کد خبر: ۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۴

هيلاري رودهام كلينتون؛ حقه‌‏باز بي‌‏رحم يا دخترطلايي اميدبخش

آفتاب‌‌نیوز :  
تقريباً تمام آمريكايي‌‏ها در مورد «هيلاري رودهام كلينتون»، سناتور نيويورك عقيده‌‏اي دارند؛ اگر همانگونه كه انتظارمي‌‏رود او در انتخابات رياست‌‏جمهوري شركت‌‏كند، رقابت براي به‌‏دست‌‏آوردن نامزدي دموكرات‌‏ها را پيش از ساير رقبايش آغاز كرده است. از يك جهت با توجه به اينكه وي دو سال و نيم پيش از ساير سران حزب اعلام آمادگي كرده، تحليلگران سياسي بر اين باورند وي موفق به كسب نامزدي نخواهد شد. 

آنها مي‌‏گويند بازهم امكان باخت وي وجود دارد همانگونه كه دموكرات‌‏ها قبلا در سال 2004 در مورد رأي‌‏آوردن «هوارد دين» نيز ترديدداشتند. بازهم ممكن است در رأي‌‏گيري سال 2008 خود نيز همگي در مورد هيلاري كلينتون مردد باشند و ترجيح‌‏دهند نامزد مطمئن‌‏تري را معرفي كنند. «لاري ساباتو»، كارشناس سياسي از دانشگاه ويرجينيا مي‌‏گويد: «ممكن است در اوايل سال 2008، وقتي كه دموكرات‌‏ها يك نامزد ميانه‌‏روتر پيداكنند كه واقعاً بتواند در انتخابات ماه نوامبر در انتخابات پيروزشود، اتفاقي قهرمانانه رخ‌‏خواهدداد. 

البته اولين مانع در برابر سناتور كلينتون اين است كه در انتخابات سال 2006، وي در سمت كنوني‌‏اش بازهم انتخاب كنند. در اين مبارزه رقيب احتمالي او «ژانين پيرو» جمهوري‌‏خواه خواهدبود كه هم‌‏اكنون دادستان منطقه «وستچستر» است. خانم پيرو پس از اعلام نامزدي خود براي حضور در سنا بحث بلندپروازي كلينتون براي شركت در انتخابات رياست‌‏جمهوري را به‌‏ميان كشيد. وي گفت: «هيلاري كلينتون در انتخابات سنا شركت نكرده تا به مردم نيويورك خدمت كند. در راه كسب سمت رياست‌‏جمهوري انتخابات سنا ايستگاه قبلي است.» 

هيچ بحثي وجود ندارد كه هيلاري در مبارزات انتخاباتي با دستي پُر واردخواهدشد و از جمله نقش جنجال‌‏برانگيز خودش را در زمان رياست جمهوري شوهرش به ميان خواهد كشيد، اما برخي از تحليل‌‏گران افكارعمومي نسبت به پيروزي او خوش‌‏بين هستند.
«جان زوگباي» از مؤسسه نظرسنجي مستقل در يوتيكاي نيويورك كه موضوع رياست‌‏جمهوري هيلاري را بررسي‌‏كرده، مي‌‏گويد: «نام او شناخته شده است. رأي‌‏دهندگان او بسيارند. مُضاف بر اينكه او رأي زنان را هم دارد. او وقتي كه بانوي اول (همسر رئيس‌‏جمهوري) آمريكا بود، براي زناني كه خارج از منزل كارمي‌‏كردند، نقش يك قهرمان را داشت. در زمان رسوايي «مونيكا لوينسكي» و جريان استيضاح كلينتون او براي زنان سنتي خانه دار به يك قهرمان تبديل شده بود. چه خودش اين هياهو را به‌‏راه انداخته باشد يا اينكه خودبه‌‏خود محبوب شده باشد، به هرحال كاري كرد كه مردم او را بستايند.» 

با اين وجود چالش وي در انتخاب سراسري واضح به‌‏نظرمي‌‏رسد. درحالي كه بيشتر نامزدهايي كه براي اولين‌‏بار در انتخابات رياست‌‏جمهوري شركت‌‏مي‌‏كنند، در نگاه مردم سابقه‌‏اي خنثي دارند. در ديد بسياري از مردم آمريكا نظري منفي نسبت به وي وجود دارد؛ آخرين نظرسنجي ها نشان‌‏مي‌‏دهد 36 درصد از آمريكايي‌‏ها نسبت به هيلاري نظري منفي دارند. همين نظرسنجي نشان‌‏مي‌‏دهد 47 درصد از رأي‌‏دهندگاني كه ثبت‌‏نام كرده‌‏اند، احتمالاً و يا به هيچ‌‏وجه در انتخابات سال 2008 به او رأي نخواهندداد. از سوي ديگر، 52 درصد از رأي‌‏دهندگان نيز گفته‌‏اند كه به احتمال زياد يا احتمالاً به او رأي خواهندداد. 

اگرچه براي برآورد شانس كلينتون در انتخابات سال 2008 هنوز خيلي زود است اما داستان حضور او به بحث داغ محافل سياسي تبديل شده است. جريان جمع‌‏آوري 6 ميليون دلار كمك براي شركت دوباره در انتخابات سنا كه در ماه جولاي سروصدا به راه انداخت، قدرت وي را به عنوان ماشين پول بازهم به اثبات رساند. 

جمهوري‌‏خواهان نيز او را در اخبار خود دارند. آنها يا هيلاري را در تلاش براي تصويب قوانين شريك خود مي‌‏كنند و يا اينكه از او حضور در مباحث اجتماعي استفاده مي‌‏كنند. در اوايل همين ماه، «ريك سنتروم»، سناتور شماره سه جمهوري‌‏خواهان كلينتون افراطي را براي شركت در مناظره‌‏اي در مورد پرورش كودكان به چالش كشيد.
پرسشي كه براي ناظران وضعيت هيلاري مطرح است، اين است كه آيا او مي‌‏تواند موفقيت‌‏هايش در نيويورك را در مقايس ملي هم تكراركند. او در سال 2000 مخالفان خود را نااميدكرد و با وجودي كه در نيويورك پايگاه چنداني نداشت، موفق شد جانشيني سناتور «پاتريك مويني‌‏هان» شود. زوگبي معتقداست: «من او را كسي مي‌‏دانم كه تنها با مهرباني و خوبي به اثبات رساندن اينكه شخصي تهديدكننده نيست، بدانديشان خود را خلع‌‏سلاح مي‌‏كند.» 

چالش ديگر كلينتون اين است كه غلبه بر بخش‌‏هاي جمهوري‌‏خواه جنوب آمريكا بسيار سخت‌‏تر از غلبه بخش‌‏هاي قرمز جمهوري‌‏خواه در نيويورك است. «جيمز كمپبل»، استاد علوم سياسي دانشگاه بوفالو مي‌‏گويد: «من تا حدودي شك دارم كه هيلاري بتواند بر آمريكاي قرمز غلبه يابد.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین