کد خبر: ۹۴۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۱
معاون وزیر روابط خارجی کوبا در اتاق بازرگانی ایران؛

300 میلیون یورو اعتبار برای پروِژه‏های تجاری ایران در کوبا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی:‌ در دیدار معاون وزیر روابط خارجی کوبا با عضو هیأت رئیسه اتاق ایران بر «تصویب سرمایه‌گذاری‌های مشترک» و «تبادل هیأت‌های تجاری» تأکید شد. 

«ابراهیم جمیلی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، با اشاره به سطح مطلوب روابط سیاسی ایران و کوبا گفت: مفاد تفاهم‌نامه‌های اولیه‌ای که بین ایران و کوبا بسته شده بود تقریباً اجرایی شده است و حضور معاون رئیس جمهور کوبا و وزیر صنایع و معادن ایران به‌عنوان روسای کمیسیون مشترک دو کشور حائز اهمیت است.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران تولیدات ایران و کوبا را مکمل یکدیگر دانست و افزود: از این‌که کوبا به مکانی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان شود استقبال می‌کنیم. تشکیل شرکت‌های مشترک نیز موجب افزایش همکاری خواهد شد.

وی با تأکید بر تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه داروهای بیوتکنولوژیک و صنایع معدنی خاطر‌نشان کرد: ایران می‌تواند در باز‌سازی اقتصادی کوبا همکاری کند و به همین دلیل منظور اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید تحرک بیشتری داشته باشند و تبادل هیأت‌های تجاری نیز یکی از راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی است.

جمیلی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کوبا گفت: هر دو کشور درخصوص تحریم‌های آمریکا تجربه‌هایی دارند و اگر همکاری‌های اقتصادی تقویت شود، می‌توان در شکستن این تحریم‌ها موفق بود.

وی با استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه «هاوانا» خواستار امضای تفاهم‌نامه‌ای برای در اختیار گذاشتن فضای رایگان رایگان به شرکت‌های دو طرف در نمایشگاه‌ها شد.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران در ادامه بر تشکیل بانک اطلاعاتی فعالان اقتصادی ایران و کوبا و ایجاد فروشگاه محصولات ایرانی در کوبا تأکید کرد.

وی با اشاره به لزوم برگزاری «روز اقتصاد کوبا» در اتاق ایران گفت: اتاق‌های بازرگانی ایجاد کار‌و‌دانش افزوده می‌کنند و باید از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه مراودات اقتصادی استفاده کنیم.

جمیلی با اشاره به تجربیات معدن‌کاران کوبایی در استخراج نیکل خواستار سرمایه‌گذاری یک شرکت مشترک ایران و کوبایی در معادن نیکل ایران شد.

وی پیشنهاد کرد که با تشکیل یک کار‌گروه ویژه توانمندی‌های همکاری ایران و کوبا تعیین شود.

معاون وزیر روابط خارجی کوبا نیز ضمن با‌ اهمیت شمردن اتاق‌های بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی گفت: یکی از اجزای مهم روابط سیاسی دو کشور، «توسعه روابط اقتصادی» است که از سال‌های قبل استحکام پیدا کرده و به نحو مطلوبی پیش می‌رود.

«مارکوس رودریگز» افزود: کوبا جزیره کوچکی بدون منابع طبیعی و صنایع بزرگ است، اما این کشور اقتصادی باز دارد، بنا‌بر‌این جذب سرمایه‌گذاری برای این کشور مهم است.

وی با اشاره به فعالیت کمیسیون مشترک ایران و کوبا، یادآور شد: همکاری تجاری دو کشور بیشتر در حوزه واردات به کوبا بوده است و برای این امر ایران اعتباری بالغ بر 200‌ میلیون یورو در نظر گرفته بود که از این طریق که انواع واگن، وسایل آبیاری، ماشین‌آلات و لوازم خانگی به کوبا صادر شد.

معاون وزیر روابط خارجی کوبا از اعطای اعتبار 300‌ میلیون یورویی دیگری خبر داد که به‌طور تدریجی تعدادی پروژه به ایران معرفی می‌شود تا محل هزینه‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به برگزاری «نمایشگاه بین‌المللی هاوانا» در ماه نوامبر هر سال، از فعالان اقتصادی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرد.

رودریگز بیشترین صادرات کوبا را در بخش مواد دارویی، انواع واکسن و محصولات بیوتکنولوژیک دانست و گفت: اخیراً شرکت مشترک ایرانی کوبایی تولید محصولات دارویی در کرج به بهره‌برداری رسیده و امید است که این روند توسعه پیدا کند.

وی با همکاری در بخش‌های توریسم، نفت و توسعه زیر‌ساخت‌ها از دیگر زمینه‌های توسعه همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: باید با مذاکرات با مسؤولان دو کشور و با همکاری اتاق‌های بازرگانی بررسی کنیم که اعتبارات اختصاص یافته است، باید در چه حوزه‌هایی هزینه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین