کد خبر: ۹۵۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
از سوی وزیر دفاع آمریکا مطرح شد

آمریکا ادعای حمایت از جندالله و ریگی را 'ساختگی و مضحک' خواند

مشروح اعترافات عبدالمالک ریگی در پرس‌تی‌وی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تلویزیون انگلیسی زبان ایران تصاویری از رهبر تروریست گروه جندالله را پخش کرد و به نقل از او گفت که سازمان جاسوسی آمریکا به این گروه پیشنهاد حمایت داده بود.

به گزارش پرس تی وی، ریگی در اعترافات خود گفته است که مأموران سیا در ملاقاتی در دوبی به او قول "حمایت نامحدود" داده بودند و برای ایجاد یک پایگاه نظامی در هر نقطه‌ای در نزدیکی خاک ایران برای گروه جندالله ابراز آمادگی کرده بودند.

اما به گزارش آسوشیتدپرس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که این ادعا که آمریکا از گروهی مانند جندالله تحت هدایت ریگی حمایت کند «یک ادعای نادرست دیگر در میان فهرست بلندی از ادعاهای ساختگی و مضحک ایران است.»

به گزارش رویتر جف مورل همچنین گفت: «ادعاهای ایران دایر بر اینکه عبدالمالک ریگی پیش از دستگیری در یک مرکز ارتش آمریکا بود صد در صد غلط است.»

پیشتر وزیر اطلاعات هم دولت آمریکا را به حمایت از گروه جندالله متهم کرده بود.

گزارش تازه تلویزیون انگلیسی زبان ایران روز پنجشنبه ۶ اسفند (۲۵ فوریه) و تنها دو روز پس از آن منتشر شد که رهبر گروه جندالله در یک هواپیمای مسافربری که از دوبی عازم قرقیزستان بود، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد.

پرس‌تی‌وی از قول ریگی می‌گوید که قرار بود او در پایگاه آمریکایی مناس در قرقیزستان با یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا دیدار و در مورد جزئیات حمایت آمریکا از گروه جندالله مذاکره کند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، در اعترافات عبدالمالک ریگی آمده است که مأموران آمریکایی در دیدار با او تأکید کرده بودند که در حال حاضر نقطه تمرکز آمریکایی‌ها در منطقه، ایران است و اهمیت این کشور "حتی از القاعده و طالبان" برای آمریکا بیشتر است.

"اعترافات" ریگی در حالی منتشر شده است که گروه جندالله دستگیری رهبر خود را نتیجه همکاری سازمان سیا و سازمان‌های اطلاعاتی افغانستان و پاکستان با وزارت اطلاعات ایران می‌داند. این ادعا را دولت ایران تکذیب می‌کند.

این گروه همچنین در سایت اینترنتی خود اعلام کرده است که فرد دیگری را به عنوان جانشین ریگی انتخاب کرده است.

جندالله مسئول چند عملیات تروریستی در جنوب شرقی ایران است که ده‌ها کشته به جای گذاشته است.

پنج تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، چند مأمور نیروی انتظامی و عده ای از شهروندان غیرنظامی ایران از جمله قربانیان حملات جندالله بوده‌اند.

اعترافات عبدالمالک ریگی دیشب در دو بخش منتشر شد، که شمروح آن به شرح زیر است:

عبدالمالک ریگی سرکرده گروه تروریستی جندالله طی اعترافاتی گفت، بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عوامل آمریکایی در شهر کویته پاکستان بار دیگر (عوامل آمریکایی در زمان بوش نیز با وی ارتباط برقرار کرده بودند) با وی ارتباط برقرار کردند.

وی زمان این ملاقات را بعد از درگیری هفدهم اسفند ماه عنوان کرد که در نزدیکی زاهدان روی داده بود. ریگی به درخواست عوامل آمریکایی برای ملاقات با مقامات این کشور در دوبی اشاره کرد.

ریگی به عوامل آمریکایی گفته بود درصورتی با آنها ملاقات می‌کند که به وی و گروهکش کمک کنند، در غیراین صورت ملاقاتی درکار نخواهد بود.

ریگی گفت عوامل آمریکایی به وی قول مساعدت در رفع مشکلات، آزادی اعضای گروهکش، کمک مالی و نظامی داده اند.

وی افزود همچنین در اختیار گذاشتن اسلحه، مهمات و یک پایگاه در مکانی از افغانستان نزدیک مرز با ایران، ازجمله قول های مساعدت طرفهای آمریکایی بود. ریگی اعتراف کرد یکی از دوستان خود را برای این ملاقات به دوبی فرستاد.

او گفت در این دیدار خود نیز خواستار یک مکان امن در افغانستان و یا جایی نزدیک منطقه شده است.

ریگی افزود طرفهای آمریکایی پاسخ داده بودند این مسئله را حل و برای حاجی (ریگی) بدون هیچ شرط و شروطی جایی را پیدا خواهند کرد، یعنی تضمین امنیت شخص وی را بعمل می آورند. عوامل آمریکایی در دوبی همچنین قول استقرار وی را در این مکان و فراهم کردن تسهیلات را برای آغاز فعالیتش داده بودند.

ریگی در ادامه اعترافاتش گفت عوامل آمریکایی گفته بودند پایگاهی دارند به نام "مناس" نزدیک بیشکک که می توانند آنرا دراختیار وی قرار دهند. عوامل آمریکایی همچنین به وی گفته بودند قرار است با یکی از مقامات ارشد سیا در این پایگاه دیدن کند.

ریگی در بخش دیگری از اعترافات خود درمورد ملاقات با عوامل آمریکایی در دوبی به حساسیت موضوع ایران از سوی مقامات واشنگتن اشاره کرد.

ریگی گفت در ملاقات دوبی، عوامل آمریکایی به وی گفته بودند ایران راه خود را می رود و در شرایط فعلی اکنون موضوع ما ایران است ، نه القاعده و طالبان. وی به نقل از عوامل سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا سیا گفت واشنگتن در حال حاضر هیچ برنامه نظامی ضد ایران ندارد.

سرکرده گروهک تروریستی جندالله به نقل از طرف آمریکایی گفت واشنگتن به این نتیجه رسیده است که هیچ راه و هیچ گزینه ای در قبال ایران وجود ندارد، غیر از آن که باید در برابر ایران ایستادگی کرد. وی افزود یکی از عوامل بلند پایه سیا به وی گفته است که حمله نظامی به ایران "مشکل" است.

ریگی در ادامه اعترافاتش دراین زمینه افزود، عوامل آمریکایی گفته بودند سیا بر وی و گروهکش "حساس" شده‌اند و آماده‌اند هر نوع کمکی به آنها بکنند. وی در ادامه گفت طرف‌های آمریکایی در دوبی گفته بودند سیا برنامه ای در دست دارد تا تمام سازمان هایی را که مخالف نظام (جمهوری اسلامی ایران) هستند و پتانسیل و قدرت جنگ را دارند، مورد حمایت قرار دهد.

ریگی به نقل از عوامل سیا گفت سازمان جاسوسی آمریکا بر این باور است که گروه جندالله قدرت به چالش کشیدن نظام (ایران) را در منطقه دارد و می تواند جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کند.

ریگی در خاتمه اعترافاتش به نقل از عوامل آمریکایی افزود سیا آماده هرگونه همکاری در زمینه آموزش های نظامی و امنیتی با گروه جندالله است. وی روش های آموزش امنیت (شنود) تلفنی، رایانه و روش های چگونگی بکار گیری ابزار و فن آوری لازم را در سطوح وسیع از جمله این موارد بر شمرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین