کد خبر: ۹۴۳۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲

پرواز مسافران لغو شد، اما پول بلیط‌ها برنگشت!

بسیاری از مسافران پروازهای هوایی در پی لغو پروازهای خود به ایران بلاتکلیف هستند. آنچه در این میان حائز اهمیت است، برنگشتن بخشی از هزینه پروازهای لغوشده است.
پرواز مسافران لغو شد، اما پول بلیط‌ها برنگشت!
آفتاب‌‌نیوز :

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، تنش‌ها در منطقه بالا گرفت و بسیاری از خطوط هوایی آسمان خاورمیانه کلیر شد. آنچه در این میان مغفول ماند، وضعیت پرواز‌های مردم بود.

پس از این اقدام، به سرعت تمامی پرواز‌ها به ایران لغو شد. برخی از مردم که پس از لغو ناگهانی پرواز‌های خود، جایی برای ماندن نداشتند، همچنان نتوانستند به کشور بازگردند. بسیاری دیگر از افراد نیز با لغو شدن پی در پی پرواز‌های خود به خارج از کشور مواجه شدند. این موضوع مستقیما آینده کاری و تحصیلی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد.

در کنار این تنش‌ها، اخباری مبنی بر تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران نیز بر بحران پرواز‌های شهروندان افزود. در فهرستتحریم‌های جدید اروپا، سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و سا‌ها حضور دارند و از جمله سازمان‌های تحریم‌شده ایرانی هستند. این سه شرکت به دلیل ارسال موشک به روسیه تحریم شده‌اند. در پی این اقدام، پرواز‌های ایران‌ایر به پاریس، لندن و کلن لغو شده است.

این بدان معناست که افرادی که در خارج از کشور بودند یا قصد پرواز به خارج از کشور را داشتند، نمی‌توانند از خدمات این سه شرکت هواپیمایی استفاده کنند. این در حالی است که امکان پرواز با هواپیمایی امارات و ترکیش نیز وجود ندارد.

لغو پی در پی پرواز‌ها

هواپیمایی امارات پس از افزایش تنش‌ها در منطقه، تمامی پرواز‌های خود از ایران و به ایران را تا روز هشت اکتبر یعنی ۱۷ مهرماه لغو کرد. با فرا رسیدن روز هشتم اکتبر، این شرکت هواپیمایی خبر از تمدید لغو پرواز‌ها تا ۱۵ اکتبر یعنی ۲۴ مهر ماه داد.

مطالعه بیشتر: کیفیت حمل‌ونقل هوایی در امارات به اوج خود رسید/ کسب رتبه‌های برتر جهانی توسط امارات
به دنبال کنسلی‌های پی در پی، مردم بار‌ها مجبور به تعویض بلیط خود شدند. تا جایی که روز دوشنبه این هفته، بار دیگر پرواز‌های امارات به ایران لغو شد. در واقع امارات لغو پرواز‌های خود را تا ۲۳ اکتبر یعنی ۲ آبان تمدید کرد.

این در حالی است که امارات به روسیه پرواز دارد و این پرواز مستقیما از مرز هوایی ایران می‌گذرد. اگر مشکل این شرکت‌ها، ناامنی خطوط هوایی است و به این علت پرواز‌های خود به مقصد ایران را لغو می‌کنند، پس چرا دقیقا از مسیر خطوط هوایی ایران همچنان پرواز می‌کنند؟ آیا صرفا مشکل ورود به ایران را دارند؟

ترس شرکت‌های هواپیمایی از شرایط جنگی

پس از بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز، این موضوع روشن شد که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به بهانه شرایط جنگی، ترس از ماندگار شدن در ایران را دارند. به گفته برخی از این شرکت‌های هواپیمایی مانند امارات و لوفت‌هانزا، هزینه پارک و نگه‌داری هواپیما در ایران بسیار بالاست و این شرکت‌ها علنا به دلیل ترس از شرایط جنگی و ماندگار شدن خود در ایران در صورت بسته شدن حریم هوایی، به ایران پرواز نمی‌کنند.

شرایط جنگی؛ بهانه‌ای برای بازنگرداندن مبلغ پرواز‌های لغوشده

شرایط جنگی، تنها بهانه‌ای برای سفر نکردن به ایران نیست. در خلال بررسی‌های تجارت‌نیوز این موضوع نمایان شد که اگر بخشی از پرواز‌های متصل لغو شود، شرکت‌های هواپیمایی، هزینه بلیط را به مردم برنمی‌گردانند. در واقع اگر قسمت آخر پرواز‌های متصل (یعنی پرواز‌ها به ایران) لغو شود، مبلغ آن به دلیل شرایط جنگی پرداخت نمی‌شود.

برای مثال شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا که عمدتا از اروپا یا امارات به ایران پرواز داشت، اعلام کرده است که اگر بخش آخر پرواز‌های متصل به ایران لغو شود، مبلغ آن پرداخت نمی‌شود. در واقع اگر فردی از کانادا یا آمریکا قصد ورود به ایران را داشته باشد و قسمت آخر پروازش به ایران لغو شود، تنها دو راه دارد. یا باید کل پرواز را با پرواز متصل دیگری جایگزین کند یا با همان پرواز سفر کند و پرواز لغوشده را مجدد از طریق شرکت هواپیمایی دیگری خریداری کند.

بهانه شرکت‌های هواپیمایی آن است که شرایط جنگی است و شرکت هواپیمایی مقصر لغو شدن پرواز نبوده است. اگر شرکت مقصر بود، مبلغ را پرداخت می‌کرد. این شرکت‌ها در نهایت به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که می‌توانند کل پرواز متصل را برای آن‌ها لغو کنند و مبلغ را به آن‌ها باز گردانند. موضوعی که خود چندین ماه زمان می‌برد.

در حال حاضر دست کم دو شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا و امارات، هزینه آن بخش از پرواز لغوشده را به بهانه شرایط جنگی به مردم برنگردانده‌اند. این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های شهروندان شده است و علنا مجبور شده‌اند که دو بار یک بلیط را خریداری کنند.

جریمه ۶۰ یورویی!

اقداماتی که به آن اشاره شد، تنها موضوعاتی نیستند که منجر به افزایش هزینه مردم شده‌اند. تصور کنید که فردی بلیط خود را از آژانس‌های هواپیمایی خریداری کرده و حال بخشی از پروازش لغو شده باشد. اگر این فرد تصمیم بگیرد که بلیط خود را از طریق شرکت هواپیمایی با پرواز دیگری جایگزین کند، باید ۶۰ یورو بپردازد.

در واقع در این شرایط جنگی، وقتی مردم با لغوشدن پرواز‌های خود مواجه می‌شوند، ابتدا باید ۶۰ یورو بپردازند تا بتوانند پرواز خود را جابه‌جا کنند. حال اگر بخشی از پرواز‌های متصل آن‌ها مجدد لغو شود، شرکت هواپیمایی مسئولیتی قبول نمی‌کند. آن‌ها باید با همان پرواز متصل سفر کنند و قسمتی از پرواز که لغوشده را مجدد از طریق شرکت هواپیمایی دیگری خریداری کنند.

گزینه دیگر آن است که همان شرکت قبلی، پرواز را برای بار دوم برای آن‌ها جابه‌جا کند. در چنین شرایطی مردم باید منتظر باشند و اخبار و ایمیل‌های خود را چک کنند تا مبادا بار دیگر پروازشان لغو شود. این وضعیتی است که مردم با آن روبه‌رو هستند؛ ترکیبی از نااطمینانی، ترس، افزایش هزینه و مسئولیت‌ناپذیری مقامات.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین