کد خبر: ۹۵۰۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱

ظریف: دلیل اصلی مشکلات توئیتر در ایران فیلترینگ است

معاون راهبردی رئیس‌جمهور گفت: دلیل اصلی مشکلات امروز توئیتر در کشور به مساله فیلترینگ باز می‌گردد ز یرا فقط افراد خاص به اصطلاح پروژه‌بگیر امکان بهره‌برداری از آن را دارند.
ظریف: دلیل اصلی مشکلات توئیتر در ایران فیلترینگ است
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد ظریف» عصر دوشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۳ در جلسه رونمایی از کتاب «توئیتری شدن سیاست» تاکید کرد: فضای توئیتر فضای پیام‌های کوتاه است، برای فهم نیست بلکه برای انتقال نگرش و یا دیدگاه سیاسی و یا حتی تعارض است. در ۲۸۰ کاراکتر جای گفتگو و شنیدن نیست، جای نوشتن است، از این رو نباید توقع داشته باشیم که توئیتر فضای هابرماسی برای گفتگو فراهم کند.

وی تاکید کرد: همانطور که نمی‌توانیم از سازمان بین‌المللی توقع عدالت داشته باشیم، نباید از توئیتر هم توقع گفتگو داشت.

معاون راهبری رئیس جمهور افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند گفتگو هستیم و البته گفتمان وفاق دکتر پزشکیان نماد بارز شکل گیری گفتمان گفتگو است.

ظریف به آثار گسترده توئیتر در جهان پرداخت و تصریح کرد: در جهان بین‌الملل، ارتباطات مرز نمی‌شناسد و در این میان توئیتر ابزار دستیابی به ارتباطات بدون مرز است.

معاون راهبردی رئیس جمهور با اشاره به نقش توئیتر در انتقال پیام مردم غزه علیه رژیم صهیونیستی ادامه داد: در گذشته تبلیغات دولت‌ها می‌توانست کنترل را در اختیار بگیرد، زیرا غزه تنها نمونه رفتار اسرائیل نیست بلکه نمونه‌ای از این رفتار است، اما امروز توئیتر این انحصار رسانه‌های اصلی را شکست و دیدید که چگونه صدای مردم مظلوم غزه به گوش جهانیان رسید و در این میان توئیتر نقش پررنگی داشت.

وی اذعان داشت: رسانه‌های بین المللی ناگزیر هستند که به دنبال توئیتر بدوند، در گذشته رسانه‌ها خبر را می‌ساختند، اما امروز نمی‌توانند نسبت به انتشار اخبار در توئیتر بی تفاوت باشند.

ظریف با تاکید بر اینکه در دنیای کنونی انسان‌ها کنشگر هستند، گفت: دولت‌ها انحصار کنشگری بین‌المللی را از دست داده‌اند و نمی‌توانیم دنیا را براساس مفاهیم دولت - ملت‌ها بشناسیم بلکه وارد دنیایی شدیم که فرد کنشگر است، آن دختر پاکستانی، آن دختر سوئدی می‌توانند کنشگری کنند آن هم در دنیایی که دولت‌های غربی تمایلی به شنیدن این حرف‌ها ندارند.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از ابزار‌های کنشگری فرد در جهان توئیتر است.

وی به بیان خاطره‌ای از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ پرداخت و گفت: توئیتر امکانی را برای شما فراهم می‌کند که به سادگی امکانات گسترده طرف مقابل را خنثی کنید، درست است که توئیتر کوتاه است و امکان گفتگو فراهم نمی‌کند، اما وسیله انتقال به لحظه پیام است.

ظریف همچنین به ایرادات توئیتر اشاره و تاکید کرد: حوصله شنوندگان جهانی کوتاه است، بسیاری از اوقات بیانیه‌ها خوانده نمی‌شود، اما آن توئیتر خوانده می‌شود، از این رو توئیتر جای توضیح درباره مواضع نیست.

وی افزود: در دنیای امروز مخاطب شناسی موضوعیت ندارد، نمی‌توانید در توئیتر مخاطب خود را انتخاب کنید. اساسا در دنیای امروز همین است، هنگامی که با مخاطب آمریکایی صحبت می‌کنید و می‌گویید که امتیاز خاصی نگرفته‌ایم، اما همان تیتر یک روزنامه کیهان علیه خودت می‌شود.

ظریف در پاسخ به این پرسش که مخاطب توئیت‌های خود را چگونه تشخیص می‌دهید، گفت: امروز امکان مخاطب شناسی در فضای توئیتر وجود ندارد، هم زمان می‌توانید با دولتمردان آمریکا و یا شهروندان این کشور گفتگو کنید و از سوی دیگر مخاطب توئیت شما مقاومت اسلامی باشد. 

معاون راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به شخصی که به مزاح پرسید با توجه به توئیتری شدن فضای سیاست، پیش بینی شما از روابط آینده ایران و آمریکا چیست، افزود: هر چه اتفاق افتد قطعا آقای ترامپ خیلی توئیت خواهد کرد اینکه آیا کسی اینجا پاسخ می‌دهد یا نه نمی‌دانم.

به گزارش ایرنا، جلسه رونمایی از کتاب «توئیتری شدن سیاست» با همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، خانه اندیشمندان علوم انسانی و پلتفرم اجتماعی کارزار برگزار شد.

در این آیین هادی خانیکی، محمد فاضلی و محمد رهبری نویسنده کتاب «توئیتری شدن سیاست» نیز درباره ابعاد سیاست ورزی در شبکه‌های اجتماعی سخنرانی کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین