کد خبر: ۹۴۳۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۴
شنبه دهم بهمن 1388

تورقی بر روزنامه‏های امروز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه‏های امروز، در کنار ارائه اخبار روزمره و رسمی، بررسی‏ها و گزارشات سیاسی و اقتصادی متنوعی را نیز ارائه کردند که در اینجا به عناوین مهم  4 روزنامه امروز صبح می‏پردازیم؛

اعتماد
"چهره‏هایی که به تلویزیون دعوت نشدند"، تیتر اصلی روزنامه اعتماد است. این موضوع درباره بحثی است که حمید رسایی در تلویزیون کرده که اسامی اصلاح طلبان را اعلام کنید که از آن‏ها دعوت کرده‏اید ولی به تلویزیون برای مناظره نیامدند. این روزنامه اسامی 12 نفر را آورده که اعلام کرده‏اند اصلا از آن‏ها دعوت نشده است. 

گفت و گوی مفصل با هادی نژادحسینیان، با عنوان "خدا کند از جرگه کشورهای صادر کننده نفت خارج نشویم" منتشر شده و به دیدگاه‏های نژادحسینیان درباره برنامه پنجم توسعه پرداخته است. به نوشته این روزنامه نژاد حسینیان گفته بررسی عملکرد پنج سال گذشته در چگونگی برخورد با چالش‏ها و مشکلات، آینده روشنی را برای صنعت نفت و گاز کشور نشان نمی‏دهد. در مورد گاز، به رغم داشتن مقام دوم مخازن گاز دنیا، تولید گاز داخل کشور کافی نیست لذا دولت در تامین نیازهای گازی داخل 
کشور ناتوان است. 

واکنش وزارت خارجه به تصویب لایحه تحریم ایران از سوی امریکا در سنا، نیز از دیگر موشوعاتی است که این روزنامه به آن پرداخته است. 

پرحاشیه‏ترین نقد فیلم سینمایی در تاریخ جشنواره فیلم فجر، موضوعی است که در صفحه اول این روزنامه کار شده است. 

"پادرمیانی احمد خاتمی برای پایان مشاجره میان یزدی و هاشمی" نیز از دیگر عناوین مهم صفحه اول است. 

بیان دلایل نیامدن سه کارگردان خارجی به جشنواره فیلم فجر از سوی یک مقام رسمی نیز از دیگر موضوعات صفحه اول این روزنامه است. 

همچنین این روزنامه در گزارشی، به موضوع تفاوت اساسی دیدگاه‏های اصولگرایان پرداخته است.
این روزنامه به مناسبت مرگ رامین آقازاده، مجددا به موضوع کهریزک پرداخته و با سروری سازدار گفت و گویی ترتیب داده است. این روزنامه این موضوع را با عنوان "پیشنهاد تشکیل کمیته‏ای برای رفع شبهات زندان کهریزک" منتشر کرده است. 

جمهوری اسلامی 

"توطئه كنفرانس لندن برای به قدرت رساندن طالبان در افغانستان" تیتر اول امروز این روزنامه است. 

سرمقاله این روزنامه نیز با عنوان "دهه همبستگی"، با اشاره به نزدیکی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بر طبل جنگ كوبیدن و این و آن را به نفاق و ضدیت با ولایت فقیه و وابستگی به قدرت های خارجی نسبت دادن را نه تنها بازکننده هیچ گرهی از مسائل پیچیده كنونی دانسته بلكه متصور شده است که این کار، هر روز گره‏هایی بر آنچه موجود است خواهد افزود. بر اساس این نوشته، هنر نیست كه هر روز یك جماعت را بر مخالفان بیافزاییم، هنر این است كه هر روز و هر لحظه بر علاقمندان به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اضافه كنیم. این سخن بیش از همه متوجه علمای دین است كه قبل از دیگران و بیش از دیگران مخاطب آیات و روایات و مخاطب توصیه ها و هشدارها هستند و در مرحله بعد همه اصحاب فكر و قلم و سخن و فعالان سیاسی مخاطبان این سخن هستند و هیچیك از آن‏ها نباید خود را خارج از دایره شمول این مبحث بدانند. 

"کشف یک مرکز جاسوسی الکترونیکی اسرائیل علیه ایران و سوریه در آنکارا"، سخنان آیت الله جنتی در نماز جمعه تهران با عنوان "مسئولان تا می‏توانند به مردم خدمت کنند"، "انتقاد وزیر دولت نهم از برنامه دولت دهم" که به نقد برنامه پنجم توسعه از زبان دانش جعفری پرداخته است، گفته سعد حریری درباره این که "تهدید حزب الله تهدید لبنان است"، سخنان اوباما با عنوان "درباره امنیت اسراییل کوتاه نمی‏‏آییم" و "از سرگیری حملات هوایی و توپخانه‏ای عربستان علیه شیعیان یمن" از دیگر عناوین اصلی امروز روزنامه جمهوری اسلامی است. 

سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با پژوهشگران موسسه رویان نیز با عنوان "انتخاب دقیق و استفاده از علم و تلاش در پرتو ایمان رمز موفقیت نهاد علمی رویان است" از دیگر عناوین این روزنامه است.

مردم سالاری 

"واکنش مهدی کروبی به شعارهای ساختارشکن" عنوان اصلی امروز این روزنامه است که گزارشی از گفت و وی کروبی با فاینشنال تایمز است. 

سخنان جنتی نیز با عنوان "امروز جای رافت اسلامی نیست"، عدم تعهد سایپا به تحویل مینیاتور به مشتریان با عنوان "مینیاتوری در کار نیست پراید تحویل بگیرید" نیز از دیگر عناوین صفحه اول این روزنامه است. 

سرمقاله امروز این روزنامه نیز با اشاره به شرایط ویژه‏ای که کشور با آن مواجه است، بحث همگرایی دولت و مردم و نقش نخبگان را در این میان مطرح کرده است که این روزها از صورت یک مقوله دانشگاهی به گستره افکار عمومی دامن کشیده است. به نوشته این روزنامه، وقتی به سوال یا ابهامی که در ذهن اکثریت مطرح است پاسخ اقناعی داده نشود، هر کس پاسخی برای آن می‏یابد و این پاسخ ها با کانال‏های ارتباطی جمعی و میان فردی و امروزه شبکه های اجتماعی مجازی در معرض قضاوت دیگران قرار می‏گیرد. 

این روزنامه همچنین، در یادداشتی که بخش اول آن امروز منتشر شده است، به آسیب شناسی مناظره‏های اخیر پرداخته است.

تهران امروز 

تیتر اول روزنامه تهران امروز، "پایان مشاجره بزرگ" است که به بحث میان آیت الله یزدی و آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته است. 

در سرمقاله امروز این روزنامه نیز با عنوان "ادامه بده حاج آقا"، آمده است که پس از بیانیه ها و اظهارات تازه آقایان موسوی و كروبی كه رویكردی نسبتا – نه كاملا- مصالحه‌جویانه به خود گرفته‌اند، دو گروه آشكارا خشمگین شده‌اند؛ یكی ضدانقلاب خارجی و یكی افراطی گرایان داخلی و همین گواهی است بر درستی بازگشت آن‏ها و درستی این موضوع كه ادامه این راه توسط این آقایان می‌تواند بسیاری از مسائل پیش آمده را برطرف سازد و عملا به جداسازی «معترض» و «معاند» بپردازد. این روزنامه یاد آور شده که با نخستین بازتاب سخنان كروبی در سایت‌ها و رسانه‌ها، واكنش‌ها نسبت به آن آغاز شد و موج نسبتا گسترده‌ای از حمله‌ها را به وجود آورد. اكثر سایت‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب كه از موضع جدید كروبی شوكه شده بودند شروع به موضوع‌گیری تند كردند و اقدام او را «عقب‌نشینی»، «انفعال»، «ترس»، «سهم‌خواهی»، «آدم‌فروشی»، «سازش»، «عقبگرد»، «ساخت و پاخت با حكومت» و نظایر اینها ارزیابی كردند و نتوانستند عصبانیت خود را پنهان سازند. 

حمایت از خانواده به روایت زنان نماینده با عنوان "خانم‏هایی که موافق ازدواج موقت و مجدد مردان هستند" عنوان گزارشی درباره لایحه حمایت از خانواده است. 

"پایان افسانه سلینجر" رمان نویس مشهور نیز از تیترهای مهم موضوعات صفحه نخست این روزنامه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین