کد خبر: ۹۴۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
قهرمان وزنه‌برداری ديروز، روغن‌فروش امروز

رشيد شريفي: دارو می‌دادند و می‌گفتند شمـا نگران نبـاشید

تا وقتی که جریان حاکم در وزنه برداری اینطور باشد، مدال گرفتن در سطح جهانی دیگر مرده
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «رشید شریفی»، قهرمان سنگین‌وزن چندین دوره‌ رقابت‌های آسیایی و نفر ششم بازی‌های المپیک پکن است که در سال جاری اعلام شد دوپینگش مثبت بوده و چهار سال باید از دنیای وزنه‌برداری کنار رود. 

در آن زمان مسوولان وزنه‌برداری ایران از جمله رضازاده به عنوان سرمربی و مدیر تیم‌های ملی اعلام کردند او خودسر مسکن مصرف کرده و دوپینگش مثبت شده است، اما اکنون پس از گذشت شش ماه شریفی اقرار می‌کند که همه این مسائل دروغ بوده و به خاطر وعده‌های مسوولان تاکنون سکوت کرده است. 

شریفی که از پشتوانه مالی کمی برخوردار بوده، بعد از ماجرای دوپینگش بیش از شش ماه سکوت کرد و به زادگاهش اصفهان بازگشت و روغن فروشی باز کرد؛ اما بعد از صحبت‌های علی حسینی و ناییج، او در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصمیم گرفت بخشی دیگر از پشت پرده ورزش ایران را فاش کند. 

گفتند بگو خودم دارو خورده‌ام، کمکت می‌کنیم
رشید شریفی در مورد روزی که نمونه‌اش مثبت اعلام شد و نحوه استفاده از داروها گفت: «وقتی که آزمایش من مثبت شد، گفتم که من زیر نظر فدراسیون فعالیت می‌کردم. پس از آن بلافاصله رضازاده و زارع به من زنگ زدند و گفتند که باید همه تقصیرها را گردن بگیرم و فدراسیون را بی‌گناه جلوه بدهم. آنها گفتند این کار را بکن تا بتوانیم برایت کاری بکنیم. دقیقا این جمله را گفتند.» 

او ادامه داد: «من گفتم چنین کاری نمی‌کنم؛ اما بعد از چند بار تماس خودشان از قول من اعلام کردند رشید شریفی خودسر مسکن مصرف کرده است. حتی رفتند به افشارزاده هم گفتند که رشید زیرآبی رفته و جدا از برنامه اردو، دارو مصرف کرده است. 

من باز هم هیچ نگفتم. فکر می کردم شاید در عوض بتوانند محرومیت من را کم کنند، اما تاکنون هیچ کار برای من نکرده‌اند. آن زمان به من گفتند که ما از طریق تربیت بدنی برایت حقوق قرار می‌دهیم. 

محرومیت 4 ساله‌ات را دو سال می‌کنیم و من هم قبول کردم. اما هیچ کاری نکردند. اکنون فهمیده‌ام رضازاده که به مجارستان رفته بود، فقط برای محرومیت تیم ایران رفته بود و گفته که ما برای ورزشکاران نرفتیم. بنابراین تصمیم گرفتم که همه چیز را بگویم. همه چیزهایی که پشت پرده است.» 

کادر فنی دارو می‌دادند و می‌گفتند نگران نباشید
نفر ششم دسته فوق سنگین بازی‌های المپیک پکن در مورد نحوه توزیع و استفاده دارو در اردو ادعا کرد: «در اردو به ما دارو هم می‌دادند. یکسری داروهایی می‌دادند که دوره مشخص شدن‌شان در آزمایش‌ها کم بود، ما خودمان از این مساله نگران بودیم که مشکلی برایمان پیش آید. یک موقع از آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای نمونه گیری از ما نیایند. در صورتی که مسوولان تیم ملی به ما می‌گفتند، نگران نباشید. اگر ماموران آژانس جهانی بیایند ما فلان کار را می‌کنیم و به ما دلداری می‌دادند. بعد که چنین مشکلی پیش آمده همه می‌گویند اینها خودسر دارو مصرف کردند.» 

شریفی اضافه کرد: «به نظر من ایوانف مرد بود. وقتی آزمایش دوپینگ 9 وزنه‌بردارش مثبت شد‌، همه چیز را گردن گرفت و گفت مقصر من بودم؛ اما کسانی که این داروها را در اردو به ما می‌دادند و این کارها را می‌کردند و حتی به ما می‌گفتند شما نگران نباشید، وقتی آزمایش ما مثبت شد می‌گویند که نه، اینها خودشان دارو مصرف کردند.» 

سوال پرشائبه
این عضو سابق تیم ملی وزنه برداری گفت: «من نمی‌دانم این مشکلات چرا برای سنگین‌وزن‌های وزنه‌برداری پیش می‌آید؟ چرا برای کسانی به وجود می‌آید که شانس کسب مدال در رقابت‌های جهانی را دارند؟ آنها به ما می‌گویند که شما «متان دیون» استفاده کردید. دارویی که من به عمرم به چشمم ندیدم. چطور شده هر 5 نفر ما این دارو را مصرف کرده‌ایم. دارویی که اصلاً من ندیده‌ام. مگر می‌شود که هر 5 نفر ما خودسر از یک دارو استفاده کنیم؟»
 
از بیکاری روغن فروشی باز کردم
شریفی در مورد روند شغلی‌اش گفت: «باید خرج زندگی‌ام را هم می‌دادم. وقتی ازدواج کردم، به امید این که یک مقامی کسب کنم یا در اردوی تیم ملی باشم و حقوق بگیرم، در تهران خانه‌ای رهن کردم.
من بودم و چهارصد هزار تومان حقوق ماهانه که فدراسیون می‌داد و حقوق لیگ که بخش زیاد آن هزینه خرید مکمل و ویتامین می‌شد. آیا باید به راحتی ما را کنار بگذارند که بعد از 10 یا 15 سال هیچ شغل و کاری بلد نیستیم؟ حالا من برای خرج زندگی‌ام باید بیایم مغازه روغن فروشی در اصفهان بزنم؟ ما نه تجربه‌ای داریم و نه کاری بلدیم که کاسبی کنیم.» 

شکایت نمی‌کنم
قهرمان سابق دسته فوق سنگین آسیا با بیان اینکه مشغله زندگی نمی‌گذارد که از مسببان این ماجرا شکایت کنم، گفت: «با این حال من همه چیز را به خدا واگذار کردم. نه شکایت می‌کنم و نه از فدراسیون توقع دارم کارهای من را دنبال کند. تا وقتی که جریان حاکم در وزنه برداری اینطور باشد، مدال گرفتن در سطح جهانی دیگر مرده و هیچ کس نمی‌تواند در وزنه‌برداری ایران مدال بگیرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۳
0
0
رضا زاده خیلی نامرده اصلا و ابدا او یه پهلوان نیست اون یه خائن هست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین