کد خبر: ۹۴۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰
سریال دنباله دار ناتو و طالبان؛

عملیات نظامی برای جداسازی مردم از شورشیان در هلمند

این عملیات برای ریشه کن کردن تهدید شبه نظامیان است نه کشتن طالبان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرماندهان ناتو همزمان با آماده شدن سربازان جهت انجام عملیاتی گسترده علیه مواضع شورشیان در استان هلمند افغانستان از طالبان خواستند خود را تسلیم کنند. 

انتظار می رود نیروهای ناتو طی هفته جاری حملاتی گسترده علیه مواضع طالبان در جنوب افغانستان تدارک ببینند. با این حال شبه نظامیان طالبان با توجه به هشدارهای داده شده تصمیم به مقاومت در مقابل حملات آتی دارند. آنها گفته اند با کمربندهای انفجاری و سلاح هایی که در اختیار دارند از نیروهای خارجی در هلمند پذیرایی خواهند کرد.

یوسف احمدی سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت؛ مبارزان طالبان ترجیح می دهند، بمانند و مبارزه کنند. وی افزود؛ وقتی نیروهای افغانی و خارجی به منطقه مرجاه بیایند نیروهای مجاهد ما نیز به سمت آنها راکت شلیک می کنند. روز گذشته ژنرال اریک ترمبلی سخنگوی نیروهای کمک به امنیت بین المللی ناتو از شبه نظامیان خواست اسلحه های خود را زمین بگذارند. وی افزود؛ هدف عملیات، جداسازی شورشیان از مردم عادی است. ژنرال ترمبلی خاطرنشان ساخت؛ از نظر استراتژی برای طالبان بهتر است که تسلیم شوند ولی ما می دانیم نیروهایی که از سوی رهبران ارشد خود تحت فشار هستند می مانند و مبارزه می کنند زیرا آنها همچنان فکر می کنند، می توانند پیروز شوند. بنا بر گزارش های رسیده بسیاری از خانواده های ساکن در منطقه مرجاه واقع در استان هلمند پیش از انجام حملات این منطقه را ترک کردند. شبکه خبری الجزیره گزارش داد خبرهای مربوط به این عملیات تاکنون دست کم دو هزار افغان را از استان هلمند آواره کرده تا به سوی اردوگاه های نزدیک کابل منتقل شوند. به گزارش همین شبکه هزاران روستایی مناطق شمالی ولایت هلمند افغانستان به دلیل نگرانی برای حفظ جان خود به پایتخت این کشور گریختند و بدون امکانات لازم در سرمای شدید گرفتار شده اند. در یک خبر دیگر دیروز ژنرال مک کریستال فرمانده امریکایی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان پیرامون عملیات هلمند گفت؛ این یک حمله گسترده و بزرگ و در واقع ارسال یک «پیام مقتدرانه» است و باعث پاکسازی شبه نظامیان از مقرشان در جنوب افغانستان خواهد شد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه ، این عملیات (مشترک) در دشت «مرجاه» واقع در مرکز استان هلمند متمرکز خواهد بود.این منطقه محل سکونت حدود 80 هزار افغان است و مقام های ارتش می گویند در حال حاضر آخرین پایگاه کنترلی طالبان محسوب می شود.

مک کریستال در توضیح استراتژی خود گفت؛ عملیات مرجاه برای کشتن نیروهای طالبان نیست، بلکه برای ریشه کن کردن تهدید شبه نظامیان است. وی افزود؛ نیروهای طالبان چه منطقه را ترک کنند و چه به جامعه بپیوندند (همان گونه که برنامه آشتی حامد کرزی آنها را به این کار تشویق می کند)، هدف برقراری حکمرانی غیرنظامیان بر این منطقه است. مک کریستال اظهار داشت؛ ما سعی داریم این تنها یک عملیات نظامی نباشد بلکه یک عملیات غیرنظامی و نظامی باشد، زیرا آنچه در حال تغییر است صرفاً قرار نیست سطحی از امنیت در این منطقه باشد بلکه بخشی از حکومت خواهد بود. فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان اظهار داشت؛ بنابراین تمام طرح های این عملیات تحت هدایت طرف غیرنظامی و با پشتیبانی ارتش و البته تحت رهبری افغان ها خواهد بود. مک کریستال به خبرنگاران گفت؛ برای کسانی که در مرجاه زندگی می کنند و هم اکنون تحت کنترل طالبان هستند انتخاب های زیادی وجود ندارد.ما سعی داریم با آنها ارتباط بگیریم و بگوییم وقتی دولت امنیت را مجدداً برقرار کند، آنها انتخاب های زیادی خواهند داشت. آنها می توانند محصول مورد کشت خود را انتخاب کنند، تولیدات خود را به بازارهای مناسب ببرند و محدود به قاچاقچیان مواد مخدر که آنها را به تولید خشخاش مجبور می کنند، نخواهند بود. این در حالی است که مقامات نظامی افغانستان نیز از چند روز پیش خود را برای یک حمله گسترده به ولایت جنوبی هلمند آماده می کنند. آنها نیز می گویند این عملیات نظامی مشترک با هدف نابودی کامل نیروهای شبه نظامی طالبان در منطقه و بیرون راندن آنها از هلمند انجام خواهد شد. روزنامه دیلی تلگراف انگلیس روز جمعه در گزارشی از زبان ژنرال «نیک کارتر» یکی از مقامات ارشد ارتش انگلیس و فرمانده نیروهای انگلیسی این عملیات را بزرگ ترین عملیات مشترک نیروهای خارجی و افغانی طی هشت سال گذشته در افغانستان توصیف کرد و گفت بیش از 15 هزار نظامی در آن شرکت خواهند کرد. یکی دیگر از نظامیان ارشد انگلیس به نام ژنرال «نیک پارکر» معاون انگلیسی استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان گفت افزایش نیروهای ارتش انگلیس در این کشور در واقع برای متلاشی کردن هسته مرکزی طالبان و همچنین از بین بردن نیروها و فرماندهان ارشد این گروه شبه نظامی است. وی در ادامه سخنانش گفت به زودی هزاران تن از نیروهای انگلیسی و نظامیان ارتش امریکا و همچنین نظامیان افغانستان، در یکی از بزرگ ترین عملیات نظامی علیه نیروهای شبه نظامی طالبان، به نیروهای باقیمانده آنان در مخفیگاه هایشان در ولایت جنوبی هلمند حمله خواهند کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین