کد خبر: ۹۴۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۸
پس از 17 سال مدیریت

بازنشستگی اجباری رئیس کانون پرورش فکری

صادق رضایی جانشین چینی‌فروشان شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اکبر چینی‌فروشان رئیس سازمان پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران پس از 17 سال فعالیت بعنوان مدیر این کانون با فشار دولت بازنشسته شد. 

حدود یک ماه پیش در مراسمی که برای قدردارنی از نویسندگان مقالات در مجلات و نشریات کودکان برگزار شده شود، ساجده عرب‌سرخی فرزند فیض‌الله عرب‌سرخی عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی جزو یکی از برندگان جایزه بود که در هنگام دریافت جایزه در سخنان کوتاهی یاد پدرش را گرامی داشت.

پس از این اتفاق حراست سازمان پرورش فکری با اعتراض نسبت به این مسئله مقصر اصلی در این اتفاق را رئیس سازمان و معاون پژوهشی سازمان معرفی می‌کند و چینی‌فروشان نیز در پاسخ به این اعتراض خطاب به آنان اظهار می‌دارد که حتی در مراسم‌های رهبری نیز معترضان اجازه می یابند که سخن بگویند و به ماجرای دانشجوی دانشگاه شریف اشاره می‌کند.

با ادامه فشارها چینی‌فروشان در نهایت بازنشستگی پیش از موعد را به برکناری ترجیح می‌دهد و پس از 17 سال فعالیت از سمت خود کناره می‌گیرد. 

گفتنی است در مراسم مذکور ساجده عرب‌سرخی گفته بود: همیشه در چنین مراسم هایی که برگزار می‌شد، پدرم در ردیف‌های ابتدایی می‌نشست و مرا تشویق می‌کرد، اما امروز ایشان در اوین گرفتار است و من بدون حضور او جایزه‌ام را دریافت می‌کنم.

از سوی دیگر، خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داد که سید صادق حسینی جایگزین چینی‌فروشان شده است.

مدیرعامل جدید کانون متولد سال 1343 بهشهر و دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی است و از پانزده سال پیش مدیریت کانون استان مازندران را برعهده داشت و از مهرماه سال 1387 نیز به مدیریت کانون استان خراسان رضوی منصوب شد. 

وی پیشتر در کارنامه کاری خود سوابق فرهنگی و آموزشی متعددی را در آموزش و پروش استان مازندران ثبت کرده است. 

بر اساس این گزارش محسن چینی‌فروشان مدیرعامل سابق کانون متولد سال 1331 اصفهان و فارغ‌التحصیل رشته راه و ساختمان و فوق لیسانس برنامه‌ریزی فرهنگی است. 

وی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی عهده‌دار مشاغل مختلفی در وزارت آموزش و پرورش به ویژه در حوزه‌های مرتبط با مسایل کودکان و نوجوانان بوده است. 

چینی‌فروشان از آذرماه سال 1370 در حالی سکان هدایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده گرفت که تعداد مراکز کانون در آن سال 322 مرکز شامل 248 مرکز ثابت، 11 مرکز سیار شهری، 46 مرکز سیار روستایی و 17 کتابخانه پستی بود که اکنون شمار این مراکز در مجموع با افتتاح 21 مرکز دیگر در دهه فجر امسال به 830 مرکز نزدیک شده است. 

انتشار میلیون‌ها جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان، ساخت هزاران دقیقه فیلم، نوار موسیقی و ده‌ها عنوان سرگرمی سازنده و اسباب بازی برای بچه ها در زمان مدیریت وی کانون را به یکی از مراکز فرهنگی تاثیرگذار در عرصه هنر و ادبیات کشور تبدیل کرد. 

ایده ساخت عروسک‌های دارا و سارا در زمان مدیریت چینی‌فروشان شکل گرفت و پس از آن تاکنون دو سری از این عروسک‌ها در 8 سال گذشته به بازار عرضه شده است.

از وی تاکنون مقالات متعدد در نشریات منتشر و نزدیک به 20 عنوان کتاب در زمینه‌ ادبیات کودک و نوجوان ترجمه و روانه بازار کتاب شده است. 

مدیرعامل سابق کانون در این سال‌ها‌ به چهره‌ای شناخته شده در مجامع بین‌المللی مرتبط با حوزه ادبیات و هنر کودک و نوجوان تبدیل شده است و از دو سال پیش به عنوان معاون سازمان بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان (سیفژ) فعالیت می‌کند. 

پی‌گیری‌های وی و دیگر اعضای ایرانی این سازمان بین‌المللی باعث شد تا برای نخستین بار دفتر مرکزی این سازمان به تهران منتقل شود و دبیر کلی آن برعهده چینی‌فروشان قرار گیرد. 

در عین حال چینی‌فروشان به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره کانون تجارب خود را در اختیار اعضای جدید هیات مدیره کانون قرار خواهد داد.
قرار است مراسم معارفه رسمی مدیرعامل جدید کانون و نکوداشت خدمات فرهنگی محسن چینی‌فروشان با حضور وزیر آموزش و پرورش و مقامات کشوری در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در روزهای آینده برگزار شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۰
0
1
محسن چيني فروشان درست است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۷
0
1
درود بر شما موثق نویسان و بروز نویسان عزیز !!!!
خدمتتان عارضم که ؛اولا کانون پرورش فکری سازمان نیست ( گزارشات ناقصات را اصلاح کنید ) دوم اینکه سید صادق رضایی . سوم محسن چینی فروشان
چهارم ، مدرک جناب آقای سید صادق رضایی !!!!
واقعاً ؟؟ مطمئنید !!؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین