کد خبر: ۹۴۳۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶
پروتئین‌ها با کار تیمی قفل باروری را می‌شکنند

کشف راز ترکیب اسپرم و تخمک

یک مطالعه جدید منجر به کشف راز ترکیب اسپرم و تخمک در جریان لقاح شد.
کشف راز ترکیب اسپرم و تخمک
آفتاب‌‌نیوز :

این مطالعه نشان داد که مکانیسم باروری بین اسپرم و تخمک در میان تمام حیوانات مانند یک قفل و کلید عمل می‌کند.

آندریا پائولی، یکی از محققان این مطالعه در مؤسسه تحقیقات آسیب شناسی مولکولی در وین گفت: «ما مکانیسمی را کشف کردیم که باور داریم در جریان باروری در میان تمامی مهره‌داران رخ می‌دهد.»

محققان در پایان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که که سه پروتئین موجود در اسپرم به هم پیوسته‌اند و چیزی شبیه کلید را تشکیل می‌دهند که می‌تواند قفل تخمک را باز کند و امکان اتصال اسپرم را فراهم کند.

یافته‌های این محققان که در نشریه علمی Cell منتشر شده و بر پایه مطالعه باروری در زبرماهی‌ها، موش‌ها و سلول‌های انسانی به دست آمده، نشان می‌دهد که چگونه این فرایند در طول میلیون‌ها سال تکامل ادامه یافته است.

پیش از حصول نتایج این مطالعه، دانشمندان دو نوع پروتئین، یکی روی سطح اسپرم و دیگری روی غشای تخمک را شناسایی کرده بودند.

محققان موسسه وین در یک همکاری بین‌المللی از ابزار هوش مصنوعی که توسعه دهندگان آن اخیرا برنده جایزه نوبل شیمی شدند، استفاده کردند که این ابزار به آن‌ها کمک کرد تا پروتئین‌های جدیدی را شناسایی کنند که امکان اولین ارتباط مولکولی بین اسپرم و تخمک را فراهم می‌کند.

ناباروری در مردان؛ پنج روش برای حفاظت از اسپرم که مردان باید رعایت کنند

آآندریا پائولی گفت: «پیش از این مشخص نبود که چگونه پروتئین‌ها به طور تیمی با هم همکاری می‌کنند تا اسپرم و تخمک بتوانند یکدیگر را تشخیص دهند.»

پائولی گفت که چنین تحقیقاتی می‌تواند به دانشمندان دیگر کمک کند تا ناباروری را بهتر درک کنند یا روش‌های جدید کنترل بارداری را توسعه دهند.

دیوید گرینشتاین، کارشناس ژنتیک و زیست شناسی سلولی در دانشگاه مینه سوتا که در این مطالعه شرکت نداشت هم به یورونیوز گفت که نتیجه این تحقیق برای توسعه دارو‌های ضد بارداری مردان بسیار کاربردی خواهد بود و اهمیت جایزه نوبل شیمی امسال را بیش از پیش نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین