کد خبر: ۹۴۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
پیرامون هشدار ایران خودرو

قیمت پژو 407 وارداتی به صرفه‏تر از عرضه داخلی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- فروزان آصف نخعی : معاون بازایابی و فروش ایران خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام كرد: برخی از افراد سودجو از مبادی غیر رسمی اقدام به واردات پژو 407 بدون گارانتی و با تجهیزات كمتر كرده‌اند كه ایران خودرو هیچ گونه تعهدی درقبال خریداران این گونه خودروها ندارد.

این اطلاعیه تاکید کرده که " تنها شرکت ایران خودرو ٰ شرکت رسمی واردات پژو 407 از کشور فرانسه بوده و تنها به پژو فروخته شده توسط نمایندگی های مجاز خود خدمات لازم را ارایه می دهد." خبرآنلاین در خبری به تاریخ چهارشنبه 3 تیر 1388 به نقل از علی اکبرمحرابیان وزیر صنایع ومعادن وقت گزارش داده بود که " بالاخره این وزارتخانه به این نتیجه رسیده باید قوانین واردات خودرو به کشور را تغییر دهد."

وزیر صنایع و معادن از افتتاح طرح جدیدی برای واردات خودرو به کشور خبر داده بود که براساس آن معیار مصرف سوخت و انرژی خودرو ملاک صدور مجوز واردات خودرو محسوب می‌شود. با این همه هنوز بخش نامه یا طرحی که حکایت از آن داشته باشد که خودرو با شرایط جدید وارد می شود دردست نیست . علاوه براین تعرفه واردات خودرو که چیزی حدود 90 درصد است که با درنظر گرفتن عوارض و... قیمت خودروهای وارداتی تا 115 درصد افزایش قیمت می دهد . از این رو قیمت واردات این دست از خودروها ٰ تا آن اندازه سنگین به نظر می رسد که جز با تضمین وجود بازار فروش ٰ واردات آن به صرفه نیست .

حال جای این سوال است که با توجه به چنین هزینه سنگینی قیمت مدل های عرضه شده توسط ایران خودرو به بازار ایران تا چه اندازه با قیمت بازار جهانی آن دارای تفاوت است که با وجود تعرفه 90 درصدی باز هم واردات آن در رقابت با تولیدات داخلی به صرفه است ؟ سایت های جهانی خودرو قیمت تمام شده انواع پژو 407 در انگلستان را بین 18 هزارو 545 یورو تا 23795 یورو ( 23 میلیون 750 هزارتومان تا 33 میلیون تومان- مندرج در سایت tp://www.carpages.co.uk/ ht ) اعلام کرده اند.البته آگاهی از مدل هایی که اکنون به ایران وارد می شوند و یا شرکت ایران خودرو آن ها را به را به بازار داخلی عرضه می کند ٰ برای قضاوت دقیق تر ضروری به نظر می رسد . به گزارش ایسنا به نقل از یك منبع آگاه ٰ قیمت مدل دنده ای پژو 407 حدود 47 تا 48 میلیون تومان و مدل اتومات آن نیز 52 میلیون تومان اعلام شده است .

اگر قیمت رقابتی ایران خودرو قادر است خودروهای وارداتی از مبادی غیر رسمی را تحت الشعاع خود قرار دهد به نحوی که بازار داخلی را به تصرف خود درآورد ٰ دیگر ضرورتی ندارد برای تنبیه وارد کنندگان خودروی مذکور شرایط تنبیهی یعنی عدم ارائه خدمات پس از فروش درنظر بگیرد ؟ به گزارش ایسنا گفته می‌شود مدل خودرویی كه قرار است از پژو 407 تحویل شود مدل فیس لیفت 2009 است و تقریبا همزمان با اروپا در ایران عرضه می‌شود.

این خودرو دارای شش ایربگ است و از سیستم‌های ترمز EBF-REF-EBF-EBA و سیستم كنترل اصطكاك ASR بهره می‌برد . پژو 407 همچنین دارای سیستم پایدار الكتریكی، ‌كنترل كروز و ‌تنظیم سفتی فرمان براساس سرعت خودرو است. مدل اوتومات آن نیز از سانروف بهره می‌برد. با این همه جای این سوال نیز وجود دارد درشرایطی که ایران تولید پژوی مذکور را دردستور کار خود قرار داده است ٰ‌چرا وزارت بازرگانی ووزارت صنایع ومعادن ٰ تمهید لازم برای حمایت از آن را نیندیشیده اند ؟ به عبارت دیگر هم درامکانات وهم در قیمت چرا تمهیداتی اندیشیده نشده تا تولیدات داخلی قادر باشد بازار را به نفع صنایع داخلی تسخیر کند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۲
0
0
ghymati ke be onvane ghemate nemoneye khareji matrah mishevad mamolan ghymate nahaye nist va gheymaye nahaye mamolan beyne 30% ta $0% balatar ast
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
0
2
جالبه ، انحصار و تسخیر بازار بیش از این ؟ فکر کردید کارگر و کارمند پژو 407 میخرن با قیمت 47 تا 52 میلیون تومن ؟ انحصار و تسخیر بازار معنی اش اینه که از صد در صد بازار خودرو حداقل 30 تا 40 درصد سهم پرایدی باشه که حتی افغانی ها هم حاضر نیستن چهره کشور جنگ زده شون رو با حضور این نوع از خودرو بیش از پیش زشت تر کنن اما ما حاضریم برای داشتن سهم بیشتر فروش و درآمد ناشی از اون جون هموطنای خودمون رو با فروش و انحصار خودرو به خطر بندازیم و برای ایرانی ها حق انتخابی قائل نباشیم . این یعنی تسخیر بازار و انحصار . خیابون های تهران دیگه کشش این همه ماشین رو نداره به نظر میرسه آقایون حضرات باید بجای وارد کردن انواع اقسام مدل های خودرو از بیرون کشور و کپی کاری اون یعنی تبلیغ برای شرکت هایی که فقط دنبال منافع خودشون هستند اون هم به قیمت هدر دادن سرمایه های این مملکت ، این همه هزینه برای واردات ، تولید ( البته مونتاژکاری ) و بعدش هم ریختن بنزین داخل ماشین ها و موندن اون ها پشت ترافیک سنگین تهران که معناش چیزی جز هدر دادن همون سرمایه ها نیست به این فکر باشن که این سرمایه و پول رو صرف سرمایه گذاری در یخش حمل و نقل عمومی کنن . از این طرف فرت و فرت ماشین های در پیت مونتاژ میکنن و میدن دست مردم اونوقت از اون طرف میگن از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنید مصرف بنزین خیلی زیاده و .... فاصله حرف و ادعا تا عمل خیلی زیاده به اندازه بودن تا نبودن . ادعای آقایون مصداق نبودنه و عمل به ادعاهاشون مصداق بودنی که نه تنها ما بلکه هیچکس دیگه ای هم ندیده .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین