کد خبر: ۹۵۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۹
کارشناسان می‌گویند

خودکشی در ایران به مرحله هشدار رسیده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  موسوی، مدیر کل دفتر آسیبهای اجتماعی بهزیستی اعلام کرد:" بر اساس آمارهای بهزیستی آمار خودکشی 7 عدد در 1000 نفر در زیر 30 سال در کشور است."

او افزود:" این آمار در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان، لرستان،همدان و کهکیلویه و بویر احمد بسیار بالا بوده و به مرحله هشدار رسیده است."

مدیر کل دفتر آسیبهای اجتماعی بهزیستی همچنین تاکید کرد: "آمار این معضل در شهرهای دره ‌شهر و ایوان از استان ایلام از مرز بحران هم گذشته است و باید راه کاری برای آنها در نظر گرفت."

در همین حال، کارشناسان با بحرانی دانستن آمار این معضل در کشور عوامل مختلفی از جمله مشکلات اجتماعی، روش های خشن تربیت خانوادگی، بیکاری، سنت های غلط، اعتیاد، فشارهای روانی و بیکاری را از عوامل موثر در بحرانی شدن آن می دانند.

خودکشی؛ برگ جریمه به محیط

دکتر حسن عشایری، عصب شناس و استاد دانشگاه علوم توانبخشی می گوید:" امیل دورک هیم، نویسنده کتاب خود کشی معتقد است، بخشی از عوامل خودکشی مانند روان پریشی و روان رنجوری بین المللی است."

این روان پزشک می افزاید:" در ایران خودکشی به نقاطی نفوذ کرده که باعث نگرانی است. در طول سال های گذشته خودکشی در عشایر کشور به تعداد انگشتان دست بود، اما امروز خودکشی در این قشر به معضل بزرگی تبدیل شده است."

استاد دانشگاه علوم توان بخشی با اشاره به این که خودکشی برگ جریمه به محیط است ادامه می دهد:" این معضل، با ظاهر افسردگی، ناامیدی، افزایش آمار طلاق، اعتیاد، بیکاری و ... به ما ندا داده است. اما توجه نکرده ایم."

عشایری یکی از مهم ترین عوامل خودکشی را تربیت پادگانی خانواده ها و مدارس می داند و معتقد است:" خانواده ها و مدیران و معلمان در مدارس با تربیت پادگانی و ویران گر خود خلاء وحشتناکی در ذهن کودک و نوجوان به وجود می آورند و به مرور جامعه را به ورشکستگی روانی مبتلا می کنند تا به بحران برسد."

این روان پزشک در انتها راه حل را در روشن گری می داند و می گوید:" انسان موجودی اجتماعی است. اگر حس کند فریاد رسی وجود دارد دیگر تن به خودکشی نمی دهد. ما باید مسئله آموزش مهارت های زندگی را در جامعه به کمک آموزش و پرورش، صدا و سیما، مطبوعات و خانواده ها گسترش و نهادینه کنیم تا نوجوان و جوان این کشور راه های مقابله با استرس و ... را بیاموزد. باید به آنها امید بدهیم تا جرات ابراز وجود داشته باشند تا بتوانند به جنگ مشکلات بروند."

فشار روانی دلیل اصلی خودکشی

دکتر شهلا اعزازی، استاد رشته‌ جامعه‌شناسی در دانشگاه علامه طباطبایی در این مورد به خبرآنلاین می‌گوید:" یکی از دلایل اصلی میزان خودکشی بالا در ایران فشارهای اجتماعی است. از آن طرف امکانات برای این‌ که افرادی که به فکر خودکشی هستند از فکر یا جبر خودکشی خارج شوند، بسیار اندک است."

استاد دانشگاه علامه طباطبایی که سال‌ها در زمینه‌ خشونت علیه زنان و کودکان تحقیق کرده، در ادامه می افزاید:" در گروهی که اصلاً نباید خودکشی صورت بگیرد، مثل دانشجویان که در حال تحصیل هستند، تعداد خودکشی خیلی بالا است."

او معتقد است:" یکی از دلایل، فشارهایی است که بر جوانان وارد می‌شود. اکثر کشورها موردی تحت عنوان " هات‌لاین " دارند که افرادی که آمادگی کشتن خود را دارند، می‌توانند تلفن کنند یا مراکز مشاوره‌ای وجود دارد تا با صحبت و مشاوره آرام شوند. اما در جامعه ما از یک طرف فشارها فوق‌العاده زیاد است و از سوی دیگر هیچ نوع کمکی در جامعه برای این افراد وجود ندارد. بنابراین اگر این موضوع را یک مشکل اجتماعی بگیریم، اصلاً سازمان‌های حامی و حمایت‌کننده وجود ندارد."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین