کد خبر: ۹۴۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰
در اقدامی بی‌سابقه در مونیخ رخ داد

دیدار علنی دو نماینده عربستان و اسرائیل

این دو مقام با هم مصافحه کردند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام تاثیرگذار و بلندپایه در خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان با معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در مونیخ آلمان دیدار کرد و دستان وی را به گرمی فشرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار لبنان، شاهزاده "ترکی الفیصل" مدیر سابق سازمان اطلاعات عربستان و رئیس یک مرکز پژوهشی اطلاعاتی با "دانی ایالون" معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در نشست امنیت و ثبات خاورمیانه که در کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، دیدار کرد.

مصافحه ترکی فیصل با این مقام اسرائیلی پس از آن صورت گرفت که احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه حاضر نشد در کنار ایالون در این نشست شرکت کند.

این در حالی است که قرار بود این نشست با حضور مقام‌هایی از ترکیه، آمریکا، عربستان، مصر، اسرائیل و روسیه برگزار شود که این امر دست اندرکاران کنفرانس را مجبور کرد تا دو نشست جداگانه برگزار کنند که در نشست اول، اوغلو، فیصل و حسام زکی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر شرکت کردند و نشست دوم هم با حضور دانی ایالون معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، جوزف لیبرمن عضو کنگره آمریکا، ایگور یورجینز از تحلیلگران روسی برگزار شد که شاهزاده سعودی هم در این نشست حضور یافت.

به همین سبب، ایالون به هنگام شروع سخنرانی خود از این که در کنار فیصل ننشسته است، ابراز شگفتی کرد و گفت: من از این که نتوانستم در نشست قبلی که یک نمایندگان یک کشور خاص (در اشاره به عربستان) که نفت زیادی دارد، و آنها تمایلی به حضور با ما نداشتند، تاسف می‌خورم.

فیصل هم که در نشست حضور داشت، خطاب به این مقام صهیونیست گفت که او اعتراضی به حضور ایالون نداشته است و اگر اعتراضی هم نسبت به شرکت وی بوده، نه به این خاطر که او معاون وزیر امور خارجه اسرائیل بوده، بلکه به سبب رفتار زشتش با سفیر ترکیه در تل آویو بوده است.

ایالون از این فرصت استفاده کرد و خطاب به شاهزاده سعودی گفت اگر فیصل که در حسن رفتار من تردید دارد، اعتراضی به مشارکت من در نشست نداشته، من از او می خواهم بیاید با من دست دهد.

وی در ادامه به شاهزاده سعودی گفت اگر برایت سخت است که به روی سِن بیایی من آماده‌ام پایین بیایم و با تو دست بدهم که پس از حرف، ایالون نزد ترکی فیصل آمد و او هم با برخاستن از جای خود، با مقام صهیونیست مصافحه کرد.

در این زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت مصافحه پس از آن صورت گرفت که فیصل از نشستن در کنار ایالون خودداری کرد که نماینده کنگره آمریکا، به شدت این رفتار مقام سعودی را محکوم کرد.

این روزنامه افزود : ایالون در آغاز جلسه به عمد فیصل را در تنگنا قرار داد و گفت جدا کردن نشستها، جهانی از درگیری در خاورمیانه است، اعراب آماده نیستند در کنار ما بنشینند و با ما حرف بزنند و به رسمیت بشناسند

بلافلاصله پس از سخنان ایالون، لیبرمن سناتور آمریکایی به طعنه گفت من از سعودی ها نا امید شدم.

این حرف سناتور آمریکایی کافی بود تا ترکی فیصل با ابراز تاسف از حضور نداشتن معاون وزیر امورخارجه اسرائیل در نشستی که و وزیر امور خارجه ترکیه و سخنگوی وزارت امور خارجه مصر حضور داشت، تاکید کند او خواهان جدا شدن نشست نبوده(دوست نداشته مقام صهیونیست در نشست دیگری حضور داشته باشد) بلکه اوغلو (ویرامور خارجه ترکیه) خواستار برگزاری دو نشست جداگانه شده بود.

ایالون هم به فیصل گفت آیا آمادگی آمدن به بالای سن و دست دادن را دارد که فیصل با بالا رفتن بر روی سن مخالفت کرد، که معاون وزیر امور خارجه اسرائیل بار دیگر خطاب به وی گفت اگر واقعاً اعتراضی به حضور من نداری، من از تو می خواهم دستانم را که به سمتت دراز شده، بفشاری که این حرف سبب شد تا شاهزاده سعودی و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان به سن نزدیک شود و ایالون هم پایین آمده و دو مقام مقام سعودی و اسرائیلی دستان یکدیگر را به گرمی فشار دادند.

این روزنامه اسرائیلی تاکید کرد این اولین دیدار علنی مقامهای بلندپایه سعودی و اسرائیلی است؛ هر چندن فیصل مسئولیت رسمی در عربستان ندارد، اما یک شخصت تاثیرگذار و بلندپایه در خاندان سلطنتی حاکم به شمار می رود.

خاطر نشان می شود ایالون با اهانت به سفیر ترکیه در تل آویو، سبب بروز بحران در روابط ترکیه و اسرائیل شد.

در پی این دیدار سئوال برانگیز میان شاهزاده سعودی و مقام بلندپایه اسرائیل، شبکه العربیه بلافاصله تلاش کرد این دیدار علنی را توجیه کند.

این شبکه مدعی شد مقام اسرائیلی برای عذرخواهی از اهانت به عربستان با شاهزاده ترکی فیصل دست داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین