کد خبر: ۹۵۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۶
در مصاحبه با یک پایگاه خبری مطرح شد؛

دعوت مهندس موسوی به آگاهی بخشی به کل جامعه

در چهارشنبه سوری موجب آزار و سوء استفاده کسی نشوید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: مهندس میرحسین موسوی در گفت‌وگویی که امروز در سایت کلمه منتشر شد به بررسی راهپیمایی 22 بهمن امسال و حوادث سیاسی کشور در روزهای اخیر پرداخت. وی همچنین استراتژی‌های خود را برای وضعیت فعلی کشور اعلام کرد.

وی درباره مراسم 22 بهمن گفت: "این مراسم دنباله راهپیمایی های میلیونی سال ۵۷ به مناسبت های مختلف از جمله تاسوعا، عاشورا و اربعین است. هر ساله کسانی که به انقلاب علاقه دارند در این مراسم شرکت می‌کنند. معمولا این مراسم در هر سال متأثر از اتفاقات مهم آن سال و فضای سیاسی کشور است و امسال این مراسم تحت تأثیر انتخابات دهم و اتفاقات بعد از آن بود".

وی همچنین به تلاش‌هایی برای خنثی کردن حضور جنبش سبز در این مراسم نیز اشاره کرد.

موسوی با انتقاد ازبرخی عملکردهای امنیتی در راهپیمایی 22 بهمن گفت: مردم برخی برخوردها را هرگز فراموش نخواهند کرد. 

وی با اشاره به این‌که عدم وجود امکان ابراز هویت هواداران جنبش سبز امکان برآیند دقیق از تعداد آنان را کاهش می‌دهد گفت: ما اعتقاد داریم که اگر دعوت جنبش سبز و تشکل های اصلاح طلب و مراجع عظام و دیگر شخصیت های نظام نمی بود، امسال ما یک راهپیمایی بی رمقی داشتیم.

وی افزود: بنده و جناب آقای کروبی در مشورتی که داشتیم فکر کردیم پیشنهادی که قبلا داده ایم را تکرار کنیم و آن اینکه اجازه داده شود جنبش راه سبز با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی، برای یک راهپیمایی مردم را دعوت کنند. نحوه استقبال می تواند به حرف و حدیث ها پایان دهد.

پیش از این مهدی کروبی نیز در بیانیه خود این پیشنهاد را مطرح کرد.

نخست وزیر دوران امام در ادامه گفت‌وگوی خود با سایت کلمه گفت: بنده با توهین به کسانی که موافق شعارهای جنبش سبز نیستند مخالفم. قرار نیست و قرار نبود که همه با ما هم رأی باشند و اگر کسی با ما هم رأی نیست انسان بدی شمرده شود. همه هموطنان ما هستند.

وی در مورد مشورت خود با کروبی و خاتمی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: ارتباط با این بزرگواران همیشه وجود دارد. با توجه به وقایع پیش‌آمده ضرورت این ارتباط مستقیم امروز بیشتر است و هماهنگی خیلی خوبی در این زمینه وجود دارد. البته به نفع کشور بود که سیاست حمایت از ایجاد یک تشکیلات نیرومند از کسانی که سیاست‌های موجود را قبول ندارند در چهارچوب نظام وجود داشت و به نظر بنده تنها راه عدم انتقال مدیریت جریان های سیاسی و اجتماعی به خارج از کشور همین است.

وی با اشاره به محدودیت‌های رسانه‌ای افزود: به اعتقاد اینجانب راهبرد «هر شهروند، یک رسانه» و همچنین گسترش فعالیت های شبکه اجتماعی در جهت گسترش آگاهی های سیاسی و اجتماعی، یک ضرورت است و جایگزینی برای آن وجود ندارد. شییه بازارهای سنتی که که تعداد زیادی مغازه، حجره، تیمچه، مسجد، قهوه خانه و غیره را به هم متصل می کند و علیرغم تنوع آدم ها و حجره ها، مفهوم بازار یک ساختار به هم پیوسته از واحدها را تداعی می کند. جالب است در یک راسته بازار، می تواند اختلاف عقیده و سلایق و سرمایه وجود داشته باشد، ولی این تنوع، وحدت مفهومی و وحدت عملی بازار را بهم نمی زند، بلکه جزو نقاط قوت آن است.

وی با اشاره به این که هدف او و طرفداران جنبش سبز همواره اجرای بدون تنازل قانون اساسی بوده‌است و قصد عبور از مرزهای نظام را ندارند افزود: افرادی و یا حرکت هایی در این بین پیدا شدند که خواستند از این خط بگذرند و یا به اصطلاح خط شکنی کنند، ولی جنبش راه سبز هیچگاه از اجرای بدون تنازل قانون اساسی منحرف نشده است و انشاء الله تا انتها هم همین راه را خواهد رفت. بنده بارها درباره اهمیت پایبندی راه سبز این نقطه کلیدی صحبت کرده ام و به عنوان یک فرد همراه، حراست از آن را مورد تأکید قرار داده‌ام.

وی حضور خیابانی معترضان را یکی از راه‌های مهم پیگیری خواسته‌ها دانست و گفت: استفاده از خیابان ها، تنها راه نبوده است. ده ها میلیون ایرانی که معترض هستند، خواهان تغییراتی هستند که به آنها مجال می دهد با حاکمیت بر سرنوشت خود، این سرنوشت را تغییر دهند.

وی با اشاره به مشکلات کشور در بخش‌های مختلف بین‌المللی و اقتصادی و سیاسی گفت: ملت ما می خواهد که در رقابت نفس گیر جهانی و منطقه ای، عقب نیفتد. ملت ما می خواهد با جهان خارج به جای دعوا و دشمنی، تعامل داشته باشد و سیاست خارجی توسعه گرا را دنبال کند. ملت ما می خواهد کالاهای تولیدی، اعم از کشاورزی و صنعتی، زیر سیل خانمان برانداز واردات بی حساب و کتاب، مدفون نشود. ملت ما می خواهد تحت عنوان خصوصی سازی، بیشترین پروژه ها و فعالیت های اقتصادی کشور در بنگاه های شبه دولتی جمع نشود. ملت ما می‌خواهد به شاخص‌های بیکاری و فقر به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی و ملی اهمیت داده شود و … با انبوه تبلیغات شاخص خط فقر و بیکاری و تورم با دستکاری و دروغ، از چشم مردم پنهان نشود. ملت ما می‌خواهد کارگران بابت درخواست حق خود مورد تهاجم قرار نگیرند و زنان بابت درخواست رفع تبعیض مورد هجوم تهمت های گوناگون قرار نگیرند. ملت ما می خواهد در رسانه ملی، صدای همه ملت شنیده شود.

وی افزود: این مطالبات کاملا اسلامی و عین قانون اساسی و کاملا منطبق با مردم سالاری دینی ماست. این خواسته‌ها نه جنبه ضدشرعی دارند نه جنبه ضدملی و نه جنبه ضد نظام. این ها حقوق مردم هستند و به همین دلیل مردم از آن حمایت می کنند. آزادی، حقوق بشر، رفع تبعیض ها، تحمل عقاید و نظریات مختلف، مقابله با فساد و تباهی و قانون گریزی، مواردی نیستند که پیگیری آنها چه در سطح خیابان و چه از طریق رسانه ها جرم باشد.

وی مهم‌ترین استراتژی فعلی منتقدان را گسترش آگاهی در جامعه دانست و گفت: بدون آگاهی گسترده در سطح جامعه، امکان تغییر وجود ندارد.

وی همچنین از هواداران جنبش سبز خواست تا آگاهی را به همه اقشار و نقاط کشور منتقل کنند.

وی در مورد نقش سبزها در تغییرات احتمالی آینده نیز گفت: هدف آن نیست که تغییرات ناشی از این استراتژی حتما به‌دست سبزها اتفاق بیفتد. ما می خواهیم اهدافمان را در کنار مردم و با آنها بدست آوریم.

وی با بیان این‌که هدفش ایجاد تغییرات در چارچوب نظام است تصریح: هدف آن نیست که این تغییرات حتما به‌دست این یا آن فرد صورت بگیرد. به همین دلیل، ضمن آن که محکم بر روی خواسته های خود ایستاده ایم، ولی کم هزینه تر می بینیم اگر خود حاکمیت به سمت این راه حل ها که برآمده از خواست ملت و میثاق ملی ماست پیش برود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تلاش در جهت اصلاح وضع موجود را نه نشانه ضعف حاکمیت بلکه آن را علامت قدذت جمخوری اسلامی دانست و گفت: ما دوست داریم که خود حاکمیت، متشکل از همه ارکان آن، تضمین های لازم را برای انتخابات های آزاد، رقابتی و غیرگزینشی فراهم آورد.

وی همچنین خواستار انتشار مجدد کلمه سبز و اعتماد ملی شد و تاسیس یک کانال رادیویی و تلویزیونی برای جنبش سبز را موجب تقویت نظام و کمک به وحدت ملی دانست.

وی با اشاره به سیره ائمه اطهار از به کار بردن برخی کلمات و عبارات درباره منتقدین و معترضان انتقاد کرد.

وی با انتقاد از تلاش‌ها برای سو استفاده از دیدن و جدا کردن گروه‌ها مختلف مردم حرکت به سمت میثاق ملی و مذهبی و تکیه بر آرمان‌هایی که به ایرانی پیشرفته و صلح جو در سطح جهانی و در سطح ملی منجر می‌شود را مهمترین راهکار مقابله با این نوع نگاه دانست.

وی با تاکید مجدد بر مسائل مطرح شده در بیانیه شماره 17 خود، قبول وجود بحران را بخشی از راه حل شمرد و افزود: اعتقاد ندارم که راهی برای حل دفعی و ناگهانی این بحران وجود دارد. مهم آن است که اکنون قدم‌هایی برداشته شود که به فرایند بهبود اوضاع دامن بزند. بگذاریم یکبار هم با احترام با مردم صحبت کنیم. در بعضی موارد، اجتناب از برخی اقدامات نامناسب می‌تواند به بهبود فضای ملی کمک کند.

وی تضمین انتخابات آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و سالم، کلیدی ترین بخش راه حل‌ها دانست و عدم توجه به آن را موجب ضربه به مشروعیت نظم قلمداد کرد.

وی در مورد رابطه جنبش سبز و گروه‌های مرجع نیز گفت: جنبش سبز حرکتی است که از بطن گروه‌های مرجع مهم جامعه ما متولد شده و در ارتباط با این گروه‌ها هم رشد کرده‌است.

وی ارتباط جنبش سبز با گروه های مرجع را بهترین دلیل برای امید به تحقق خواست‌های جنبش در آینده کشورمان دانست و گفت: چرا وقتی میلیون‌ها دانشجو در سراسر کشور در پشت جنبش سبز است، به آینده امیدوار نباشیم؟

وی روحانیون فعال در جنبش سبز را ذخیره جنبش و پشتوانه بسیار مهم آن دانست و حضور آن‌ها در جنبش سبز در شرایطی که از انواع روش‌ها و وسایل برای متهم کردن راه سبز به بی دینی و وابستگی به بیگانگان استفاده می شود، جنبه حیاتی دارد.

وی همچنین چهارشنبه سوری را یادمان جشنواره نور علیه تاریکی دانست و به هواداران جنبش سبز توصیه کرد که برنامه‌هایشان در این روز باعث اذیت و آزار و همچنین سو استفاده کسی نشود.

وی در پایان آرزو کرد که روزی فرصتی برای نمایش و پخش آثار هنری متعدد تولید شده درروزهای پس از انتخابات در کشور فراهم آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
امام علی(ع) که مظهر کاملی از علم و تقوا و زهد و عبادت بود، دو گروه را به شدت مذمت می کند: دانشمند پرده‌در و نادان زاهدنما. ضربه ای که این دو گروه در کسوت دوست، به علی زده اند فراتر از تهاجم دشمنان است، تا جایی که گویی پشتش را شکسته اند. به راستی چرا این دو گروه این قدر خطرناک هستند؟
آقای موسوی جزء هر دو گروه می باشد
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
مردم همه اگاهند وحضور در 22 بهمن دال بر این حرف من است در ضمن در کشور ما اتفاقاً انتخابات گزینشی نیست و با رای مردم است وکاملاًازاد لازم نیست کسی دلش به حال نا اگاهی مردم بسوزد امروز در هر کوی وبرزن و روستا مردم ایران بیدارند و به حق اگاه ترین مردم دنیایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
درود بر موسوی خاتمی کروبی و رفسنجانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
رفتار نیروی امنیتی با مردم در روز 22 بهمن واقعا زشت بود و تحقیر آمیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
وقتی رهبری می گوید افراد قانون گریز در این نظام جایگاهی ندارند دیگر ما 24 میلیون نفر هم هیچ کاری نمی توانیم بکنیم . چه برسد به جنبش سبز....چه بگوییم .
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
چرا اون بخشي که گفته راهپيمايي مهندسي شده و مردم با اتوبوس و قطار از جاهاي ديگه آورده شدند رو حذف کرديد. واقعا که دروغگو و منافقيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
انتخابات در هر جمع متمدن پايان بحث و جدل است اينقدر معركه نگيريد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
زنده باد آزادی،راستی ،احترام ومرگ بردروغ وفقروسیاهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
درود بر مهندس موسوی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۹
0
0
کاملا صحبت های حکیمانه و به جای بود
درورد بر جنبش سبز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
0
0
این حرفهای آقای موسوی توهین به مردمیست که با عشق به انقلاب و ولایت در راهپیمایی عظیم 22 بهمن در سراسر کشور عزیز ایران شرکت کرده بودند.این قبیل صحبتها برای آقای موسوی و همفکرانش نتیجه عکس خواهد داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
0
0
آقاي موسوي منظور شما كدوم مرد م اند يه عده ثروتمندبي دردياچنددانشجوي هوسران منحرف يا مردم مومني كه توي روستاهاوشهرهاهستند انگار شمادوست داريديه عده خاص رو كه با شماند ببينيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۱
0
0
راه این آزاد مرد پر رهرو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۱
0
0
گیریم که موسوی هرچه میگوید دروغ باشد! ما هم که مدعی هستیم از اون بیدهایی نیستیم که با بعضی بادها بلرزیم تا چه رسد به اینکه از جا کنده شویم! اجازه بدهیم اجازه بدهند! یک تضاهرات خیابانی با قبول مسئولیت امنیت تظاهرات از جانب ایشان وهوادارانش بر گزار گردد! تا یکبار برای همیشه هرکس با هر توهمی زندگی میکند!خداحافظی نماید! فرامرز حسینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۳
0
0
متاسفانه در این دولت مشکلات بیکاری از این وزارتخانه به دیگری پاس داده میشه .درد شناس واقعی یه فکری برای بیکاری فارغ التحصیلان مکنه نه
به فکر مدیریت به اصطلاح جهانی .همواره از جنبش سبز حمایت مکنیم
ناشناس
|
Spain
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۴
0
0
مهندس موسوي خيلي هم بيراه نگفته !!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین