کد خبر: ۹۵۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۳

پدیده ریگی و تجربه‏های پیش رو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این یادداشت کوتاه از وبلاگ آقای گلزاده، دانش آموخته علوم سیاسی، در خصوص مسئله دستگیری ریگی اخذ و به خوانندگان عرضه می‏گردد. وی در این یادداشت بر ضرورت بررسی ریشه‏های داخلی و خارجی به شکل توامان در شکل گیری پدیده ریگی پرداخته و بر ضرورت اعمال حساسیت برای عدم سوء استفاده از این عمل نیکوی نیروهای امنیتی کشور در تسویه حساب‏های سیاسی داخلی تاکید کرده است.

بهرام گلزاده


سرانجام عبدالمالک ریگی سرکرده یک گروه خشن، افراطی و تروریستی، پس از چند سال، دستگیر و خبر آن، تیتر اول رسانه های جهان را به خود اختصاص داد.

آنچه مسلم است، چنین جریان خطرناک و خشونت گرایی بدون حمایت مالی و فکری نمی توانسته استعداد سازماندهی پیدا کرده و دست به جنایت بزند. شواهد، بدون تردید حاکی از آن است که حداقل حامیانی در کشورهای پاکستان و عربستان، با حمایت های مالی و ایدئولوژیکی مستقیم، در تشکیل چنین گروهی نقش اساسی داشته اند اما همه چیز این نیست.

به نظر این قلم، در ریشه یابی و کالبدشکافی این جریان، نباید از مجموعه ی دلایل داخلی و خارجی موثر در ظهور جریان ریگی غافل شد و باید همه را باهم دید و با تدبیر به سمت از بین بردن زمینه های شکل گیری جریان های خشونت گرا حرکت کرد تا بار دیگر شاهد رشد این جریانهای افراطی نباشیم و به تعبیری تهدید را تبدیل به فرصت کرده و فرصت طلبان خارجی را ناامید ساخت.

و البته طبیعی است که قدرت های تاثیر گذار جهانی و رقبای خارجی و کسانی که علاقه ای به سربلندی و پیشرفت این سرزمین ندارند، خواسته باشند، از این فرصت و پدیده برای تحمیل خواسته های خود و یا فشار بر دولت ایران برای تعدیل سیاست ها و سهم خواهی در عرصه تعاملات جهانی بهره لازم ببرند یا حتی مستقیم و غیرمستقیم از تشکیل یا ادامه فعالیت آن حمایت کرده باشند اما نکته ی قابل تامل آن است که مراقب باشیم از حادثه دستگیری ریگی و انهدام فعالیت های این گروه تروریستی، در مسیر تسویه حساب های سیاسی داخلی استفاده نشود. باید به ریشه ها پرداخت، و با تدبیر ریشه ی خشونت و خشونت طلبی را خشکانید و منافع ملی را بیشتر مورد توجه قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین