کد خبر: ۹۴۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

اشتباه اسرائیل درباره سنوار به روایت «واشنگتن پست»

روزنامه «واشنگتن پست» در تحلیلی نحوه شهادت «یحیی سنوار»، رهبر حماس را برگ برنده‌ای برای جنبش مقاومت فلسطین دانست و تاکید کرد: انتشار فیلم آخرین لحظات زندگی سنوار، شکستی دیگر برای اسرائیل در نبرد روایت‌ها بود که برای جهان قهرمانی مبارز و شجاع را به نمایش گذاشت.
اشتباه اسرائیل درباره سنوار به روایت «واشنگتن پست»
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش این رسانه آمریکایی، اسرائیل سعی داشت با انتشار تصاویری از آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، او را فردی ترسو و فراری معرفی کند که سرانجام به دست نیرو‌های اسرائیلی کشته شد، اما همین تصاویر در میان بسیاری از مردم جهان گواهی بر شجاعت و روحیه مبارزه‌طلبی او شد.

واشنگتن‌پست افزود: حامیان سنوار از همین تصاویر استفاده و با روایت‌هایی از غبارآلود بودن پیکر و سلاح در دستش، از او به‌عنوان یک مبارز در حال جنگ- و نه پنهان شده در تونل و گریزان از جنگ- تجلیل کردند. بسیاری از مخاطبان این ویدئو را نه تنها نشانه شکست و ذلت نمی‌دانند بلکه تاکید می‌کنند حتی پرتاب تکه چوب به پهپاد اسرائیلی از سوی سنوار نشان دهنده اوج قدرت و روحیه مقاوت در او بوده است.

به گفته کارشناسان منطقه، اسرائیل، حداقل در بیشتر کشور‌های عربی، در حال شکست در جنگ تبلیغاتی است. در عرض چند ساعت، تصاویر منتشر شده از واپسین لحظات زندگی سنوار توسط نیرو‌های اسرائیلی بر روی پوستر‌ها و گچ بری دیوار‌ها در جنین و دیگر مناطق کرانه باختری نصب شد. کاربران در شبکه‌های اجتماعی عربی آن‌ها را به میم (اصطلاح متداول در فضای مجازی) تبدیل کردند تا از آنچه به عنوان یک «پایان قهرمانانه» درک کرده‌اند را جشن بگیرند.

این گزارش با اشاره به بیانیه اخیر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در مورد شهادت قهرمانانه سنوار نوشت: ایرانی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تصاویر منتشر شده از سنوار که «ایستاده با لباس رزم، در معرکه جنگ و رو در رو با دشمن» است، یاران او را قوی‌تر می‌کند.

بورلی میلتون ادواردز، یکی از اعضای ارشد شورای خاورمیانه در امور جهانی، این تصاویر را به عنوان یک پیروزی برای حماس "در نبرد روایت ها" توصیف کرده و گفت: ایرانی‌ها درست می‌گویند. این گزارش، همراه با عکس‌ها و فیلم‌هایی که پس از آن منتشر شد، با روایت‌های مکرر اسرائیل مبنی بر پنهان شدن او در زیر زمین و استفاده از اسیران اسرائیلی به عنوان سپر انسانی آشکارا در تضاد بود. وی افزود: این تصاویر احتمالاً منجر به «حمایت بیشتر از حماس، پیوستن بیشتر فلسطینی‌ها به آن و افزایش انگیزه مقاومت» خواهد شد.

واشنگتن پست به نقل از یکی از افراد نزدیک به رهبری ارشد امنیتی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود نوشت: مخاطب اصلی که مقامات اسرائیلی هنگام انتشار تصاویر به آن فکر می‌کردند، مردم اسرائیل بودند. چرا که سنوار دشمن شماره یک اسرائیل بود و مقامات اسرائیلی گمان می‌کردند که ارائه مدرک فوری و غیرقابل انکار مرگ او مهم است. اما به گفته مایکل میلشتاین، رئیس سابق امور غیرنظامیان فلسطینی در ارتش اسرائیل، انتشار این تصاویر تنها به اسطوره سازی از سنوار کمک می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین