کد خبر: ۹۵۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
سهم خواهی کشورهای عربی و ترکیه در انتخابات آتی عراق؛

در ادامه حمایت اعراب، ایاد علاوی به دنبال جلب حمایت ترکیه

تحرکات علیه ائتلاف‏های دولت قانون و ملی، در مرحله جدید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در راستای رایزنی‏های ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق و از رهبران ائتلاف العراقیه، برای جلب حمایت کشورهای مختلف همسایه عراق که احتمالا مخالف پیروزی ائتلاف ملی و همچنین ائتلاف دولت قانون عراق، که ادعا می‏شود به ایران نزدیک هستند، می‏باشند، در آنکارا با رئيس جمهور و نخست وزير تركيه ديدار كرده است. 

در گزارشی که برخی خبرگزاری‏ها در این خصوص منتشر کرده‏اند، در این دیدار، ضمن تاکید بر روابط دو کشور، علاوی با ابراز نگرانی از بی‌ثباتی سياسی در عراق پيش از انتخابات پارلمانی آينده، در كنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت : اين نشست‌ها بسيار مفيد و سازنده بود و سران تركيه اهتمام زيادی به امور خاورميانه دارند. تركيه نيروی مشوق اعتدال،‌ ثبات و پيشرفت است. 

وی همچنین در خصوص رد صلاحیت‏های انجام شده و فضای انتخاباتی عراق گفت: نامزدهای من در معرض بازداشت‌، حمله و رعب و وحشت قرار دارند. ما از فضای كنونی پيش از انتخابات احساس نگرانی می‌كنيم. ما به دنبال فضايی سالم و مسالمت‌آميز هستيم كه ملت عراق را به سوی مشاركت گسترده‌تر سوق دهد ولی آن‌چه اكنون شاهد آن هستيم، محروميت مردم از حق مشاركت و هراساندن آن‏ها و برخی بازداشت‌هاست. 

وی سپس به نقش ترکیه در این خصوص اشاره کرد و گفت: عراق،‌ تركيه و برخی از كشورهای ديگر منطقه خاورميانه بايد برای تحكيم اعتدال، ‌ثبات و صلح در منطقه و ايجاد پل‏های ارتباطی با قاره‌های اروپا و آسيا تلاش كنند. 

ایاد علاوی که گفته می‏شود از نظر مالی و سیاسی به شدت مورد حمایت کشورهای عربی منطقه است، تلاش‏های زیادی را برای تحت تاثیر قراردادن انتخابات آتی عراق انجام می‏دهد. وی تلاش می‏کند تا حمایت ترکیه و سوریه را در این مورد نیز به دست آورد. به نظر می‏رسد با توجه به نقشی که این دو کشور خواهان ایفای آن در عراق هستند، تلاش‏های وی تا حد زیادی مثمر ثمر بوده است. 

ایاد علاوی، نخست وزیر شیعه سابق عراق، از رهبران ائتلاف العراقیه است که طارق الهاشمی، معاون سنی رئیس جمهور عراق، و صالح المطلق، سیاستمدار برجسته سنی را نیز در کنار خود دارد، تلاش می‏کند تا در قالب گرایشات ملی گرایانه عراقی، به مصاف رقیبان اصلی‏اش، ائتلاف ملی و همچنین دولت قانون، بروند. اما ممانعت کمیسیون مستقل انتخابات عراق از شرکت صالح المطلق و برخی دیگر از کاندیداهای این ائتلاف در انتخابات آتی به دلیل انتساب به حزب بعث، شرایط این ائتلاف را در انتخابات آتی با دشواری مواجه کرده است. 

در عین حال، برخی معتقدند که در این ائتلاف، رقابت‏های داخلی نیز نگرانی‏هایی را برای رهبران ائتلاف به وجود آورده است. به طور مثال، طارق هاشمی، خود از مدعیان جدی پست نخست وزیری آتی عراق است که این موضوع برای ایاد علاوی چندان خوشایند نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین