کد خبر: ۹۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۹
علی یونسی وزیر اطلاعات دوران اصلاحات:

همکاری با همسایگان برای مبارزه با تروریسم مفید و لازم است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس سیاسی:علی یونسی وزیر اطلاعات دوران اصلاحات، با بیان اینكه دستگیری وی از چند نظر بسیار مهم است گفت: ریگی سردسته شرورترین، خشن‌ترین و بی‌رحم و ضدامنیت ملی ایران دستگیر شده است و شیوه دستگیری آن اقتدار جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است. 

یونسی زمان دستگیری ریگی را بسیار با اهمیت توصیف كرد و گفت: در شرایطی كه ملت ایران نیازمند یك خبر مسرت‌بخش خصوصا بعد از راهپیمایی 22 بهمن بود این اقدام توانست جامعه ایران را خوشحال كند. 

وی كه در زمان سیدمحمد خاتمی مسوولیت وزارت اطلاعات را برعهده داشت با تبریك این پیروزی به ملت ایران گفت: شخصا این پیروزی را به ملت عزیز ایران و به همكاران سابقم دست‌مریزاد می‌گویم. به نظر من همه ملت ایران از این پیروزی احساس شادمانی و غرور كردند مخصوصا صدها خانواده كه به دست این گروهك عزادار شدند. 

یونسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا دستگیری ریگی بدون همكاری كشورهای منطقه امكان‌پذیر بود؟ اظهار داشت: یك سرویس امنیتی همیشه ترجیح می‌دهد عملیات مورد نظر خود را بدون همكاری سایر كشورها و سایر رقبا انجام دهد اگرچه برای حفظ امنیت ملی و امنیت شهروندان هیچ اشكالی ندارد كه برای دستیابی به یك هدف امنیت ملی همكاری‌هایی صورت گیرد. 

وی ادامه داد: اگر كشور ایران با كشور پاكستان و دیگر كشورهای همسایه برای مبارزه با اشرار و تروریست‌ها با هم همكاری نمایند نه‌تنها خوب و مفید است بلكه لازم هم است. 

یونسی معتقد است همكاری امنیتی چندجانبه یك امر عادی و معمولی است. 

وی در همین خصوص خاطرنشان كرد: بر فرض اینكه این اقدام ملی با كمك برخی از كشورهای همسایه صورت گرفته باشد هیچ از اهمیت آن نمی‌كاهد بلكه نشان‌دهنده رشد و بلوغ اطلاعاتی است كه به مرحله تعامل و همكاری امنیتی چندجانبه رسیده است و این برای تروریست‌ها بسیار مایوس‌كننده است زیرا عاقبت كار تروریست این است كه در چرخه معادلات سیاسی كشورهای منطقه نابود خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چرا در زمان وزارت اطلاعات شما این اتفاق رخ نداد و آیا شما با كشورهای منطقه برای دستگیری عبدالمالك ریگی وارد مذاكره شده بودید، اظهار داشت: من معتقد نیستم كه ایران با همكاری سایر كشورهای همسایه این عملیات را انجام داده است ظاهر اظهارات مقامات امنیتی این است كه ایران مستقلا این عملیات را انجام داده است اگر با سایر كشورها هم انجام داده باشد هیچ اشكالی ندارد و اگر همكاری داشته‌اند بهتر است اعلام شود زیرا تروریست‌ها بیشتر در تنگنا قرار خواهند گرفت. 

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات خاطرنشان كرد: در زمان دولت آقای خاتمی وزارت اطلاعات چندبار عبدالمالك ریگی را در تور عملیاتی قرار داد كه متاسفانه به دلایلی كه نمی‌توان آن را اعلام كرد موفق به فرار شد و شخص من نیز از سوی شورای عالی امنیت ملی و دولت وقت مذاكراتی با پاكستانی‌ها جهت استرداد عبدالمالك ریگی انجام دادم حتی آقای خاتمی توسط من پیامی برای پرویز مشرف فرستادند و برای همین هدف نیز به پاكستان عزیمت كرده و با پرویز مشرف و برخی مقامات سیاسی و داخلی پاكستان ملاقات و مذاكره انجام دادم ولی مقامات پاكستانی در آن زمان با این گروه و گروه طالبان مماشات و همراهی كردند و ترجیح دادند كه با ما همكاری نكنند. 

یونسی تصریح كرد: در حال حاضر دولت پاكستان با همه این گروه‌ها در حال جنگ است و خیلی طبیعی است اگر دولت ایران بخواهد با آنها همكاری امنیتی انجام دهد آنها نظر ایران را قبول می‌كنند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا همكاری امنیتی با كشورهایی مانند افغانستان و پاكستان اشكالی ندارد، گفت: نه‌تنها اشكال ندارد بلكه لازم است. اصولا پدیده ضدبشری تروریست باید با همكاری همه كشورها مهار شود و دیپلماسی پنهان و امنیتی سازوكار خود را دارد كه باید در راستای اهداف امنیت ملی به كار گرفته شود. 

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا بازتاب‌های دستگیری عبدالمالك ریگی خطرناك نیست و آیا ممكن است عملیات گروهك جندالله تشدید شود؟ گفت: بی‌تردید دستگیری عبدالمالك ریگی ضربه هولناك بر پیكره تروریسم كور ضدملی است. اگرچه شاید در كوتاه‌مدت بقایای این گروهك شرور دست به جنایت‌هایی هم بزند اما در درازمدت این ضربه برای این گروهك كارساز و تعیین‌كننده است و برای منطقه شرق كشور بسیار مفید است و الان این فرصت به دست آمده كه در منطقه سیستان اقدامات شایسته انجام گیرد. 

یونسی در بیان این اقدامات گفت: باید عمران و آبادانی منطقه و ایجاد فرصت شغلی برای مردم منطقه فراهم شود و نیز فرصت مشاركت سیاسی مردم فراهم شود تا زمینه نفوذ و یارگیری گروهك‌های شرور و ضد تروریستی از بین برود از جمله این اقدامات است. 

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا نفوذ گروهك عبدالمالك ریگی زیاد بوده است، با رد این موضوع گفت: میزان جذب گروهك جندالله بسیار كم بوده است. 

یونسی تاكید كرد: با اینكه مردم منطقه سیستان و بلوچستان بسیار محروم هستند و تفاوت مذهبی و قومی با اكثریت ملت ایران دارند ولی مردم نجیب بلوچ تمایلی به این گروهك نشان ندادند زیرا مردم بلوچ مانند همه مردم ایران از خشونت، ترور و بی‌رحمی متنفرند و این خود رمز و راز شكست های گروه های خشونت طلب و تروریسم است.علت اصلی شكست سازمان منافقین هم خشونت طلبی و حركت‌های ضد مردمی آن بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین