کد خبر: ۹۴۳۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳

عربستان سعودی: سهمیه اضافه حج نمی‌دهیم

در حالی که در حج گذشته ۷۰۰ هزار سهمیه خالی ماند، معاون حج عربستان می‌گوید که «فعلا برنامه‌ای برای افزایش سهمیه حج کشورها نداریم.»
عربستان سعودی: سهمیه اضافه حج نمی‌دهیم
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که در حج گذشته ۷۰۰ هزار سهمیه خالی ماند، معاون حج عربستان می‌گوید که «فعلا برنامه‌ای برای افزایش سهمیه حج کشور‌ها نداریم.»

۹۰۰ هزار ایرانی فیش حج دارند. با توجه به اینکه هر سال فقط حدود ۸۷ هزار نفر می‎توانند حاجی شوند، اعزام همه ودیعه‌گذاران بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد.

رئیس سازمان حج می‌گوید که «عربستان سهمیه را بیشتر کند، انتظار برای تشرف هم کم می‌شود.» این در حالی است که بسیاری از ودیعه‌گذاران بیش از ۶۵ سال دارند و از طرفی هم یکی از شروط تشرف به حج داشتن استطاعت جسمی است.

۱۷ سال است که ثبت‌نام حج انجام نمی‌شود و دارندگان فیش با توجه به اولویت و سهمیه‌ها باید ۱۰ سال دیگر هم منتظر باشند تا بتوانند به زیارت بروند.

بر اساس اعلام سازمان حج، ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۴ بزودی انجام می‌شود، اما نه تنها تفاهم‌نامه حج با عربستان امضا نشده بلکه هنوز سهمیه نهایی ایران نیز مشخص نیست. 

البته وزیر ارشاد سیدعباس صالحی از گفتگو با سعودی‌ها برای افزایش سهمیه ایران در حج آینده خبر داده است. با این وجود، معاون وزیر حج عربستان عبدالفتاح بن سلیمان مشاط می‌گوید که «تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش سهمیه حج کشور‌ها نداریم.» این در حالی است که سال گذشته با وجود درخواست ایران برای افزایش سهمیه ۲ تا ۵ هزار نفری، سعودی‌ها فقط به اندونزی ۲۰ هزار سهمیه مازاد دادند.

نه تنها ایران بلکه سایر کشور‌ها همچون مالزی هم امسال متقاضی افزایش سهمیه هستند. سهمیه مالزی حدود ۳۲ هزار نفر است که با توجه به تقاضا، هر زائر مالزیایی بیش از ۴۰ سال باید منتظر حاجی شدن باشد. در ایران این زمان حدود ۳۰ سال است.

دبیرکل امور مذهبی بنگلادش ابوطاهر با اشاره به فوت بیش از ۱۳۰۰ زائر در حج گذشته، می‌گوید که «با توجه به گرمای عربستان در ایام حج، افزایش تعداد حجاج آن هم زائرانی که امکان پیاده‌روی طولانی در گرما را ندارند، عاقلانه نیست.»

در مقابل مدیرکل حج پاکستان عبدالوهاب سومرو با اشاره به خالی ماندن ۷۰۰ هزار سهمیه در حج گذشته، می‌گوید که «۱۳ سال قبل بیش از ۳ میلیون نفر به حج رفتند، حالا که عربستان برای افزایش تعداد گردشگران برنامه‌ریزی می‌کند، چطور نمی‌تواند حتی ۲.۵ میلیون زائر را پذیرش کند؟»

کارشناسان زیارتی می‌گویند که عربستان باید زیرساخت‌های لازم را در ایام تشریق به ویژه سرزمین منا و عرفات افزایش دهد و در صورت تکمیل نشدن سهمیه حج برخی از کشورها، آن را به کشور‌های متقاضی بدهد. 

همچنین مسلمانان برای افزایش سهمیه کشور‌ها در سازمان همکاری‌های اسلامی برنامه‌ریزی و اقدام کنند. مدیر کاروان حج رضا مقدم نیز می‌گوید که «افراد مسن و البته دارای استطاعت جسمی باید در اولویت اعزام قرار گیرند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین