کد خبر: ۹۴۵۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
هشدار دیده‌بان حقوق بشر به دولت روسیه

از تظاهرات صلح‌آمیز مخالفین جلوگیری نکنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیده‌بان حقوق بشر مستقر در آمریكا از مقام‌های مسكو خواست تا جلوی تظاهرات صلح‌آمیز در روسیه را نگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی‌كه دو روز از بازداشت چند تن از فعالان مخالف كه برای دفاع از حق گردهمایی آزاد در مركز روسیه تظاهرات كرده بودند، می‌گذرد، «تانیا لوکشینا»، معاون رئیس دفتر دیده‌بان حقوق بشر در مسکو در بیانبه‌ای اعلام كرد: « قانون روسیه به بازداشت‌شدگان حق آزادی را می‌دهد.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفت: «دستگیری معترضان نمونه بارزی از نقض آشكار این حق است.»

بنا بر این گزارش، فعالان و مخالفان دولت روسیه همواره به برپایی تظاهرات در پایتخت می‌پردازند اما این حركات همیشه توسط پلیس ضدشورش سركوب می‌شود.

یك سخنگوی جنبش مخالف «همبستگی» روسیه نیز گفت که تمام تظاهركنندگان آزاد شده‌اند و برای پاسخ به بعضی اتهام‌ها از جمله نقض قوانین دراجتماعات عمومی روز پنج‌شنبه در دادگاه حاضر می‌شوند.

طبق این گزارش، گروهی از ناراضیان نیز گفتند كه پلیس روسیه در 31 دسامبر یكی از ناراضیان روسی كه بنیان‌گذارگروه «هلسینكی مسكو»، یكی از قدیمی‌ترین سازمان‌های فعال حقوق بشر در روسیه است، را در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز بازداشت كرد.

معاون رئیس دفتر دیده‌بان حقوق بشر در مسکو همچنین تاكید كرد:«انتخاب دیمتری مدودف به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه خوش‌بینی خاصی در ایجاد احترام و حمایت از تکثر‌گرایی و جامعه مدنی به همراه داشت.»

وی در ادامه با بیان این كه تاكنون تغییر مهمی در اوضاع مشاهده نشده، گفت: «رئیس‌جمهوری مدودف باید با اقدامات عینی از جمله تضمین آزادی تظاهركنندگان از لفاظی‌های خود دفاع كند.»

پیش ازاین، اتحادیه اروپا از دولت روسیه خواسته بود تا از چنین رفتارهایی با معترضان خودداری كند.

در این گزارش آمده است كه دفتر وزارت خارجه آمریكا نیز در مورد دستگیری معترضان در روسیه گفت كه دستگیری و سوءرفتار با بعضی از تظاهركنندگان ضربه‌ای دیگر بر آزادی بیان و تجمعات به عنوان حقوق جهانشمول و اساسی مردمی است كه شایسته حمایت و پیشرفت هستند.

براساس این گزارش، روز یکشنبه گذشته ده‌ها پلیس سوار بر چندین ون درحوالی میدان «ترایومفالنایا» مسکو مستقر شده و از تظاهراتی که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در آن شرکت داشتند، ممانعت به عمل آورده و ظرف نیم ساعت شرکت‌کنندگان را که شعار «شرم باد» سر می‌دادند، متفرق و چندین تن را نیز بازداشت کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین