کد خبر: ۹۵۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۷

شنبه 8 اسفند؛ تورقی بر روزنامه‏های امروز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بررسی مطالب برخی از روزنامه‏های امروز تهران به حضور خوانندگان تقدیم می‏شود؛

جمهوری اسلامی 

تیتر اصلی امروز جمهوری اسلامی، "مساله اساسی، حفظ هویت نظام و مرزها و شاخص‏های آن است" که از قول مقام معظم رهبری، عنوان شده است. 

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان "موج فتنه بزرگی علیه انقلاب، اسلام، ولایت و روحانیت آغاز شده است"، از دیگر عناوین مهم این روزنامه است. 

گسترش اعتراض علیه مصادره دو مکان مقدس فلسطینی‏ها توسط رژیم صهیونیستی نیز از دیگر عناوین اصلی این روزنامه است. 

روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله خود با عنوان "مهم‏تر از اعترافات"، به موضوع ریگی پرداخته است. در این سرمقاله، دستگیری عبدالمالک ریگی یکی از نشانه های قدرت نظام دانسته شده و گفتگوی مادر همسر برادر ریگی را نقل کرده است که همراه با اشك های فراوانی كه در سوگ كشته شدن دختر و پسر خود كه به دست دامادش عبدالرحیم ریگی و عوامل قسی‏القلب گروهك عبدالمالك ریگی صورت گرفته می ریزد خطاب به عبدالرحیم گفته بود اینها همه جنایاتی است كه به دستور برادر تو عبدالمالك صورت گرفته و بعد افزوده بود من با آه و ناله هایم عبدالمالك را زنده دستگیر می‏كنم و اگر این كار را نكنم زن نیستم و مادر دو شهید نیستم. به نوشته این یادداشت، بعد از این سخنان از دل برخاسته و با گذشت مدت كوتاهی همانطور كه این زن با ایمان گفته بود عبدالمالك زنده دستگیر شده و به سرعت زبان به اعتراف گشوده از رویدادهای شگفت انگیز تاریخ معاصر ماست كه از یكطرف ایمان قوی این زن مومنه را نشان می‏دهد و از طرف دیگر تاثیر ایمان را در سركوب كردن ظلم و تایید حق به نمایش می‏گذارد. در ادامه این نوشته، به غافلگیر شدن دستگاه های اطلاعاتی بعضی كشورهای عربی منطقه از دستگیری عبدالمالك ریگی اشاره شده است و نوشته است که در عربستان سعودی مسئولان اطلاعاتی و امنیتی این كشور برای بررسی این موضوع جلسه اضطراری تشكیل دادند. قطعا آن‏ها از شنیدن اعترافات ریگی بیش از دستگیری وی شگفت زده شده‏اند زیرا اعترافات به زیان آن‏ها نیز هست. بنابر این بهتر است سران كشورهای عربی منطقه با مواجه شدن با اقتدار نظام جمهوری اسلامی در خصومت خود با این نظام و ملت ایران تجدیدنظر كنند.

اعتماد 

واکنش‏ها به تغییرات اساسی در تعرفه واردات خودرو، تیتر اصلی امروز اعتماد است. در این گزارش این عنوان، آمده است که ؛کميسيون تلفيق، تعرفه واردات خودرو را از 90 به 70 درصد کاهش داد و پس از 42 سال توليد و واردات خودروهاي سواري ديزلي را مجاز شمرد. تصميم کاهش تعرفه واکنش هاي بسياري را در بين صاحب نظران و کارشناسان طي دو روز گذشته به همراه داشته است. مخالفان اين تصميم معتقدند با کاهش تعرفه واردات خودرو، بازار خودرو ايران تبديل به نمايشگاه خودروهاي وارداتي شده و صنعت خودرو داخل از سال آينده با کاهش توليد و تعديل نيرو روبه رو مي شود. اما موافقان معتقدند نبايد بيش از اين به خودروسازان فرصت داد بلکه بايد با ايجاد فضايي رقابتي از طريق واردات خودرو تلنگري به دو شرکت سايپا و ايران خودرو زد تا به خودشان آمده و محصولات باکيفيت تري را روانه بازار کنند. این گزارش در ادامه نظرات سه نفر از صاحب نظران را در این خصوص منعکس کرده است.
سخنان هاشمی با عنوان "کسانی که حرفی برای گفتن نداشتند، اکنون میدانداری می‏کنند"، نیز از دیگر موضوعات مهمی است که این روزنامه بدان پرداخته است. 

دیدار احمدی نژاد با اسد و مشعل هم از دیگر موضوعات مورد توجه این روزنامه است که تیتر دیگری را در این روزنامه تشکیل می‏دهد.

مردم سالاری 

عنوان اصلی این روزنامه، "گرانی‏های شب عید را کنترل کنید" است. گزارشی از دامنه افزایش قیمت بیماری‏ها ارائه کرده است. 

این روزنامه همچنین خبر دیدار مقام معظم رهبری با اعضای مجلس خبرگان را با عنوان "غفلت خواص در دوران مشروطیت" در صفحه اول خود درج کرده است. 

فرهنگ مثبت اندیشی به جای آشفتگی فرهنگی، عنوان یادداشت اصلی امروز روزنامه مردم سالاری است. در این یادداشت، از سیاست‏های فرهنگی دولت انتقاد شده و مطرح شده است که اگر فردی پیوند خود را ازحوزه فرهنگ از دست بدهد، وی از لحاظ فرهنگی می‏میرد و اگر درصد بالایی از جامعه پیوند خود را با حوزه فرهنگی از دست بدهند، جامعه از لحاظ فرهنگی می‏میرد و این مرگ از مرگی که افراد پیوند خود را با حوزه زیستی از دست بدهند، یعنی از لحاظ مادی بمیرند، به مراتب سخت‏تر، بدتر و زیانبارتر است. نویسنده این یادداشت با اشاره به اتفاقاتی که در ماه‏های گذشته در حوزه فرهنگ پیش آمده است نوشته که برای برای فرار از اتهام سیاه نمایی از ذکر آن‏ها در دانشگاه‏ها، دنیای نشر، جهان سینما و تئاتر و مطبوعات خودداری می‏کند. در ادامه این یادداشت، با ذکر حرف‏های معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که امکان پاک کردن مطبوعات از عناصر نامطلوب عنوان شده، آمده است که کاش به جای این اظهار، امید می‏داد که قصد حمایت، دلجویی، تشویق، تقدیر و حمایت از چهره‏های مطبوعاتی را دارند، حتی اگر مصداقی استثنایی درست یا نادرست را در ذهن دارد کاش به آشفتگی فرهنگی دامن نمی زد.

تهران امروز 

"ترسیم هندسه جمهوری اسلامی" عنوانی است که برای درج سخنان مقام معظم رهبری برگزیده شده است. 

سه شرط دادستان برای عفو بازداشت شدگان؛ اصلاح مسیر، توبه و جبران خسارات از دیگر عناوین امروز این روزنامه است. 

تهران امروز در یادداشت خود با عنوان "امت، رهبر و هندسه الهی نظام"، به سخنان مقام معظم رهبری و لزوم همراهی و همدلی همگان اشاره کرده و بر مرزبندی‏های شفاف تاکید کرده است. 

ماجرای ریگی و فرصت ارزشمند ما، از دیگر یادداشت‏های این روزنامه است که دستگيري عبدالمالك ريگي، در يك عمليات شگفت‌انگيز همانقدر كه موجب غرور و خوشحالي دوستداران ايران و نظام اسلامي شده است به همان اندازه نيز باعث ناراحتي و نگراني دشمنان اين مرز و بوم شده است. اين نگراني را خصوصا مي‌توان در سكوت قابل‌تامل يا اظهارنظرهاي شتابزده كشورهاي خارجي و خصوصا كشورهاي پشتيبان گروهك ريگي در منطقه ديد. دليل اين نگراني هم مشخص است، ريگي حاصل و برآيند يك سرمايه‌گذاري چندين‌ساله روي شكاف‌هاي اجتماعي موجود در ايران بوده است. شكاف‌هايي كه از ايران جامعه‌اي به‌غايت متنوع ساخته است. تنوعي كه در عين زيبايي و فرصت‌زا بودن، رويه‌اي از تهديد نيز داراست. این یادداشت همچنین نوشته است که نگاهي به بررسي‌ها و پيمايش‌هاي صورت‌گرفته در ميان اقوام و گروه‌هاي مذهبي ايران، وجود دو احساس فوق‌العاده فرصت آفرين را در ميان آنها نشان مي‌دهد: اول افتخار به ايراني بودن و تعلق به اين سرزمين و دوم تمايل فراوان به پيوند خوردن و ادغام با اقوام و گروه‌هاي اجتماعي ديگر و اين يعني بستري آماده براي نظام تا بتواند زمينه‌هاي يك ادغام اجتماعي در عين حفظ تنوع را تسهيل كند و مانع استفاده بدخواهان از شكاف‌هاي طبيعي موجود در جامعه ايراني شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین