کد خبر: ۹۴۲۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳

افزایش تنش در شبه‌جزیره کره؛ نیروهای دو طرف به حالت آماده‌باش در آمدند

کره شمالی پس از متهم کردن سئول به ارسال هواپیما‌های بدون سرنشین به پیونگ یانگ پایتختش در آنچه که آن را «تحریک جنگی» خواند، برای مدت کوتاهی به نیرو‌های خود در امتداد مرز کره جنوبی دستور داد آماده شلیک باشند.
افزایش تنش در شبه‌جزیره کره؛ نیروهای دو طرف به حالت آماده‌باش در آمدند
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز یکشنبه گزارش داد که ستاد کل ارتش کره شمالی به واحد‌های توپخانه‌ای در آخر هفته دستور داده است تا در صورت تکرار نفوذ مشابه، «کاملاً آماده آتش گشودن» برای حمله فوری به اهداف دشمن شوند.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس این بیانیه، این دستور در ۱۲ اکتبر صادر شد و تا ۱۳ اکتبر فعال بود. کره شمالی مدعی است که سئول در این ماه سه بار هواپیما‌های بدون سرنشین به پیونگ یانگ فرستاده و اعلامیه‌هایی در محکومیت رژیم کیم جونگ اون پراکنده کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که فعالیت‌های کره شمالی را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هرگونه اقدام تحریک آمیز است. این کشور از ارسال پهپاد‌ها به آن سوی مرز خودداری کرده است.

«علت کل این وضعیت در بالون‌های زباله کره شمالی نهفته است. ما به شدت به کره شمالی هشدار می‌دهیم که ارسال بالن‌های زباله کثیف را متوقف کند.»

کره شمالی از اواخر ماه مه هزاران بالون مملو از زباله را به آن سوی مرز ارسال کرده است تا خشم خود را از مانور‌های نظامی مشترک کره جنوبی با آمریکا و سایر اقدامات در مرز، که پیونگ یانگ مدت‌ها گفته است تهدیدی برای حاکمیت آن است، به نمایش بگذارد. اما کره جنوبی به دلیل ترس از انتشار مواد احتمالی مضر یا ایجاد خسارات جانبی در مناطق پرجمعیت ناشی از شلیک گلوله از سرنگونی آن‌ها خودداری کرده است.

حوادث اخیر به افزایش تنش در امتداد مرز‌های به شدت نظامی افزوده است و مقامات کره جنوبی برای تشدید بیشتر تنش در حالت آماده باش هستند. در ماه ژوئیه، یک مقام کره جنوبی هشدار داد که کره شمالی ممکن است انجام آزمایش هسته‌ای را نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بررسی کند.

به گزارش کی سی‌ان‌ای، بر اساس آخرین دستورالعمل، به هشت تیپ توپخانه کره شمالی در مرز دستور داده شد تا «با تمام قدرت زمان جنگ مسلح شوند، در حالی که سایر واحد‌های نظامی نیز برای تشدید نظارت در حالت آماده باش قرار گرفتند.»

وزارت دفاع کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نفوذ پهپادها» در بالای پیونگ یانگ «یک تحریک به جنگ غیرقابل انکار است» و افزود که این کشور علیه هرگونه تهاجم بیشتر اقدام خواهد کرد.

ماه گذشته، کره شمالی اولین عکس‌های خود را از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم برای بمب‌های اتمی منتشر کرد که نشان می‌دهد رهبر کیم در حال بازدید از یک کارخانه در مرکز برنامه‌ای است که بیش از ۲۰ سال است نقطه تنش با ایالات متحده بوده است.

هر دو کره برنامه‌های پهپاد‌های بدون سرنشین خود را افزایش داده‌اند و کره شمالی در ماه اوت از یک پهپاد انتحاری تهاجمی رونمایی کرد. سطح توانایی‌های پهپاد‌های کره شمالی همچنان سوال برانگیز است، اما کیم توسعه پهپاد‌ها را برای استفاده در هوا و دریا در اولویت اصلی خود قرار داده است.

هنگامی که پیونگ یانگ در سال ۲۰۲۲ پنج پهپاد را به آن سوی مرز فرستاد، کره جنوبی زنگ خطری در مورد تهدیدات پهپاد‌ها دریافت کرد، از جمله یکی از آن‌ها که در نزدیکی دفتر رئیس جمهور یون سوک یول در سئول پرواز کرد. ارتش کره جنوبی تلاش کرد و نتوانست این دستگاه‌ها را ساقط کند. یکی از اینیدلایل پیچیده، عدم تمایل به شلیک مهمات در مناطق پرجمعیت بود.

در همین حال ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، کره شمالی را به ارسال نه تنها سلاح، بلکه سرباز برای کمک به روسیه در جنگ علیه اوکراین متهم کرده است.

زلنسکی یکشنبه شب در سخنرانی ویدئویی خود گفت: «ما شاهد اتحاد فزاینده بین روسیه و رژیم‌هایی مانند کره شمالی هستیم.  این دیگر فقط مربوط به انتقال سلاح نیست. این در واقع انتقال افراد از کره شمالی به نیرو‌های نظامی اشغالگر است.»

او گفت که اوکراین و متحدانش باید پاسخ خود را با توجه به ائتلاف‌های عمیق‌تر روسیه تغییر دهند و بر درخواست خود برای افزایش حمایت نظامی برای جلوگیری از یک جنگ بزرگ‌تر تاکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین