کد خبر: ۹۴۲۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹

ویزیت با وقت ناکافی و هزینه اضافی!

وقتی یک نفر بیمار می شود، به واقع تمام خانواده او درگیر خواهند شد. حالا اگر در روند درمانش با مشکلات جدیدی مواجه شود، دل نگرانی‌هایشان دوچندان می شود. زمانی که با مشقت فراوان توانسته اند ساعتی را برای حضور در مطب پزشک متخصص یا فوق تخصص به دست بیاورند و حتی برای آن مبلغی بیش از حق ویزیت متعارف را هم بپردازند، اما احساس کنند پزشک در مواجهه با آن‌ها زمان کافی را نمی گذارد و به دقایقی چند بسنده می کند، این می تواند در کنار بیماری جسمی، دردی را هم به جان بیمار و خانواده اش بیندازد و باعث سردرگمی آن‌ها شود.
ویزیت با وقت ناکافی و هزینه اضافی!
آفتاب‌‌نیوز :

از جمله موضوعاتی که در برهه‌های زمانی مختلف مورد گلایه مردم قرار می‌گیرد، دریافت مبالغ غیرمتعارف توسط برخی پزشکان متخصص و فوق تخصص است، چیزی که می‌تواند باعث شود، ارائه خدمت صادقانه بسیاری از اعضای کادر درمان تحت شعاع قرار گیرد. علاوه بر آن، توجه کامل و کافی به بیمار و ارائه آگاهی به شخص که به هر دلیلی به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه می‌کند، یکی دیگر از دغدغه‌هایی است که توسط شهروندان مطرح شده است. برای نمونه یکی از شهروندان در تماس با روزنامه خراسان بیان کرده است: «برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص با عنوان ویزیت و مشاوره و بدون صرف زمان خاصی حدود ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب از بیماران دریافت می‌کنند. آیا مجوز قانونی برای این کار وجود دارد؟» یا یکی دیگر از شهروندان با ارسال پیامکی به سامانه حرف مردم روزنامه خراسان نوشته است: «بعد از کلی معطلی و در نوبت ماندن چند ماهه برای ویزیت به پزشک فوق تخصص خون مراجعه کردم، اما این پزشک بدون هیچ مشاوره‌ای و تنها با دیدن آزمایش در یک زمان حداقلی نسخه‌ای نوشت و نوبت بعدی را فراخواند. این حق بیمار است که از وضعیتش مطلع شود و فکر می‌کنم وظیفه پزشک است که وقت کافی برای بیمار در نظر بگیرد.» این در حالی است که مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: هزینه‌ای تحت عنوان حق مشاوره برای پزشکان متخصص و فوق تخصص وجود ندارد، این اصطلاح صرفا برای متخصصان حوزه‌های خاص مثل روان شناسی استفاده می‌شود.

پزشک باید به اندازه نیاز هر بیمار زمان بگذارد

وقتی یک نفر بیمار می‌شود، به واقع تمام خانواده او درگیر خواهند شد. حالا اگر در روند درمانش با مشکلات جدیدی مواجه شود، دل نگرانی‌هایشان دوچندان می‌شود. زمانی که با مشقت فراوان توانسته اند ساعتی را برای حضور در مطب پزشک متخصص یا فوق تخصص به دست بیاورند و حتی برای آن مبلغی بیش از حق ویزیت متعارف را هم بپردازند، اما احساس کنند پزشک در مواجهه با آن‌ها زمان کافی را نمی‌گذارد و به دقایقی چند بسنده می‌کند، این می‌تواند در کنار بیماری جسمی، دردی را هم به جان بیمار و خانواده اش بیندازد و باعث سردرگمی آن‌ها شود. برای پیگیری این موضوع و گلایه‌های مردم در این زمینه به سراغ مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم.

سید کاظم غفاریان در واکنش به طرح این موضوع که افراد برای مشاوره نیز مبلغی را پرداخت کرده اند، گفت: چیزی به اسم حق مشاوره برای پزشکان متخصص و فوق تخصص وجود ندارد و تنها همان حق ویزیت است که بیمار باید پرداخت کند، مشاوره جزو وظایف پزشکی است که بیمار را ویزیت می‌کند و اگر بیمار به آموزش نیز احتیاج داشته باشد، پزشک باید توضیحات لازم را به او بدهد. وی در پاسخ به این سوال که پزشک چه مقدار زمان باید برای هر بیمار اختصاص دهد و آیا زمان خاصی برای آن وجود دارد؟ اظهار کرد: بله ویزیت زمان دارد، هر چند، ممکن است بعضی استانداردهایش رعایت نشود، ولی این که بلافاصله بعد از ورود بیمار به مطب وقت گذاشته نشود، درست نیست. در واقع به تناسب تخصص پزشک باید در هر ساعت تعداد مشخصی بیمار ویزیت شود. برای مثال یک ربع، که این زمان برای تخصص‌هایی مثل روان پزشکی زمان بیشتری نیاز دارد و هزینه ویزیت بیشتری هم دریافت می‌کنند.

نظارت‌ها چگونه است؟

از مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پرسیدیم آیا نظارتی در این مورد وجود دارد و آیا تاکنون شکایتی در این حوزه به شما رسیده است؟ غفاریان در پاسخ گفت: ببینید این موضوع میانگینی است، شاید در ۴ ساعتی که پزشک، بیمار می‌بیند، یک نفر را در ۱۰ دقیقه ویزیت کند و برای دیگری ۲۰ دقیقه وقت بگذارد، اما در مطب‌هایی که شلوغ هستند، این قضیه رعایت نمی‌شود و ممکن است زمان کمتری به هر بیمار داده شود. نظارت نیز وجود دارد، ولی شما در صورتی می‌توانید به کسی بگویید این مورد را رعایت نکرده که بیمار وقتی وارد مطب می‌شود، کرنومتر بگیرد و زمان را بسنجد و این سخت است. به هر حال، در مطب‌هایی که شلوغ هستند، امکان دارد این اتفاق بیفتد و من قبول دارم، اما این که به صراحت بگویم زمان را در نظر می‌گیریم، نیست. وی ادامه داد: تعداد زیادی از مطب‌ها به تعداد کافی بیمار هم ندارند و ممکن است در مراجعه به آن جا یک ربع تا ۲۰ دقیقه کامل توسط پزشک برای بیمار وقت گذاشته شود، اما در مطب‌های شلوغ پزشک سعی دارد به خاطر تعهد اخلاقی خود، تمام بیمارانی را که مراجعه کرده اند، ببیند. اگر حضور مردم در مطب‌های مختلف توزیع شود، این مشکل کمتر خواهد شد. با وجود این، اگر مورد مستندی مطرح شود، ما به پزشک مربوطه تذکر می‌دهیم، ولی در این موضوع، موارد زیادی به ما ارجاع نشده است. غفاریان در پاسخ به سوالی درباره گرفتن مبلغ اضافه توسط برخی پزشکان متخصص نیز بیان کرد: برای مثال این که فردی بگوید ۲۰۰ تومان حق ویزیت و ۳۰۰ تومان هم هزینه مشاوره دهید، چنین چیزی معمولا وجود ندارد. همان طور که گفتم هزینه مشاوره صرفا مربوط به متخصصان حوزه روان شناسی است که برای بیماران باید زمان بیشتری را هم در نظر داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین