کد خبر: ۹۴۲۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵

معمای «تاد»؛ قمار واشنگتن با کارت تل‌آویو

تصمیم بایدن مبنی بر استقرار سامانه ضد موشکی تاد در اسرائیل آن هم در شرایطی که زمینه برای رویارویی تمام عیار هموار شده است، به گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد واشنگتن دامن زده است. گروهی می‌گویند بایدن برای افزایش آرای دموکرات‌ها تن به چنین قماری داده و گروهی دیگر مدعی‌اند منطقه در آستانه رویارویی قرار دارد.
معمای «تاد»؛ قمار واشنگتن با کارت تل‌آویو
آفتاب‌‌نیوز :

امواج میدیابا انتشار گزارشی مدعی شد: «تصمیم دولت بایدن برای استقرار ادعایی سیستم ضد موشکی در اسرائیل و اعزام نیرو‌های آمریکایی برای عملیاتی کردن آن با واکنش شدید ایران مواجه شده است. این در حالی است که یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به ماجراجویی‌های ادعایی اسرائیل هشدار داده و تاکید دارد که این کنش ادعایی بی‌پاسخ نمی‌ماند. پنتاگون ۱۳ اکتبر مدعی شد، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، مجوز استقرار باتری پایانه دفاع منطقه‌ای موسوم به تاد در ارتفاع بالا و اعزام پرسنل نظامی ایالات متحده به اسرائیل را به دستور بایدن صادر کرده است. وزارت دفاع ایالات متحده همچنین مدعی شد که این تصمیم برای "کمک به تقویت دفاع هوایی اسرائیل در پی حملات بی‌سابقه ایران" در ۱۳ آوریل و اول اکتبر اتخاذ شده است. پنتاگون گفت: «این تصمیم (ادعایی) بر تعهد آهنین ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی تأکید می‌کند». همزمان رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که حدود ۱۰۰ نیروی آمریکایی برای راه‌اندازی باتری تاد به اسرائیل اعزام خواهند شد.

پشت پرده استقرار «تاد»

به ادعای امواج میدیا، «در حالی که شایعات در باب استقرار نیرو‌های آمریکایی تاد و پرسنل آمریکایی در اسرائیل دهان به دهان می‌شود، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، تلویحاً نسبت به چنین تصمیمی به آمریکا هشدار داد. عراقچی نموداری در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد که نشان می‌دهد چگونه کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل از سال ۱۹۵۹ تغییر کرده و در سال گذشته به اوج خود رسیده است. عراقچی نوشت که ایالات متحده گذشته از «تحویل مقادیر بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل»، «اکنون جان سربازان خود را نیز با استقرار این سیستم در اسرائیل به خطر می‌اندازد». در این میان نیز خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی عملکرد «تاد» را کم اهمیت جلوه داد و توانایی‌اش در مقابله با موشک‌های ایران را زیر سوال برد. به نوشته این رسانه، «تاد» قادر به رهگیری تسلیحات مافوق صوت ایران، یعنی فتاح نیست که در حمله اول اکتبر به اسرائیل از آن استفاده شد. این خبرگزاری تاکید کرد: استقرار تاد به اسرائیل برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران کمکی نخواهد کرد».

به ادعای امواج میدیا، «در حالی که کارشناسان در باب پیشرفته بودن موشک بالستیک «فتاح» اتفاق نظر دارند، اما سؤالاتی را در مورد اینکه آیا می‌توان این موشک را به عنوان سلاح مافوق صوت طبقه بندی کرد یا خیر مطرح کرده‌اند. همزمان در رسانه‌های اجتماعی، نظرات در مورد انگیزه‌های واشنگتن برای دخالت مستقیم در یک درگیری احتمالی ایران و اسرائیل متفاوت است. برخی استدلال کرده‌اند که بایدن در ازای حمله نکردن اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای کلیدی و زیرساخت‌های انرژی ایران، مجوز استقرار باتری تاد را صادر کرده است. برخی دیگر مدعی‌اند که استقرار تاد نشانه‌ای از حمله ادعایی احتمالی اسرائیل به ایران در مقیاس وسیع خواهد بود و بنابراین اسرائیل برای پاسخ بزرگ ایران آماده می‌شود. عده‌ای نیز ادعا کردند که «به تدریج یک ائتلاف نظامی» علیه ایران در حال شکل‌گیری است. در میانه نگرانی‌ها در باب ماجراجویی اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران، تهران نسبت به عواقب آن هشدار داده است.»

بازی هولناک تل آویو

امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای متعهد شد ایران به هر کشوری که حمله کند، «پاسخ قاطع» خواهد داد. عراقچی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود فواد حسین در ۱۳ اکتبر در بغداد تاکید کرد که ایران «هم برای جنگ و هم برای صلح آماده است». عراقچی گفت عراق «اجازه نخواهد داد» از فضای هوایی این کشور برای حمله به ایران استفاده شود. ایران پیش از این به کشور‌های عربی خلیج فارس نسبت به اجازه دادن به اسرائیل برای استفاده از فضای هوایی‌شان برای ضربه زدن به ایران هشدار داده بود. ایران در سال جاری دو بار به اسرائیل حمله کرده که اولین حمله در ۱۴ آوریل و دومین بار اول اکتبر انجام شد. حمله آوریل در پاسخ به حمله اسرائیل به مجتمع دیپلماتیک ایران در دمشق انجام شد که هفت تن از اعضای ارشد سپاه در جریانش به شهادت رسیدند. عملیات ماه آوریل که «وعده صادق» نام گرفت، با پرتاب بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک علیه اسرائیل، در اولین حمله مستقیم ایران به دشمن خود، به سرانجام رسید.

امواج مدیا همچنین آورده است: «عملیات «وعده صادق ۲» ۱ اکتبر انجام شد و بزرگترین حمله موشکی تاریخ به اسرائیل قلمداد شد. ایران در تلافی ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در ۳۱ ژوئیه در تهران و ترور شهید سیدحسن نصرالله رهبر حزب الله و شهید عباس نیلفروشان فرمانده ارشد سپاه در بیروت در مواضع اسرائیل را هدف قرار داد. حالا تل آویو مدعی است که پاسخ خواهد داد. گفته می‌شود این بازیگر می‌خواهد (ادعایی) اهداف نظامی ایران را هدف قرار دهد؛ بازی خطرناک که می‌تواند برای اسرائیل پرهزینه باشد. همزمان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند و بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده درخواست کرده‌اند که اسرائیل را متقاعد کند که سایت‌های نفتی ایران را بمباران نکند، زیرا از ضربه به زیرساخت‌های انرژی خود می‌ترسند. ایران نسبت به حمله اسرائیل هشدار داده است.»

هدف پنهان بایدن

تاد، سامانه دفاع موشکی پیشرفته آمریکایی است که برای رهگیری موشک‌های بالستیک طراحی شده است. این سامانه قبلاً در منطقه، از جمله در امارات متحده عربی پس از حمله ژانویه ۲۰۲۲ جنبش انصارالله به ابوظبی در این کشور مستقر شد. ماه بعد، در فوریه ۲۰۲۲، تاد دو موشک پرتاب شده توسط حوثی‌ها را رهگیری کرد. گفته می‌شود این سامانه دفاع هوایی قادر است تا ۷۲ موشک بالستیک وارده را از جمله در فضا رهگیری کند. به ادعای ناظران استقرار نیرو‌های آمریکایی در اسرائیل اقدامی نادر است و به نظر می‌رسد ایران آن را دخالت مستقیم آمریکا در درگیری خود با اسرائیل می‌داند. شاید خیلی زود باشد که انگیزه‌های دقیقی را که در پس زمینه تصمیم بایدن برای استقرار «تاد» وجود دارد را بیان کنیم. دلایل بالقوه چنین تصمیمی را می‌توان در قاب کسب رای حامیان اسرائیل به کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ یا تلاش برای متقاعد کردن اسرائیل جهت عدم حمله ادعایی احتمالی به تاسیسات هسته‌ای و نفتی ایران تبیین کرد. حمله به زیرساخت‌های نفت و گاز ایران می‌تواند پیامد‌های عمده‌ای بر بازار‌های جهانی انرژی، از جمله افزایش قیمت داشته باشد - تحولی که احتمالا بایدن در سال انتخابات از آن اجتناب کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین