کد خبر: ۹۵۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۸
در گفتگوی آفتاب با کامبیز نوروزی بیان شد

اقدامات تروریستی هیچ گونه توجیه حقوقی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - فروزان آصف نخعی: عبدالمالک ریگی رهبر گروه تروریستی جندالله به همراه معاونش که اکنون به دست نیروهای امنیتی ایران گرفتار شده جنایات هولناک بی‌شماری مرتکب شده است. 

تروریسم به هر نحو و با هر بهانه‌ای که انجام شود، نافی حقوق شهروندان و امنیت آنان و به طور کلی هدم امنیت، حاکمیت ملی و کنش‌گری گروه‌های مدنی است . این عملیات به هر نحو انجام شده باشد حکایت از قدرت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم می‌کند. دراین باره گفت و گویی با کامبیز نوروزی حقوقدان انجام داده‌ایم که در زیر از نظرتان می‌گذرد.

×آیا از منظر حقوقی، آیا هرگونه اقدام تروریستی می‌تواند توجیه رفتاری داشته باشد؟
ـ اصولا اقدامات تروریستی به هر ترتیبی که انجام شود هیچ توجیه حقوقی نمی‌تواند داشته باشد و در هر صورت رفتاری است که خلاف تمام قواعد حقوقی بوده و مبانی حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را با مخاطرات بسیار جدی مواجه می‌کند. 

×دستگیری ریگی برای حال وآینده ایران تا چه اندازه می تواند از اهمیت برخوردار باشد؟
ـ به نظر من این دستگیری‌ها مقابله با یکی از جریاناتی است که به صورت بالقوه استعداد ایجاد بلوا و اقدامات اغتشاشگرانه در کشور را دارد . به عبارت دیگر به ویژه با وضعیتی که در منطقه حاکم است، جریانات تروریستی که با توسل به رفتارهای خشونت‌بار نظامی و شبه‌نظامی امکان ایجاد اخلال در امنیت ملی را دارند، عمیقاً برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و مهمتر از همه حفظ موقعیت سیاسی کشور مخاطره‌آمیزاند و تصور بنده این است که دستگیری عبدالمالک ریگی لطمه مهمی به این نوع گرایش در کشور وارد می‌کند. 

×این دستگیری تا چه اندازه درحفظ حقوق ملت مندرج درقانون اساسی به طور کلی می تواند حائز اهمیت باشد؟
- اجازه بدهید این گونه عرض کنم که مسئله رقابت سیاسی در یک جامعه یک بحث است و مسئله حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی، استقلال، و آزادی که در اصل نهم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته بحث دیگری است. اقدامات تروریستی هیچ نسبتی با رفتار سیاسی ندارد و بلکه موجب مخاطره برای ارکان کشور است، از این رو هراندازه که جریانات و نیروهایی که با اتکا به روش‌های ترور عمل می‌کنند، تضعیف شوند، برای حاکمیت ملی در کشور و حفظ حیات سیاسی آن بر اساس حمایت از حقوق ملت مندرج در قانون اساسی مفید تلقی می‌شوند.

×از منظربیرونی این دستگیری موقعیت قدرت اطلاعاتی ایران را چگونه جلوه‌گر خواهد ساخت؟
ـ بنده ورود کارشناسی به این حوزه ندارم ولی به عنوان یک شهروند می‌توانم بگویم به هر روشی که این عملیات انجام شده باشد به نظر می‌رسد که عملیات مهم و ویژه ای بوده است و مجموعه اقدامات عملیاتی و اطلاعاتی که در این کار انجام شده قاعدتاً باید پیچیده و سخت بوده باشد. 

×این عملیات تا چه اندازه روی منطقه تاثیر خواهد گذاشت؟
ـ یکی از مشکلات جدی منطقه ما وجود جریانات جنگ‌طلب تروریستی از جمله القاعده در عراق و افغانستان، طالبان در پاکستان و افغانستان و بعضی نیروهای جنگ‌طلب دیگر در حوزه کشور عراق است. کشور ایران نیز دروسط این حوزه ژئوپلتیک قرار گرفته است.  از این رو در چنین منطقه‌ای باید مراقب باشیم تا آتش فرهنگ و رفتارهای تروریستی پیرامونی به ایران منتقل نشود، از طرف دیگر بین شبکه طالبان، القاعده و جریاناتی مثل ریگی به احتمال زیاد ارتباطاتی وجود داشته که چه بسا دستگیری ریگی به عنوان بخشی از مجموعه اقدامات ضدتروریستی توسط کشورهای منطقه مهم تلقی شود اما مهمتر از آن این است که ایران کماکان اهمیت ژئوپلتیک خود را درحوزه احیا کرده و امنیت خود در مقابله با تروریسم را به دیگر کشورها به اثبات رسانده است.
 
×درصورتی که اقدام ایران دیگر کشورها را تشویق کند تا درمبارزه با تروریسم روش های جدی تری را پیگیری کنند این جدیت آیا می تواند رفتن به سوی نظامات سیاسی واقتصادی را به جای نظام امنیتی ونظامی جایگزین سازد؟
ـ اگر کشورهای منطقه با یک همکاری فعال یک اراده جمعی برای مقابله با تروریسم را به کار بگیرند، حتما می‌شود این امیدواری را داشت که اوضاع امنیتی و نظامی منطقه به اوضاع سیاسی و اقتصادی تبدیل شود و در واقع با سرکوب جریان تروریسم در منطقه فضای عمومی از شرایط بحرانی خارج خواهد شد و از آن پس با حل مسایل دیگر، رهبران کشورهای منطقه می‌توانند به فکر تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای با مبانی حقوقی محکم برای رقابت با دیگر اتحادیه‌ها در اقصی نقاط جهان باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین