. به‌هرحال توصیه می‌شود بیماران قلبی در مورد داشتن رابطه جنسی بدون نگرانی با متخصص قلب خود مشورت کنند.

چرا بیماران قلبی باید نسبت به سلامت دندان‌ها دقیق‌تر باشند؟

در واقع همه بیماران قلبی لزوماً بیشتر در معرض پوسیدگی دندان نیستند، بلکه آن‌هایی که مشکل پاتولوژیک دریچه قلب دارند (مثلاً کسانی که جراحی جایگزینی دریچه قلب انجام داده‌اند یا کسانی که دریچه قلبشان خوب بسته نمی‌شود) نیازمند توجه بیشتری به سلامت دندان‌ها هستند. اگر باکتری وارد جریان خون شود می‌تواند مشکلاتی برای دریچه قلب ایجاد کرده و باعث عفونت آن شود که احتمال نیاز به جراحی اورژانسی را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو حفظ سلامت دهان و دندان برای بیماران قلبی خیلی مهم است و نباید دست‌کم گرفته شود تا ریسک عفونت قلب از طریق باکتری‌های ناشی از پوسیدگی دندان به حداقل برسد.

آیا بیماران قلبی که استنت یا دریچه قلب مصنوعی دارند می‌توانند با هواپیما پرواز کنند؟

بیمارانی که ضربان‌ساز قلب دارند و ضربان‌ساز در سینه‌شان ایمپلنت شده است تا ریتم قلبشان را تنظیم کند باید هر بار پیش از پرواز، کارکنان فرودگاه را در جریان این مسئله و شرایط خود قرار دهند. زیرا ممکن است باعث واکنش فلزیاب‌ها شود و باید از مسیر‌های ویژه در فرودگاه استفاده کنند.

بیماران قلبی وقتی دردی در سینه احساس می‌کنند چه دارویی باید مصرف کنند؟

وقتی بیماران قلبی دچار دردی ناگهانی در قفسه سینه می‌شوند نیاز به مصرف یک داروی گشادکننده رگ دارند. وقتی این دارو مصرف می‌شود، رگ‌ها را باز می‌کند و در این لحظه درد قفسه سینه تسکین می‌یابد. اما بعد از آن لازم است بیمار به متخصص قلب مراجعه کند تا در صورت نیاز، اقدامات درمانی بعدی انجام شوند. اما دارو‌های قلبی هرگز نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین