کد خبر: ۹۵۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
ناتو در بحران

رابرت گيتس: ناتو بايد روش‌های خود را تغيير دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا در سخنراني خود در دانشگاه دفاع ملي آمريكا با اشاره به وجود بحران در ميان نيروهاي ناتو اظهار داشت: افغانستان نشان دهنده ضعف‌هاي بنيادين ناتو و كمبودهايي است كه توانايي ناتو در مقابله با تهديدهاي امنيتي آينده را كاهش مي‌دهد.

گيتس هم‌چنين به كمبود بودجه ناتو اشاره كرد و اظهار داشت: دولت پيشين آمريكا درصدد بود اين مشكل را حل كند، اما در نيل به اين هدف موفق نبود.

وزير دفاع آمريكا هم‌چنين در سخنان خود به تحسين نيروهاي عضو ناتو پرداخت و اظهار داشت: كشورهاي عضو ناتو در سه ماهه اخير "سطح بي‌نظيري از تعهد" به جنگ را با اعزام سربازان كمكي به افغانستان نشان داده‌اند.

رابرت گيتس خاطرنشان ساخت: كمبود بودجه ناتو نشان دهنده گرايش‌هاي بيشتر فرهنگي و سياسي در درون اين نيرو است.

وي ادامه داد: غير نظامي سازي اروپا و مخالفت افكار عمومي و سطوح سياسي با نيروهاي نظامي در قرن بيستم باعث شده موانعي براي دستيابي به امنيت واقعي و صلح پايدار در قرن 21 ايجاد شود.

وزير دفاع آمريكا تاكيد كرد: دشمنان بالقوه آينده ممكن است ناتو را به عنوان يك " ببر كاغذي" در نظر بگيرند.

گيتس در ادامه سخنان خود تصريح كرد: نه تنها ضعف در ناتو باعث وقوع حملات در آينده خواهد شد، بلكه كمبود بودجه و توانايي باعث خواهد شد نيروهاي عضو ناتو به سختي در كنار يكديگر با تهديدهاي مشترك مبارزه كنند.

گيتس گفت: تمامي اين نكات بايد زنگ خطري براي ناتو باشد و به طور فوري با انجام اصلاحات، بحران ايجاد شده را مرتفع سازد.

براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رابرت گيتس ادامه داد: اگر ناتو فقط به بازنويسي دستور كار اصلي خود يعني همان مفهوم استراتژيك بپردازد و تغييري در ذهنيت كشورهاي عضو ايجاد نكند، شاهد نتايج مثبت نخواهيم بود.

گيتس هم‌چنين تاكيد كرد: افغانستان مكاني است كه در آن عدم موفقيت ناتو در سازگار كردن خود با شرايط به خوبي مشهود است.

وزير دفاع آمريكا اظهار داشت: براي ساليان ما مي‌دانستيم كه ناتو نيازمند هواپيما و هلي كوپترهاي بيشتري است و هنوز ناتو داراي اين تجهيزات نشده است. نبودن اين تجهيزات جنگي به طور مستقيم بر عمليات‌ها در افغانستان تاثير مي‌گذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین