آفتابنیوز : آفتاب: سید احمد خاتمی به تفسیرهای روزنامهنگار اعتماد پاسخ داد و با ذکر سوایق سیاسی خود و رد هر گونه تغییر موضوع به مقالهی ثمینا رستگاری پاسخ داد.
نویسنده روزنامه اعتماد با برشمردن شواهدی به این نتیجه رسیده بود که همگان به تدریج به سوی اعتدال گام برمیدارند، اما امام جمعه موقت قم هر گونه تغییر رویه را رد میکند و این برداشت از مواضع خود را اشتباه میداند. وی در هفتههای نخست پس از انتخابات در یکی از سخنرانیهایش در نماز جمعه از مسئولان خواسته با متخلفان «بیرحمانه» برخورد کنند. مدتی است که ایشان صحبت از زدودن کینهها میکنند. حتی در همین پاسخ نیز بر کینهزدایی تأکید شده است.
در پاسخی که به این روزنامه داده شده تأکید زیادی بر پیروی ایشان از ولایت فقیه شده است و حتا سابقهی اطاعت ایشان از ولی فقیه پیش از انقلاب ذکر شده است.
متن پاسخی که دفتر ایشان برای روزنامه اعتماد فرستادهاند و در روزنامه اعتماد امروز منتشر شده است، به شرح زیر است:
سردبير محترم روزنامه اعتماد
با سلام
احتراماً، در يادداشتي که به قلم يکي از نويسندگان آن روزنامه در ضميمه شماره 2160، مورخ دوشنبه 5/بهمن/88 با عنوان «آشتي شدني است اگر...» به چاپ رسانده ايد نکاتي قابل توضيح است که براي تنوير افکار عمومي به آنها اشاره مي نماييم.
1- در يادداشت مذکور تلاش کرده ايد القا نماييد که آيت الله خاتمي تغيير موضع داده اند. لذا تاکيد مي نماييم اين برداشت نادرست بوده و پيشگام آن نيز بنگاه هاي سخن پراکني بيگانه بوده اند. متذکر مي شويم کسي که بر اساس يک مبنا موضع گيري مي کند تا مبنا عوض نشود مواضعش نيز قابل تغيير نيست. مبناي آقاي خاتمي از پيش از انقلاب شکوهمند اسلامي تاکنون در تمام عرصه ها خصوصاً عرصه سياسي مبناي اطاعت از ولي فقيه بوده است و خواهد بود. آنچه ايشان در خطبه گذشته 2/بهمن/88 فرمودند تبيين دوباره مواضع گذشته است.
2- آنچه ايشان در خطبه اول تحت عنوان کينه زدايي ايراد نمودند يک بحث اخلاقي بود که زمينه آن از چند ماه پيش فراهم شده و به علت مناسبت هاي ويژه در خطبه هاي قبل مطرح نشد و در خطبه گذشته مطرح گرديد. بحث مذکور بي نظر به مباحث روز نبود ليکن يک بحث سياسي نيز محسوب نمي گردد.
3- اينکه آيت الله خاتمي فرموده اند اعتراض براي شهروندان در چارچوب قانون اساسي يک حق قانوني شناخته شده است، حرف جديدي نيست و ايشان و مسوولان نظام بارها آن را تکرار نموده اند، اما مي پرسيم آنچه در اين هفت ماه رخ داده است اعتراض است يا اغتشاش؟ هتک حرمت عاشورا، اهانت به تصوير و آرمان هاي امام راحل عظيم الشأن، به آتش کشيدن مسجد، آب به آسياب دشمن ريختن و موجبات خشنودي آنان را فراهم کردن نامش اعتراض است؟ اينها همان است که ايشان در خطبه 2/بهمن/88 فرمودند ادامه آن خيانت به انقلاب و مردم است و خلاف شرع و خلاف عقل است.
4- آقاي خاتمي در موضع گيري هاي سياسي کوشيده اند از مرز ادب و اخلاق بيرون نروند و در قاموس ايشان نسبت دادن القاب زشت به ديگران نيست.
5- از قول برخي از سران فتنه برائت خفيفي از منافقين ذکر کرده ايد. سخن اين است بعد از هفت ماه سوء استفاده منافقين و... آنگاه يک جمله برائت خفيف اينچنيني و ده ها جمله اهانت آميز و ساختارشکن ديگر. آيا اين يک جمله براي برائت کافي است؟ آنچه در خطبه گفته شد دقيقاً اين بود که مخالفان به صورت شفاف تولي و تبري خود را اعلام نمايند ولي متاسفانه تاکنون ما شاهد اين تولي و تبري نبوده ايم. آقايي که تا قبل از انتخابات مي کوشيد خود را جداي از ولايت فقيه نشان ندهد و چه بسا برخي از کساني که به وي راي دادند با اين تصور بود چگونه مي شود که در 17 بيانيه يي که صادر کردند يک کلمه در حمايت از شخص ولي فقيه و ولايت فقيه که از اصول اساسي قانون اساسي است سخن نگفتند؟ اين موارد اينچنيني مورد نقد جدي است.
6- نويسنده يادداشت در بخشي از مطلب خود آورده است که؛ «... بايد از او پرسيد آيا براي رفع دلخوري ها و کينه ها حاضرند اعلام کند چه کساني به مردم القاب زشت دادند و...» ما مي پرسيم آيا اين جريان حاضر است اعتراف کنند که هفت ماه آب به آسياب بيگانه ريختند؟ آيا اين جريان حاضرند اعتراف کنند که به وجهه بين المللي نظام آسيب رساندند؟ آيا اين جريان حاضرند اعتراف کنند که با عنوان جنبش سبز عاشورا هتک شد و عکس امام(ره) به آتش کشيده شد؟ آيا اين جريان حاضر است بپذيرد به خاطر اغتشاشاتي که آنها بسترساز آن بودند ميلياردها تومان خسارت به کشور وارد شد؟ آيا اين جريان حاضرند بپذيرند که آنها بسترساز کشته شدن انسان هاي بي گناه بوده اند؟ و ده ها پرسش ديگر.
7 - آقاي خاتمي همچنان بر مطالبي که از ايشان از ماه هاي گذشته آورده ايد تاکيد دارند و معتقد هستند که فتنه گران تشنگان قدرت هستند و اين فتنه گران هستند که بحران دارند و نظام اسلامي به لطف الهي بدون بحران در حال طي کردن مراحل اعتلا مي باشد.
در پايان يادآور مي شويم و تاکيد مي کنيم که آرزوي ما آن است که کينه يي در جامعه نباشد؛ آرزوي ما صفا و همدلي در جامعه اسلامي است لکن سخن اين است که آغازگر اين کدورت ها چه کساني بودند؟ ما بر اين باوريم آغازگر کدورت ها کساني بودند که حاضر به پذيرش راي ملت نشدند و متاسفانه تاکنون هفت ماه است که با رفتار نادرست خود در آتش اختلاف مي دمند. باز هم تاکيد مي کنيم آيت الله خاتمي از صميم جان با ولايت بيعت کرده اند و مطمئن باشيد ايشان ذره يي عدول از مواضع ولايي نداشته و به لطف خداوند نخواهند داشت.