کد خبر: ۹۴۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶
با واریز 20 درصد منابع حاصل از صادرات نفت و گاز؛

صندوق توسعه ملی تشکیل می‏شود

صندوق توسعه ملی جایگزین حساب ذخیره ارزی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به منظور تبدیل عواید ناشی از فروش منابع طبیعی به ثروت‌های ماندگار و مولد، صندوق توسعه ملی به صورت موسسه عمومی غیر دولتی با واریز حداقل 20 درصد منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود. 

آیین نامه این صندوق توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و با همكاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانك مركزی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

هیات امنا، هیات عامل رییس كل و هیات نظارت، اركان این صندوق را تشكیل می‌دهند. همچنین رییس جمهور به عنوان رییس هیات امنا و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به عنوان دبیر هیات امنا در این صندوق فعالیت خواهند كرد.

رییس كل بانك مركزی، وزیر نفت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دو نفر از سایر وزرا به انتخاب رییس‌جمهور از هیات امنای صندوق توسعه ملی خواهند بود.

به انتخاب هیات امنا، سه نفر به صورت موظف اعضای هیات نظارت بر این صندوق خواهند بود.

منابع مالی صندوق توسعه ملی شامل حداقل معادل ‌20 درصد منابع حاصل از صادرات نفت و گاز فرآورده‌های نفتی، مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال ‌1388، اقساط وصولی تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی، منابع قابل تحصیل از بازارهای پولی و مالی داخلی و بین‌المللی، درآمد خالص فعالیت عملیاتی صندوق توسعه ملی طی سال مالی و كمك‌ها و هدایا خواهد بود.

منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند برای اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی تعاونی و عمومی غیر دولتی با هدف تولید، اجرای طرح‌های اقتصادی زیر بینایی، صنایع نوین و فعالیت‌های اقتصادی پر خطر و توسعه سرمایه گذاری در داخل و خارج از كشور با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی استفاده شود.

همچنین مشاركت‌های مالی توسعه‌ای با بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیر دولتی یا كمك به آنها برای اهداف مقرر فوق، سرمایه‌گذاری مالی در بازارهای پولی و مالی داخلی و خارجی، سپرده گذاری در بانك‌های توسعه‌ای و تخصصی به منظور ارتقا قدرت تسهیلات دهی آن ها، اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی به منظور جلب و حمایت از سرمایه گذاران در ایران، اعطای تسهیلات به خریداران داخلی و خارجی كالاهای تولید شده در كشور (از جمله خرید هواپیمای ایران-140) به منظور توسعه صادرات غیر نفتی كشور و مشاركت و اعطای تسهیلات به منظور ایجاد شركت‌های بانك‌های مشترك ایرانی- خارجی از مصارف این صندوق است.

همچنین در لایحه قانون برنامه پنجم پرداخت مابه التفاوت قیمت تكلیفی، تامین كسری بودجه عمومی دولت معادل كاهش عواید ارزی حاصل از صادرات نفت خام نسبت به ارقام پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی، تامین نیازهای ارزی احتیاطی كشور در شرایط بحرانی با تصویب شورای عالی امنیت ملی، كمك‌های بلاعوض، پرداخت یارانه سود و كارمزد، پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده و سرمایه گذاری دولت در طرح‌های زاینده اقتصادی در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و تولیدی با اولویت آب و كشاورزی، حمل و نقل، اشتغال و مسكن، موارد ضروری و اجتناب ناپذیر با تشخیص هیات امنا و در راستای اهداف صندوق و سایر موارد قانونی از دیگر مصارف منابع این صندوق پیش بینی شده است.

بر اساس قانون، همه تعهدات قانونی حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی منتقل شده و اولویت تسهیلات اعطایی و مشاركت با سرمایه‌گذاری‌ها در داخل كشور است.

همچنین استفاده از منابع صندوق برای هزینه‌های جاری دولت ممنوع بوده و سود خالص سالانه صندوق توسعه ملی به حساب افزایش سرمایه صندوق یاد شده انتقال می‌یابد و از مقررات مغایر مستثنی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین