کد خبر: ۹۴۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳
پس از ديدار صالحي با سفير روسيه در تهران رخ داد

لغو ناگهاني سفر جليلي به مسکو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لغو يکباره سفر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي به روسيه مهم ترين خبري بود که روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه به خبرنگاران اعلام کرد. اوايل هفته جاري تدارک سفر سه روزه جليلي به مسکو آغاز شد اما روز دوشنبه پس از ديدار و گفت وگوي علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي با سفير روسيه در تهران به طور غيرمنتظره يي سفر فوق که قرار بود از روز گذشته آغاز شود، لغو شد. البته در شرايط کنوني سفر فوق مي توانست براي ايران از اهميت ويژه يي برخوردار باشد چراکه روابط روسيه طي يک ماه اخير با تهران که از گذشته به عنوان متحد استراتژيک ايران محسوب مي شود رو به سردي گراييده است. به ويژه آنکه هفته گذشته سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در پيام صريحي از مواضع مقامات جمهوري اسلامي ايران در خصوص شرايط جديدش براي انتقال اورانيوم به غرب ابراز نگراني و تاسف کرده بود. 

همچنين لاوروف ضمن درخواست براي شفاف سازي فعاليت هاي هسته يي ايران از احتمال گسترش تحريم‌ها عليه ايران خبر داده بود. هرچند چين به عنوان يکي از اعضاي گروه 1«5 همچنان از اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران حمايت نکرده است اما چرخش جديد روسيه در قبال برنامه هسته يي ايران سبب شده مقامات تهران بر تلاش هاي خود جهت تعديل سياست هاي جديد مسکو بيفزايند. ظاهراً ديدار قريب الوقوع دبير شوراي عالي امنيت ملي از کرملين که قرار بود روز گذشته انجام بگيرد در همين راستا در دستور کار مسوولان قرار گرفته بود. به هر شکل اين سفر همان طور که ناگهاني کليد خورد، ناگهاني نيز لغو شد. هرچند گفته مي شود اين سفر لغو نشده و تنها به تعويق افتاده و قرار است در وقت ديگري صورت پذيرد اما حتي تعويق آن يک روز پس از ديدار جليلي با سفير کشور ميزبان آن هم در آخرين لحظات مي تواند پيام روشني در خصوص شکل گيري روند جديد روابط ديپلماسي اين دو همسايه محسوب شود. به هر حال روز گذشته جلسه هفتگي سخنگوي وزارت خارجه تشکيل شد و او با اعلام خبر تعويق سفر سه روزه جليلي به مسکو توضيحاتي را در اين باره به خبرنگاران داخلي و خارجي عنوان کرد. 

رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه در کنفرانس مطبوعاتي خود با نمايندگان رسانه ها گفت لغو سفر ارتباطي با موضع گيري اخير روسيه در قبال ايران ندارد. سفر آقاي جليلي به روسيه سفر مهمي است و نسبت به مسائل مختلفي که بين دو کشور وجود دارد مذاکراتي انجام خواهد شد. طبيعي است در اين سطح اين سفر نياز به هماهنگي هاي کافي دارد تا برنامه ها به خوبي تنظيم شود. قرار است در فرصت ديگري هماهنگي ها در اسرع وقت انجام گيرد و اين سفر انجام شود. به گفته او اگر در جريان سفرهاي مقامات عالي رتبه باشيد، مي بينيد براي هماهنگي ها با توجه به فشردگي برنامه ها و کارها به طور طبيعي و جابه جايي زمان بسيار طبيعي است که رخ مي دهد تا سفر به تاريخ ديگري در اسرع وقت موکول شود تا به طور کامل برنامه هاي سفر انجام شود. مهمانپرست درخصوص اظهارات اخير سفير روسيه در ايران در مورد لزوم پاسخگويي ايران به سوالات مطرح شده در مورد موضوع هسته يي خود عنوان کرد؛ همه مطلع هستند که ما در گفت وگوهايي که با آژانس داشتيم چند مورد مطرح شده بود. توافق کرديم در صورت پاسخ و ابهام زدايي، اين موارد از دستور کار خارج شود و پرونده هسته يي ايران در مسير طبيعي خود قرار گيرد.

واکنش به افزايش تحريم ها
سپس سخنگوي وزارت خارجه به موضوع تحريم هاي جديد عليه تهران که سوال خبرنگاران بود، پرداخت اما از آنجا که به تازگي اتحاديه اروپا درخصوص اعمال تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران حمايت خود را اعلام کرده است و در همين راستا مقامات فرانسه خواستار لزوم همراهي شرکاي اتحاديه اروپا براي تشديد تحريم ها شده است، در همين رابطه مهمانپرست درخصوص مداخله ايران درخصوص اين تحولات گفت؛ ما پيش از اين گفته ايم که رفتن به سمت بحث هاي تحريم و تهديد، رفتاري مثبت نيست، آن هم با کشوري که به عنوان عضو متعهد در چارچوب فعاليت هاي هسته يي صلح آميز تاکنون اقدام کرده است. همه متوجه شده اند که بيشتر اغراض سياسي به دنبال اين بحث ها است. با تهديد و روش هاي غيرمنطقي، ايران حاضر نيست از حقوق خود دست بردارد و با قدرت تمام به سمت پيشرفت هاي علمي و تکنولوژيکي خود حرکت خواهد کرد. وي درخصوص اظهارات اخير مقامات فرانسه توصيه کرد؛ بهتر است آنها از صحبت هاي سنجيده و منطقي و رويکردهاي صحيح در رابطه با کشورمان استفاده کنند و اسير فضاسازي هايي که امريکايي ها و بعضي کشورهاي ديگر مي کنند، نشوند. تحريم و رفتن به سمت محدود کردن روابط اقتصادي، بيشتر شرکت هاي خودشان را متضرر مي کند.

صبور باشيد
او سپس درخصوص خبرهاي خوش هسته يي احمدي نژاد در 22 بهمن و توليد سوخت 20 درصد غني شده گفت؛ قرار شد همه صبور باشند. خبرهاي خوش را از زبان خود رئيس جمهور خواهيد شنيد. مهمانپرست در واکنش به اظهارات اخير فراتيني وزير خارجه ايتاليا در سفر به امريکا مبني بر اينکه بايد مانع فعاليت هاي هسته يي ايران شويم، گفت؛ در مورد اظهارنظرهاي مقامات کشورهاي مختلف بارها گفته ايم اظهارات عجولانه و بدون اطلاعات صحيح درست نيست. اگر مقامات اين کشورها نگران بحث فعاليت هاي هسته يي غيرصلح آميز هستند موضوعات روشني دارند و مي توانند به آن بپردازند. او درباره اينکه گفته شده است کشورهاي عربي نيز وارد مذاکرات مربوط به سوخت هسته يي ايران شوند، گفت؛ به نظر ما هيچ کشوري نبايد وارد اين بحث شود و 1«5 هم موضوعاتي که در دستور کار دارد از نظر ما موضوع هسته يي ما نيست. بحثي که ما داريم مربوط به بسته پيشنهادي ايران است. منتظر اعلام تاريخ آمادگي طرف مقابل هستيم تا در رابطه با بسته پيشنهادي ايران مذاکره و گفت وگو انجام شود و اعلام کرديم آمادگي داريم از نقاط مشترک بسته پيشنهادي ما و آنها مذاکرات را آغاز کنيم. موضوع هسته يي ما روال طبيعي خود را دارد و موضوعي نيست که در دستور مذاکره با هيچ کشوري باشد.

درخواست ايران براي استرداد قاتل استاد عليمحمدي
در همين حال احضار سفير سوئيس به وزارت خارجه در اعتراض به مسائلي که به گفته مقامات ايران مربوط به شهادت استاد عليمحمدي و پناه دادن امريکا به گروه ترورکننده است، مساله ديگري بود که خبرنگاران از سخنگوي وزارت خارجه سوال کردند که البته مهمانپرست خواستار استرداد اين گروه از امريکا به ايران شد. مهمانپرست درباره دلايل احضار سفير سوئيس به وزارت خارجه توضيح داد؛ سوئيس حافظ منافع کشور امريکا است و مسائلي که در رابطه با ايران رخ مي دهد و هر رد و نشانه يي که از دخالت امريکايي ها در آن وجود داشته باشد به سفارت سوئيس منتقل مي شود. در مورد شهادت استاد عليمحمدي و اعلام مسووليت ترور توسط گروه تندر و فعاليتش در کشور امريکا طبيعي است که ما از سفارت سوئيس پاسخ خواستيم. امريکايي ها بايد درباره پذيرفتن يک گروه تروريستي در کشورشان پاسخ بدهند. ما از طريق حافظ منافع آنها اقدام کرديم و خواستار استرداد اين جنايتکاران به کشورمان شديم. در همين حال او درباره ديدار قائم مقام وزارت خارجه سوئيس با منوچهر متکي افزود؛ موضوعات مختلفي که بين ايران و سوئيس در دستور کار است در حوزه هاي مختلف در اين گفت وگو مورد بررسي قرار گرفت. سفر هياتي از امريکا به شيراز در خصوص مسائل پزشکي سوال ديگري بود که مهمانپرست درباره آن گفت؛ فعاليت هايي که در عرصه پزشکي و انسان دوستانه بين بخش هاي تخصصي ايران و امريکا صورت مي گيرد مورد جديدي نيست. با توجه به پيشرفت هاي علم پزشکي که در ايران به خصوص در رابطه با مشکلات مربوط به مرگ و مير نوزادان است، ما پيشرفت هاي خوبي داشته ايم که يکي از ايالت هاي امريکا که درگير اين موضوع هستند، خواستار کسب تجربه از فعاليت هاي ايران شدند که اين مساله يي است که در چارچوب همکاري هاي پزشکي انجام مي شود و حساسيت خاصي ندارد. او درباره اسکن مسافران در فرودگاه هاي امريکا هم گفت؛ پيش از اين گفته ايم که اين کار را کار درستي نمي دانيم. ملاحظات امنيتي کشورها را درک مي کنيم. اگر واقعاً آنها نگران مسائل امنيتي باشند اين مساله قابل درک است، اما شيوه آنها بايد به گونه يي باشد که توهين به ملت ها و شئون اخلاقي و اعتقادات کشورها نباشد. او در همين حال خبر داد هيات ايراني روز پنجشنبه هفته جاري به رياست منوچهر متکي براي شرکت در اجلاس اقتصادي داووس عازم سوئيس مي شود. به گفته وي آديس آبابا به عنوان ميزبان اجلاس سران اتحاديه اروپا مقصد بعدي متکي خواهد بود. مهمانپرست در خصوص صحت خبري مبني بر اينکه سفير ايران در بغداد پيش از اين عضو سپاه پاسداران بوده است، گفت؛ کساني که در کشورهاي مختلف به عنوان سفير تعيين مي شوند، مي توانند از مقامات کشوري و لشگري باشند و اين بسته به شرايط هر کشور تشخيص داده شده و تصميم گيری مي شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین