کد خبر: ۹۵۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲

پرداخت سود سهام عدالت همچنان در ابهام

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تازه‌ترين اطلاعات حكايت از آن دارد كه شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت، بخشي از سود خود را در سال 86 پرداخت نكرده‌اند و اين موضوع مي‌تواند در پرداخت سود عملكرد سال 87 اين شركت‌ها نيز تاثير داشته باشد.

به ‌دنبال تعلل درپرداخت سود سهام عدالت كه مربوط به عملكرد سال 86 شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت است، موضوع كمبود نقدينگي اين شركت‌ها براي ارائه سود به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني و همچنين تصميم دولت براي دريافت اقساط سهام خود، باعث بروز ابهام‌هايي در پرداخت سودسهام عدالت براي سال آينده شده است.

در همين رابطه مديرعامل سرمايه‌گذاري استان تهران گفت: تعلل موجود در پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملكرد سال 86 بوده كه از مهلت پرداخت نهايي آن 11ماه سپري شده است.

علي مصدر افزود: موضوع پرداخت سود در سال‌جاري ارتباطي به شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني ندارد؛ چرا كه سازمان خصوصي‌سازي‌ از طريق شركت كارگزاري سهام عدالت اقدام به پرداخت سود سهام عدالت مي‌كند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا مشكلاتي بر سر راه پرداخت سود سهام عدالت در سال‌جاري وجود دارد، گفت:برخي از اين مشكلات، مربوط به موضوعات فني بود اما بخشي ديگر از مشكلات مربوط به پرداخت سود عملكرد شركت‌ها در سال 86 است كه اين موضوع مي‌تواند در عملكرد سال 87 كه سود آن بايد از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني دريافت و به مردم پرداخت شود تاثير‌ داشته باشد.

به گفته وي سود عملكرد شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت در سال 87 برابر با 2هزار ميليارد تومان معادل 2ميليارد دلار است.مصدر در پاسخ به اين پرسش كه آيا سود 2ميليارد دلاري شركت‌ها در سال 87 پس از وصول بين سهامداران تقسيم خواهد شد يا خير؟

گفت: اين موضوع به تصميم دولت بستگي دارد چون سهامي كه به مردم پرداخت شده در واقع دارايي‌اي است كه بايد به‌صورت اقساط بازپرداخت شود و مدت باز پرداخت آن نيز 10 ساله است؛ بنابراين با توجه به اينكه دولت در طول 2 سال گذشته اقساط سهام واگذار شده را به‌طور كامل دريافت نكرده است بايد در مورد دريافت اين اقساط تصميم‌گيري كند.

به گفته مديرعامل شركت كارگزاري سهام عدالت، دولت هنوز تصميمي درباره اينكه چه ميزان از سود 2 ميليارد توماني را بابت اقساط سهام خود دريافت كند، نگرفته است.

وي در ادامه تاكيد كرد: پيشنهاد ما به دولت اين است كه مدت بازپرداخت اقساط سهامداران را افزايش دهد. به‌طور مثال اين مدت از 10سال به 20سال افزايش پيدا كند تا زمينه تقسيم سود بين سهامداران وجود داشته باشد.

دلايل تأخير

علي مصدر، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري استان تهران در گفت‌وگو با فارس اعلام كرد: از آنجايي كه سياست نمايندگان سهام عدالت در مجامع عمومي شركت‌هاي مربوط، تقسيم سود با نسبت بالا بوده، اين موضوع به ايجاد برخي مشكلات از جمله كسري نقدينگي در آن شركت‌ها تبديل شده و آنها را در پرداخت سود سهام نقدي دچار تاخير كرده است؛

به‌نحوي كه در برخي موارد حتي تا پايان مهلت قانوني 8 ماهه نيز اين شركت‌ها قادر به پرداخت سود سهام اعلام شده نبوده‌اند و همين موضوع مهم‌ترين دليل تاخير بوده است. مديرعامل سرمايه‌گذاري استان تهران با بيان اينكه آنچه از طرف سازمان خصوصي‌سازي‌ در حال پرداخت به دارندگان سهام عدالت است،

مربوط به سود عملكرد سال 86 بوده و به سود عملكرد سال 87 ارتباطي ندارد، ادامه داد: در مورد سود عملكرد سال 87 هنوز تصميم گرفته نشده است، چرا كه پرداخت اقساط دولت در اولويت بوده كه تاكنون سياست آن مشخص نشده است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین