کد خبر: ۹۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷

ترور فلسطینی‏ها با پاسپورت‏های اروپایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پلیس دوبی جزییات جدیدی را از پرونده‌ی ترور محمود المبحوح، از فرماندهان نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، فاش كرد. 

ضاحی خلفان تمیم، فرمانده كل پلیس امارات، در یك كنفرانس خبری اعلام كرد كه 11 تن با پاسپورت كشورهای اروپایی در ترور المبحوح دست داشتند. 

وی اظهار داشت: احتمال می‌رود مقامات برخی كشورها به سازمان‌های اطلاعاتی خود دستور كشتن این فرمانده‌ حماس را داده باشند. 

فرمانده‌ پلیس دوبی همچنین احتمال دخالت سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) را در این ترور بعید ندانست. 

وی همچنین اظهار داشت: 11 متهم با پاسپورت فرانسوی، ایرلندی، انگلیسی و آلمانی در ترور المبحوح دست داشتند كه با پروازهای مختلف و یك روز پیش از رسیدن المبحوح به دوبی، وارد این شهر شده و در هتل‌های مختلف مستقر شدند كه پس از آن به اتاق هتلی كه مقابل اتاق محل اقامت این عضو حماس بود، منتقل شدند. 

به گفته‌ی فرمانده پلیس دوبی، متهمان از ابزارهای مختلف از جمله استفاده از موی مصنوعی و پوشش‌های مختلف از جمله لبا‌س‌های رسمی و ورزشی برای اجرای این طرح ترور و جلوگیری از شناسایی‌شان، استفاده كردند. 

دوربین‌های امنیتی فرودگاه دوبی نیز یكی از اعضای تیم متهمان به ترور مبحوح را از زمان ورودش به فرودگاه دوبی تعقیب كرده است. 

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی پلیس دوبی، ترور مبحوح 10 دقیقه پس از ورود وی به اتاقش كه درساعت 8 و 25 دقیقه‌ی 19 ژانویه انجام شد، صورت گرفته است. 

براساس آن چه كه دوربین‌های هتل نشان داده‌اند، متهمان با استفاده از سیستم الكترونیكی درِ اتاق مبحوح را گشوده و وارد اتاق وی شدند و منتظر ماندند تا مقتول وارد اتاق شود. 

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، متهمان ضمن بازگرداندن وضعیت اتاق به شرایط طبیعی، هر گونه آثاری را كه نشان دهنده احتمال قتل مبحوح باشد از بین بردند تا نیروهای امنیتی را گمراه سازند. 

بر اساس این گزارش، تمامی متهمان بلافاصله پس از وقوع ترور، هتل‌ را ترك نموده و با رفتن به فرودگاه دوبی با پروازهای متفاوت به تعدادی از كشورهای اروپایی و آسیایی سفر كردند. 

فرمانده پلیس دوبی همچنین ادعاهای مربوط به این كه المبحوح در ارتباط با قرارداد خرید سلاح از ایران وارد امارات شده بود، رد كرد. 

وی همچنین تاكید كرد كه به زودی حكم دستگیری مظنونان به دست داشتن در ترور المبحوح صادر می‌شود. 

وی با اشاره به دستگیری دو فلسطینی در ارتباط با ترور المبحوح كه یكی از آنها از افسران سابق تشكیلات خودگردان فلسطین است، تاكید كرد: بر خلاف اخباری كه در گذشته مبنی بر كشته شدن المبحوح با سم منتشر شد، این اخبار صحت ندارد و او بر اثر خفگی به قتل رسیده است. 

از سوی دیگر، اسامه حمدان نماینده جنبش حماس در لبنان، در گفت‌وگو با شبكه‌ی الجزیره اظهار داشت: این كه متهمان پاسپورت اروپایی به همراه داشته باشند، معنای چندانی ندارد زیرا اسراییل به راحتی می‌تواند به چنین اسنادی از طریق توافق نامه‌های امنیتی با كشورهای ذیربط و یا از طریق جعل این اسناد دست یابد. 

وی گفت:‌ عناصر موساد كه در سال 1997 تلاش كردند تا خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنش حماس را در امان، پایتخت اردن، ترور كنند، پاسپورت كانادایی داشتند. 

حمدان همچنین بار دیگر بر درخواست جنبش حماس مبنی بر مشاركت در تحقیقاتی كه مقامات امنیتی دوبی درباره‌ی ترور المبحوح انجام می‌دهند، تاكید كرد و افزود: ‌این مساله به منزله دخالت در امور امنیتی امارات نیست و حماس خواهان حفظ امنیت كشورهای عربی است. 

وی گفت: وجود دو فرد مظنون فلسطینی در عملیات ترور باید با جدیت هر چه بیشتر پیگیری شود و نباید این حقیقت نادیده گرفته شود كه موساد جنایتكار حقیقی است و دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باید مسئولیت ترور را بپذیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین