کد خبر: ۹۴۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲

دفاع دولت از حجم يارانه‌ها در بودجه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت که پیش‌بینی اعتبار 38 تا 40 هزار میلیارد تومانی هدفمندسازی یارانه‌ها در بودجه سال آینده «تنها پیشنهاد به مجلس» است که «دولت برای آن دلایل کارشناسی دارد»؛ دلایل کارشناسی‌ای که «تامین اعتبار بازتوزیع یارانه‌ها» مهم‌ترین آنها است. احمد توکلی، ريیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد درآمد 40هزار میلیارد تومانی هدفمند كردن یارانه‌ها را غیرمنطقی ارزیابی کرده و گفته است كه مجلس قطعا اجازه اصلاح قیمت‌ها بیش از سقف قانون را نخواهد داد. 

رحیم ممبینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس انتقادات شدیدی از اعتبار 38 تا 40 هزار میلیارد تومانی هدفمندکردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده مطرح کرده‌اند و پیش‌بینی این رقم را خلاف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانسته‌اند، گفت: بحث خلاف قانون مطرح نیست؛ بلکه دولت پیشنهادی در این باره ارائه کرده است که دلایل کارشناسی نیز برای آن دارد.
وی افزود: دوستان ‌می‌گویند در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها سقف درآمدی از این محل مشخص شده، این در حالی است که در گذشته هم چندین مورد قانون خاص وجود داشته ولی بنا به دلایل و استدلال‌هایی که بوده، دولت در بودجه سنواتی پیشنهادهاي جدیدی مطرح کرده است. 

ممبینی «پیشنهاد کردن» را خلاف قانون ندانست و تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی هم این حق و اختیار را دارد که این پیشنهاد را بپذیرد و تصویب کند و هم با آن مخالفت کند. 

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت بر روی رقم اعتبار هدفمندکردن یارانه‌ها نظر دارد، گفت: در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها، مساله بازتوزیع یارانه‌ها مهم است، زیرا اعتبارات بازتوزیع باید عدد مناسبی باشد تا دهک‌های جامعه به شکل مناسبی از آن بهره‌مند شوند. 

این در حالی است که هفته گذشته احمد توکلی، ريیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد درآمد 40هزار میلیارد تومانی هدفمند كردن یارانه‌ها را لجبازی غیرمنطقی دولت ارزیابی کرده و گفته بود: مجلس قطعا اجازه اصلاح قیمت‌ها بیش از سقف قانون را نخواهد داد، ضمن اینکه با این شرایط اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را به مصلحت نمی‌دانیم. 

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس نیز اظهارداشته بود:‌ دولت نمی‌تواند بیش از آنچه که مجلس مصوب کرد در نظر بگیرد و از نظر مجلس بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای اجرا شدن این لایحه در سال اول قابل قبول نیست. 

به گزارش اين خبرگزاري در تبصره 3 ماده یک قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که ريیس‌جمهور نیز آن را برای اجرا، ابلاغ کرده، آمده است: قیمت‌های سال پایه اجراي ‌این قانون به گونه‌ای تعیین شود که برای مدت یکسال حداقل مبلغ 10 هزار میلیارد تومان و حداکثر مبلغ 20 هزار میلیارد تومان درآمد به دست آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین