کد خبر: ۹۴۳۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
دبیر انجمن گوشت و بسته بندی:

مردم با پای مرغ و اسکلت سوپ درست می کنند و دولت جدیداً روی آنها هم مالیات بسته است!

متاسفانه در حال حاضر به دلیل مسائل تورمی، بسیاری از خانواده ها با پای مرغی که قبلاً به مصرف صنعتی و غذای حیوانات می رسید سوپ درست می کنند، این مالیات می تواند این قلم را که تامین کننده پروتئین برخی خانوارها است از سبد مصرفی آنها حذف کند.
مردم با پای مرغ و اسکلت سوپ درست می کنند و دولت جدیداً روی آنها هم مالیات بسته است!
آفتاب‌‌نیوز :

 

آفتاب نیوز: خانم چادری فربه با کمی شرم و نگاهی به من و دیگر مشتری حاضر در مغازه دست دست می کرد، انگار می خواست ما برویم و بعد خرید کند، با اصرار فروشنده که  چند بار تکرار کرد: « خانم شما چی می خواید؟!» گفت دو بسته پای مرغ!

وزارت بهداشت اخیراً بر روی پای مرغ و دیگر زائدات مرغ مانند جگر و سنگدان مالیات  بر ارزش افزوده منظور کرده است. این نگرانی وجود دارد که با افزایش قیمت، این آخرین کالای گوشتی نیز از سبد ضعیف ترین دهک جامعه حذف شود.

****

مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور در اینباره به آفتاب نیوز گفت: در مجلس مصوب شده است که خود وزارت بهداشت تعیین کند که کدام کالاها شامل مالیات بر ارزش افزوده می شود، حالا جالب اینکه این نهاد دقیقاً روی کالاهای که به مصرف قشر ضعیف می رسد مالیات ارزش افزوده تعیین کرده است. در حال حاضر این نهاد روی زائداتی مانند پای مرغ؛ جگر مرغ؛ سنگدان و سیرابی شیردان  و دیگر اقلام ارزان مورد مصرف فقرا، 10 درصد ارزش افزوده تعیین کرده است. متاسفانه در حال حاضر به دلیل مسائل تورمی، بسیاری از خانواده ها با پای مرغی که قبلاً به مصرف صنعتی و غذای حیوانات می رسید سوپ درست می کنند، این مالیات می تواند این قلم را که تامین کننده پروتئین برخی خانوارها است از سبد مصرفی آنها حذف کند.

 

وی افزود: محصول بسته بندی به دلیل هزینه بهداشت، بسته بندی، نظارت و دیگر هزینه ها، از محصول زیر پله ای گران تر است و مردم به خاطر بهداشت محصولات این را پذیرفته اند، ولی دیگر دولت که نباید بیایید در جهت رونق بازار غیر بهداشتی و زیرپله ای به این محصولات مالیات ارزش افزوده ببندد. یک زمانی اسکلت مرغ  به عنوان غذای حیوانات مصرف می شد، اما الان مردم آن را به عنوان غذا مصرف می کنند.

 

س: دیده شده که بعضاً مرغ های مردار هم به مصرف خانوار می رسد؟

 

پ: مرغ های مردار و مشکل دار را برای جلوگیری از استفاده در بشکه  می ریزند و روی آن گازوئیل می ریزند که نتوانند مصرف کنند، دامپزشکی اجازه نمی دهد این مرغ ها به عنوان غذای خانواده مصرف شود. یک زمانی بعضاً مصرف می شد، اما در حال حاضر این مسئله دقیقاً تحت کنترل دامپزشکی درآمده است.

 

قیمت مرغ بسته بندی چقدر است؟

پ:30 درصد مرغ بسته بندی مانند چربی، پوست، نوک بال و ضایعات جدا می شود و به مصارف صنعتی مانند روغن گریس و پودر خوراک داوم و طیور می رسد، طبعاً مردم باید در خرید مرغ بسته بندی نرخ این 30 درصد را محاسبه کنند و مرغ بهداشتی بسته بندی به همین دلیل نسبت به مرغ مغازه صرفه و توجیه دارد. متاسفانه این امکان دارد که از ضایعات مرغ مغازه ها استفاده سوء شود.

 

مصرف  گوشت قرمز و مرغ چقدر کاهش داشته است؟

 

پ: متاسفانه مصرف گوشت قرمز تا حدی کاهش داشته، البته 2 تا 3 سه ال است که مصرف آن در یک حد مشخصی باقی مانده و مردم معمولاً اولویت اول هزینه کرد را به اجاره خانه و اقلام ضروری می دهند و اولویت آخر آنها مصرف گوشت قرمز است، همین مصرف پایین باعث کمبود اسیدهای آمینه ضروری و بروز برخی مشکلات مانند ناباروری می شود. ظاهراً هند به دلیل مسائل مذهبی مصرف بسیار پایینی دارد و کشور ما نیز تقریباً در رده های نزدیک هندوستان قرار دارد. البته مصرف مرغ کماکان ثابت مانده است. دولت فعلاً تلاش دارد با واردات گوشت قیمت را ثابت نگاه دارد، صادرات هم در یک دوره ای به دلیل مازاد تولید وجود داشت که فعلاً آن هم ممنوع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین