ناسا از سال ۱۹۸۲ که لباسهای فعلی EVA ساخته شد، هیچ لباس فضایی جدیدی معرفی نکرده و از سال ۱۹۷۲ که برنامه آپولو به پایان رسید، هیچ لباس خاصی برای ماه نداشته است. برای پرکردن این شکاف، ناسا سال ۲۰۲۲ مبلغ ۲۲۸ میلیون دلار به اکسیوم اسپیس داد تا نمونه بهبودیافته لباس آپولو را بسازد.
اکسیوم اسپیس نیز برای این پروژه با برند مد ایتالیایی پرادا همکاری کرده است. لباسی که قرار است این شرکت بسازد Axiom Extravehicular Mobility Unit نام دارد و هفته گذشته در کنگره بینالمللی فضانوردی در میلان در معرض دید عموم قرار گرفت.
ازآنجاییکه این پروژه بیشتر شبیه پروژه مهندسی است، در نگاه اول شاید عجیب باشد که شرکتی برای طراحی لباس فضانوردانی که قرار است روی ماه فرود بیایند، سراغ برند مد و فشن برود، اما قانونی در مهندسی وجود دارد که میگوید فرم از عملکرد پیروی میکند؛ برای مثال کنکورد یکی از زیباترین هواپیماهایی است که تابهحال ساخته شده، اما هیچکس هنگام ساخت به زیبایی آن توجه نمیکرد. همین امر درمورد پلهای ساخت «آیزامبارد کینگدام برونل» در دوران ویکتوریا نیز صدق میکند.
این اولین بار نیست که طراحان لباسهای فضانوردی سراغ همکاری با برندهای مد و فشن میروند. برای نمونه، لباسهایی که فضانوردان اسپیس ایکس دراگون به تن میکنند، با همکاری یکی از طراحان لباس هالیوود به نام «خوزه فرناندزم» طراحی شده است.
همچنین آژانس فضایی مأموریتهای سرنشیندار چین نیز بهتازگی از لباس فضانوردان این کشور برای پروژه فرود روی ماه رونمایی کرده که در طراحی آنها از عناصر سنتی چینی الهام گرفته شده است.