کد خبر: ۹۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۱

افزايش تنش ديپلماتيك ميان سوئیس و ليبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سوئیس 188 مقام ارشد لیبی را از سفر به این کشور منع کرده است که در میان آنها نام بستگان معمر قذافی نیز به چشم می‌خورد. 

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، به نوشته روزنامه Oea این ممنوعیت پس از جریان بازداشت هانیبال، پسر قذافی وضع شده است.

این روزنامه آورده است: "مقامات سوییس دستورالعملی را صادر کرده‌اند که 188 شخصیت لیبیایی را از سفر به سرزمین سوئیس منع می‌کند." این روزنامه به سیف الاسلام، پسر دیگر رهبر لیبی نزدیک است.

لیبی در فکر اقدام متقابل

علاوه بر معمر قذافی و بستگانش در این فهرست نام اعضای کنگره ملی، دولتی‌ها و همچنین نظامیان، نمایندگان اقتصادی و کارکنان بخش اطلاعات لیبی به چشم می‌خورد. یک مقام دولتی در تریپولی به این روزنامه گفت لیبی در صورتی که سوئیس این دستورالعمل را لغو نکند، به اقدام متقابل توسل می‌جوید.

نه تایید، نه تکذیب

در همین حال، وزارت امور خارجه سوئیس نخواست درباره این گزارش رسانه‌ای لیبی اظهارنظر کند. یکی از سخنگویان این وزارتخانه اطلاعات منتشر شده را تایید نکرد و فقط گفت صدور روادید برای شهروندان لیبیایی محدود شده است.

منع خروج سوئیسی‌ها

دلیل این دعواها میان لیبی و سوئیس بازداشت موقت هانیبال و همسرش به خاطر بدرفتاری با یک خدمه خانگی در تابستان 2008 بود.

در اقدامی متقابل، تریپولی از خروج ماکس گولدی و راهید حمدانی، اتباع سوئیس از این کشور شمال آفریقایی جلوگیری کرد. علاوه بر این، این دو نفر دادگاهی شدند.

ژوئن گذشته برن شرایط صدور روادید را برای اتباع لیبی تشدید کرد. مجوز سفر برای شهروندان لیبی فقط به صورت استثنا صادر می‌شود.

پس از رسیدگی دادگاه، حمدانی آزاد شد، اما گولدی به خاطر اقامت غیرمجاز به چهار ماه حبس محکوم شد. هر دو این سوئیسی‌ها در حال حاضر در سفارت سوئیس در تریپولی اقامت دارند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین