کد خبر: ۹۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۰
در گفتگو با یک روزنامه آلمانی؛

متکی: به توافق بر سر مبادله سوخت خوش‏بینم

ما فکر کرده‏ایم که در یک جو جدید اعتمادسازی با غرب قرار می‏گیریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه دوران سلاحهای هسته ای به سر آمده و این گونه سلاحها در دکترین امنیتی ایران هیچ جایی ندارند درباره امکان توافق درباره تبادل سوخت هسته ای ابراز خوش بینی کرد. 

منوچهر متکی که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می برد در گفتگو با روزنامه "زوددویچه سایتونگ" درباره جزئیات تصمیمات ایران برای مبادله سوخت هسته ای اظهار داشت: رآکتور تحقیقاتی تهران به اورانیوم غنی شده نیاز دارد. یک روش برای تامین این نیاز تبادل اورانیوم 3 درصد غنی شده با اورانیوم 20 درصد است.

وی افزود: ما فکر کرده ایم که با این روند می توانیم در یک جو جدید اعتمادسازی با غرب قرار بگیریم. به همین دلیل ما موافقت اساسی خود را برای چنین تبادلی اعلام کرده ایم.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه خاطر نشان کرد که ما موافقت خود در این زمینه را در بالاترین سطح و از طرف رئیس جمهوری اعلام کرده ایم و این یک نکته مهم است.

متکی در ادامه درباره جزئیات دقیق چنین تبادلی اظهار داشت: این مبادله سه نکته اصلی دارد که عبارت است از تاریخ ، مکان و مقدار اورانیوم مبادله شده. درباره روند زمانی باید درباره یک هماهنگی زمانی اطمینان ایجاد شود و تبادل سوخت منطبق با زمان مقرر اجرا شود.

وی افزود: شفافیت درباره مسائل تکنیکی زمان نیاز دارد. رئیس جمهوری کشور ما موافقت خود را درباره مسائل تخصصی و تکنیکی چنین معامله ای ابراز داشته است.

وی درباره مکان چنین تبادلی اظهار داشت که در این باره ما باید مذاکراتی انجام دهیم و باید روشن کنیم که کجا چنین امری به ساده ترین شکل قابل تحقق است.

متکی درباره مقدار اورانیوم مبادله شده اظهار داشت: مقدار اورانیوم غنی شده بر اساس نیاز جمهوری اسلامی توضیح داده خواهد شد. من بر این باورم که ما به زودی مقدار دقیق نیازمان را می توانیم اعلام کنیم. در شرایط فعلی که همه طرفها به یافتن راه حلی برای مسئله هسته ای ایران علاقمند هستند ما بر این عقیده ایم که جو مثبتی در این راستا ایجاد شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد: حالا ما در یک شرایط مطمئن و منصفانه تبادل نظر می کنیم. مهمترین نکته در این راستا اراده و عزم سیاسی برای مبادله سوخت هسته ای است. هر دو طرف باید به این موضوع توجه داشته باشند و خود را با یکدیگر هماهنگ کنند. تمام مسائل در این زمینه به صورت توافقی قابل حل می باشد. مهم این است که طرفین معامله اقدامات لازم برای اعتماد سازی را فراهم آورند. ما این حس را داریم که این اتفاق خواهد افتاد.

متکی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شما با شرایط آژانس انرژی هسته ای درباره میزان مبادله اورانیوم غنی شده که قبلا اعلام شده موافق نیستید، اظهار داشت: ما اینجا هستیم تا نیازمان را دقیقا مشخص کنیم. نیاز ما می تواند کمتر و یا بیشتر از رقم اعلام شده از طرف آژانس باشد. معمولا خریدار مقدار جنس مبادله شده را تعیین می کند. ما باید نیاز واقعی خود را تعیین کنیم.

متکی در پاسخ به این پرسش که چه تغییراتی نسبت به پاییز گذشته رخ داده که ایران شرایط را برای تبادل سوخت بهتر فرض می کند؛ اظهار داشت که در ایران تردید جدی درباره این پیشنهاد وجود داشت. اما ما باید برای عموم در این باره شفافیت ایجاد می کردیم. از طرفی باید همچنین مطمئن می شدیم که در طرف مقابل هم اراده سیاسی لازم برای این کار وجود دارد.

وی افزود : ما در این مدت با جناحهای مختلفی به طور مستقیم و غیر مستقیم صحبت کردیم و اکنون امیدواریم که درباره تبادل اورانیوم غنی شده به یک تفاهم دست یافته ایم.

متکی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه من به عنوان یک دیپلمات درباره ایجاد توافق درباره مسئله تبادل اورانیوم غنی شده خوش بین هستم درباره مکان انجام چنین مبادله ای اظهار داشت: مکانهای مختلفی برای این کار وجود دارد که مشخص خواهد شد. به اعتقاد من اگر عزم کافی برای چنین تبادلی وجود داشته باشد و اگر ما در مذاکرات خود درباره مکانیسمهای این معامله به توافق برسیم طبیعتا ساده ترین راه و بهترین مکان برای انجام این تصمیم را خواهیم یافت.

متکی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت صدور قطعنامه دیگری علیه ایران در شورای امنیت موضع تهران درباره تصمیمات اخیرش تغییر خواهد کرد، اظهار داشت: در این مسئله همواره دو جنبه وجود دارد همکاری و جبهه گیری. ما همواره موافق هماهنگی و همکاری بوده ایم. طبیعتا حرکت در مسیر صدور قطعنامه جدید یک جبهه گیری سیاسی را نشان می دهد.

وی افزود : به اعتقاد ما هر دو طرف به روش تبادل به عنوان راه حلی برای برون رفت از شرایط فعلی نیاز دارند. ما امیدواریم که هماهنگی های لازم برای فراهم کردن امکانات در راستای تحقق چنین تصمیمی و نه جبهه گیری فراهم شود.

وی افزود: ما در شرایط فعلی درباره جو موجود سخن می گوییم. و وضعیت فعلی را مثبت ارزیابی می کنیم. ما می توانیم طبیعتا به یک راه حل مشترک و توافقی دست یابیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است. در دکترین نظامی و امنیتی ما سلاحهای هسته ای هیچ جایگاهی ندارند. دوران سلاحهای اتمی مدت مدیدی است که به سر آمده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیتهای ما و همکاریهای ما با آژانس بین المللی هسته ای مبتنی بر قواعد بین المللی است، اظهار داشت که ما موضع واضحی درباره سلاحهای هسته ای داریم و من آن را اعلام کرده ام. من بر این عقیده ام که یک هماهنگی و تفاهم در روند تبادل سوخت هسته ای راه را برای همکاریهای مشترک در آینده باز می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۸
0
0
مسئله هسته ایی چند سالیست برای دولت محترم چالشی بزرگ بوده واکنون ازهر ابزاری برای برون رفت از این چالش استفاده خواهد کرد.تا از فشارها وتحریمهای بیشترفرار کند چرا که میداند تحریمها با وجود حوادث پس از انتخابات چه پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت از اینرو تمام تلاش خود را به کار خواهد بست مخصوصا مشخصه ان میتوان از سفرهای متعدد مقامات جمهوری اسلامی به کشورهای منطقه حتی سفر به کشورهایی که سالهاست روابطمان در حد کاردار یا سفیر نیست از جمله مصر ولیبی .همچنین تهدیات نظامی وتحرکات نظامی انها در منطقه یکی دیگر از عللهای عقب نشینی انها وموافقتشان با خواسته غربیان میباشد این در صورتی بود که قب ازانتخابات موضع ایران سرسختانه تر از اکنون بود (از قدیم گفته اند سیاست پدر ومادر ندارد)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین