کد خبر: ۹۴۲۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲

شناسایی ۲۵۰۰ بانوی قزوینی مشکوک به سرطان پستان

قزوین کارشناس برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: ۲۴۸۱ بانوی قزوینی طی ۶ ماه نخست سال جاری در غربالگری سرطان پستان، مشکوک به این بیماری شناسایی شدند.
شناسایی ۲۵۰۰ بانوی قزوینی مشکوک به سرطان پستان
آفتاب‌‌نیوز :

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، لیلا آشوری با اشاره به غربالگری سرطان پستان توسط دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اظهار کرد: از ۳۷۱ هزار و ۷۹۷ بانوی ۳۰ تا ۶۹ ساله در استان قزوین طی ۶ ماه سال جاری فقط ۴۴ هزار و ۲۸۰ بانو، یعنی ۱۱.۹ درصد برای انجام غربالگری سرطان پستان به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کرده‌اند.

کارشناس برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در ادامه گفت: یعنی ۲۴۸۱ بانوی قزوینی معادل ۵.۶ درصد در معاینات، مشکوک و نیازمند ارجاع بودند.

وی ادامه داد: این درحالی‌که است که خودارزیابی پستان و معاینات دوره‌ای غربالگری بهترین راه تشخیص این نوع سرطان است و اینکه آگاهی از اینکه پستان‌ها در حالت عادی، چگونه باید باشند، بخش مهمی از بهداشت سلامت آن است.

آشوری بابیان اینکه بانوان باید از سن ۲۰ سالگی خود را به‌صورت ماهانه مورد معاینه قرار دهند، تصریح کرد: تمامی بانوان باید روش و اصول صحیح خودآزمایی پستان را از ماما یا پزشک بیاموزند و ماهانه و به‌طور منظم این معاینه را انجام دهند.

وی ادامه داد: ضروری است که زنان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر ۲ سال یک‌مرتبه و از سن ۴۰ تا ۶۹ سالگی به‌صورت سالانه به ماما یا پزشک مراجعه کرده و از شرایط جسمی بدن خودآگاه شوند.

این مسئول افزود: تمامی زنان ۴۰ سال و بالاتر باید هر ۲ سال یک‌مرتبه اقدام به انجام ماموگرافی کنند اما زنانی که سابقه سرطان تخمدان و یا پستان را داشته و یا اینکه سابقه خانوادگی سرطان پستان، تخمدان، پروستات و لوزالمعده دارند، لازم است پیگیری و غربالگری را زودتر انجام شود.

کارشناس برنامه سرطان استان قزوین خاطرنشان کرد: پویش جدیدی از ۱۰ مهرماه سال جاری در قزوین هم‌زمان با سراسر کشور باهدف پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان آغاز شده و تا ۱۰ آبان ماه نیز ادامه دارد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین