کد خبر: ۹۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ - ۲۳:۳۹

گنجی بازیگر است، سلطانی جاسوس

آفتاب‌‌نیوز : وی در حاشيه ديدار مردمي رئيس كل دادگستري استان تهران، در خصوص آخرين وضعيت پرونده شهيد قاضي مقدس اظهار داشت: از زمان ترور قاضي مقدس سازمان اطلاعات استان تهران، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات با تمام امكانات و قواي خود وارد صحنه شده و در اولين مرحله اقدام به بررسي صحنه جرم و جمع‌آوري دلايل و مدارك و تحقيق از شهود و گواهاني كه در صحنه تروريست را ديدند،كردند. 

وي ترور قاضي مقدس را ترور سازماندهي شده خواند و گفت: تحقيقات حكايت از آن دارد كه فرد تروريست توسط گروهي كه دنبال اين ترور بودند و براي آن برنامه‌ريزي كرده بودند حمايت مي‌شده و آن گروه با سازماندهي قوي به صورت فني اين كار را عملي كردند. 

مرتضوي اظهار داشت: ضارب با شناخت قبلي از محل با انتخاب نقطه‌اي از محل ترور كه از جهت فرار مناسب ترين راه در اين منطقه بوده است اقدام به اين ترور كرده است زيرا خيابان هشتم در يك مسافت كوتاهي داراي شيب تند بوده به طوري كه زماني كه ضارب وارد شيب مي‌شد از ديد ماموران مخفي مي‌شده همچنين اين خيابان چون منتهي به اتوبان بوده از جهت فرار و مخفي شدن جاي بسيار مناسبي است. 

مرتضوي با بيان اينكه در اين پرونده به اطلاعات با ارزشي رسيديم، اظهار داشت: طي جلسات مشتركي كه با مجموعه نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات داشتيم و با كمك اطلاعات سپاه روي يك گروه و افرادي مظنون هستيم و فكر مي‌كنيم در آينده نزديك اين جرم كشف شود و ما بتوانيم ضارب و گروهي كه اين ايده ترور را به جامعه تزريق مي‌كنند و عوامل اصلي قضيه هستند دستگير و معرفي كنيم. 

وي از دادن نكات ريز و فني اين پرونده و اينكه آيا اين گروه داخلي بوده يا خارجي هستند،خودداري كرد و گفت:ما در بررسي‌ها به اين نكته رسيديم كه اين گروه از كجا هدايت مي‌شوند ولي بيان مسايل جزئي اين گروه در اين مقطع در كشف جرم خلل ايجاد مي‌كند. 

دادستان عمومي وانقلاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا گروهي كه اين ترور را بر عهده گرفته بودند، در اين ترور دخيل هستند يا نه؟وي پاسخ داد: من از بيان جواب اين سوال نيز معذور هستم زيرا اين موضوع نيز در دست بررسي است و گروهي كه ترور را برعهده گرفتند يكي از سوژه‌هايي است كه بر روي آن تحقيق مي‌كنيم. 

وي با بيان اينكه اعلام و قبولي اين ترور توسط آن گروه ممكن است يك مطلب انحرافي باشد،گفت:ما توجهي به اينكه گروهي در سايت‌ها مطالبي را مطرح مي‌كنند نداريم بلكه بر اساس صحنه جرم، واقعيت موجود و شهود عيني و قرائن پرونده را جلو مي‌بريم. 

وي افزود: ضارب چهره شناسي شده است و بررسي هاي ما بر روي گروهي هست كه از شواهد عيني به آن رسيديم و ممكن است ماهيت گروهي كه بر روي آن بررسي مي‌كنيم همان گروهي باشند كه مسئوليت اين ترور را قبول كردند و يا ممكن است ارتباطي به آنها نداشته باشد. 

دادستان عمومي و انقلاب تهران در خصوص تهديدات انجام شده براي ترور برخي ديگر از مسئولان قضائي اظهار داشت: افرادي كه مسئوليت خطير در جهت برخورد با مجرمين حرفه‌اي و اخلال‌گران نظم و آرامش عمومي دارند همواره مورد تهديد هستند زيرا زماني كه آنها مي‌بينند اعمالشان توسط اين افراد مهار مي‌شود،اقدام به تهديد مي‌كنند. 

مرتضوي با تاكيد بر اينكه قضات شريف هيچگاه از اين تهديدها هراسي به دل ندارند، خاطرنشان كرد:هر نوع تهديدي قضات را در جهت احقاق حق و برقراري نظم و امنيت جامعه مصمم تر مي‌كند. 

دادستان عمومي و انقلاب تهران در خصوص دستگيري عبدالفتاح سلطاني وكيل پرونده جاسوسان هسته‌اي كه مورد سوال يكي از خبرنگاران بود با بيان اينكه تلاش ما بر اين است تا زماني كه پرونده اين گونه افراد به راي قطعي نرسيده مطلب و اتهامي را مطرح نكنيم، گفت: با توجه به اينكه خانواده و وكلاي اين افراد مرتب سوال مي‌كنند و گاهي مي‌خواهند فضاي جامعه را به سمت و سويي سوق دهند كه گويا اين افراد بي‌گناه هستند تا بدين وسيله اتهاماتشان را سست كنند، مسئولان قوه قضائيه نيز مجبور مي‌شوند در اين جهت اطلاع‌رساني كنند لذا اگر خانواده و وكلاي فردي كه دستگير شده موضوع را مطبوعاتي نكند ما نيز هيچ داعيه‌اي نداريم كه اتهام افراد را قبل از صدور حكم قطعي بيان كنيم. 

وي سپس ادامه داد: دستگيري سلطاني با اعلام جرم و گزارش معاونت ضد جاسوسي وزارت اطلاعات صورت گرفته و دلايل و مدارك كافي دال بر انتقال اطلاعات سريع و محرمانه كشور به افراد فاقد صلاحيت و وابستگان سفارت‌هاي خارجي وجود دارد.
مرتضوي افزود: بازپرس پس از تحقيقات در مورد پرونده سلطاني قرار بازداشت موقت براي وي صادر كرده كه راي صادره مورد اعتراض ايشان قرار گرفته ولي اعتراض ايشان در دادگاه انقلاب پذيرفته نشده و قرار بازداشت موقت بازپرس تائيدشده است و ايشان كماكان در بازداشت بسر مي‌برد. 

وي با بيان اينكه سلطاني مرتكب جرم جاسوسي شده است،گفت:در پي درخواست بازپرس وزارت اطلاعات طي 7 صفحه تحقيقات جامعي در اين خصوص به عمل آورده و با احصاء دلايل در هفت برگ بيان كرده كه سلطاني جاسوس است و اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندي را به عوامل و كاردارهاي نظامي سفارتخانه‌هاي مختلف منتقل كرده است. 

وي اظهار داشت: با توجه به اينكه سلطاني خود وكيل و به قوانين آشنايي دارد ولي حاضر به پاسخگويي حدود 66 مورد سوال وزارت اطلاعات در رابطه با اعمال و رفتارش نشده است كه اين سوالات بدون پاسخ به دادسرا گزارش شده است.
مرتضوي ارتباطات سلطاني با بيگانگان و وابستگان آنان را فراتر از اين پرونده عنوان كرد. 

وي در ادامه گفتگوي خود در خصوص عدم امكان ملاقات گنجي با بيان اينكه گنجي ارزش پرداختن خبري ندارد كه شما اينقدر اصرار بر سوال داريد گفت: به خاطر احترام شما بايد بگويم كه زماني كه گنجي در زندان بود براساس تحريك عده‌اي كه مشخصات و هويت‌شان مشخص است اقدام به انجام يك سري اقدامات نامتعارف براي جوسازي عليه نظام و ايجاد خوراك تبليغاتي براي بيگانگان كرده و شروع به اعلام اعتصاب غذا كرد ولي بنا بر اطلاع ما ايشان مرتب غذاي مقوي مي‌خورد ولي ادعاي اعتصاب غذا داشت. 

وي افزود:بعد از مدتي وي براي مظلوم‌نمايي در بيرون ادعا كرد كه مريض است و مي‌خواهد در بيرون از بيمارستان خود را مداوا كند،ولي چون مرخصي ندارد اعتصاب غذا كرده است كه ما طبق روال عادي يك هفته براي درمان وي مرخصي داديم،ولي ايشان در مدت مرخصي و 6 روز غيبت، تنها جايي كه نرفت بيمارستان بود. 

دادستان عمومي و انقلاب تهران با بيان اينكه گنجي در مدت مرخصي اقدامات و مطالب مجرمانه‌اي را منتشر كرده است،افزود: با توجه به عدم معرفي گنجي در پايان مدت مرخصي دادسرا طبق وظيفه قانوني دستور جلب وي را صادر كرد،ولي وي خود را معرفي كرد و بعد از بازگشت به زندان باز هم بحث درمان را مطرح كرد كه شوراي پزشكي ايشان را معاينه كرده و اعلام كردند كه وي در سلامت كامل است،ولي ادعاي پا درد دارد و در بيرون از زندان MRI گرفته و عكس آنرا به شوراي پزشكي ارايه كرده است و به دادسرا اعلام كردند كه مينيسك پاي وي پاره شده و ما نيز دستور بستري وي را صادر كرديم.
وي ادامه داد: گنجي اعتصاب غذا كرد كه به بيمارستان برود لذا زماني كه در بيمارستان بستري شد، شروع به خوردن غذا كرد تا اينكه يكي از اعضاي خانواده وي در ملاقات با وي ايشان را مجددا تحريك به اعتصاب كرد و وي دوباره شروع به اعتصاب كرد. 

مرتضوي خاطرنشان كرد: دكتر ابراهيمي كه از متخصصين عمل مينيسك پا و از شهرت بالايي برخوردار است با انجام آزمايشاتي از قبيل دو و پرش متوجه شد كه اين عكس متعلق به وي نبوده و پاي وي سالم و احتياج به عمل ندارد. 

وي با اشاره به اين كه توطئه و سوء نيت گنجي بعد از MRI مجدد در بيمارستان ميلاد مشخص شد، گفت: ما به اين نتيجه رسيديم كه خانواده گنجي و اطرافيانش دنبال توطئه براي تبليغ عليه نظام بودند و احساس مي‌كردند كه دادسرا به وي اجازه بستري به بيمارستان را نخواهد داد و يك عكس را كه در آن مينيسك پا پاره بوده به زندان فرستادند تا اينگونه تبليغ كنند كه وضعيت‌اش اينگونه است ولي دادسرا اجازه عمل نمي‌دهد تا در دنيا عليه ما تبليغ شود. 

دادستان عمومي و انقلاب تهران اقدام گنجي را بيشتر شبيه بازيگري دانست تا كار جدي،اظهار داشت: گنجي دچار توهم شده است زيرا يك سري افرادي كه وابسته به خارج هستند براي ايشان توهم ايجاد كرده‌اند كه اگر تو اعتصاب كني ممكن است كشور دچار بحران شود و صدماتي از لحاظ بين‌المللي به ايران وارد شود. 

وي دليل بستري شدن گنجي را ضعف و رژيمي كه پزشكان براي وي دارند، عنوان كرد و گفت: بر اساس تشخيص پزشكي، وي بايد تحت نظر باشد ما نيز براي احتياط بيشتر و براي اينكه قصوري متوجه ما نباشد اعلام كرديم كه در بيمارستان بستري باشد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا گنجي پرونده ديگري غير از محكوميت فعلي دارد يا نه؟ گفت: ايشان غير از راي قطعي و لازم‌الاجراء كه در حال تحمل كيفر است، ندارد و تنها يك پرونده مطبوعاتي در شعبه 1083 مربوط به زماني كه مدير مسئول راه نو بود دارد كه بايد با حضور هيات منصفه رسيدگي شود./خبر از مهران قاسمی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین