کد خبر: ۹۵۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۹
گفت‌وگوی آفتاب با نماینده مجلس

قنبری: تا کار به جای دیگر کشیده نشده، ردصلاحیت‌ها را حل کنید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – فروزان آصف نخعی: اگر ردصلاحیت‌های انتخابات کانون وکلای مرکز در 20 اسفند در همین مرحله حل شده و کار به جای دیگری کشیده نشود بهتر است، من نمی‌دانم که مستند دادگاه عالی انتظامی قضات در ارتباط با بحث رد صلاحیت‌ها که روی داده چه بوده است، اما در کل کانون وکلا باید به عنوان یک نهاد غیردولتی حرمت‌اش حفظ شود.

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آفتاب با اعلام مطلب بالا افزود: کانون وکلا باید مستقل باشد و با توجه به این استقلال، باید کسانی که عضو کانون هستند بتوانند به راحتی اظهار نظر کرده و از موکلشان دفاع کنند از این رو در صورت مداخله درکارآنان این استقلال خدشه‌دار شده و می‌تواند عدالت قضایی را مخدوش کند. 

وی در ادامه با اشاره به این که نباید اتفاقی بیفتد که بعضی‌ها فکر کنند با مداخله در انتخابات اعضای کانون وکلا به ویژه انتخابات پیش روی کانون وکلای مرکز در20 اسفند، استقلال کانون تضعیف می‌شود افزود: اگر هم مداخله‌ای صورت می‌گیرد باید در چارچوب حفظ کامل استقلال کانون وکلا باشد. وی افزود: باید گفت شأن وکیل همچون شان خود قاضی است وهمانطور که می گوییم قاضی باید مستقل باشد ، وکیل هم باید از قدرت استقللال برخوردار باشد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر قوانینی در کشور وجود دارد که باید برای تأمین استقلال وکلا از آن سود جست تأکید کرد: در شرایط کنونی انتظار می‌رود در افکار عمومی داخل و خارج کشور، همچنین در نهادهای حقوقی بین‌المللی این برداشت که استقلال وکلا وکانون وکلا مخدوش شده ایجاد نشود. برای این منظور لازم است که مجلس تدابیر لازم را در ارتباط با کانون وکلا به عنوان یک ان‌جی‌او به عمل بیاورد.

وی با اشاره به این که درهمه کشورها جمعی از حقوقدانان واعضای کانون‌هایشان صلاحیت ها را برای انتخاب اعضای هیات مدیره بررسی می کنند گفت : اگر خود کانون وکلا واعضای آن ها با توجه به مسایل صنفی‌شان و شناختی که در صنف از یکدیگر دارند صلاحیت‌ها را بررسی کنند بهتر خواهد بود. 

وی درادامه با اشاره به این که قوه قضاییه دارای مرجع صاحب صلاحیتی چون نهاد داوری است که درباره رد صلاحیت‌های انجام شده می‌تواند تصمیم بگیرد گفت : با توجه به تشخیص ضرورت‌های قضا در این قوه اگر مسایل در همین مرحله حل شده و کار به جای دیگر کشیده نشود بهتر خواهد بود، البته با توجه به حساسیت‌های کار در حوزه صلاحیت‌های وکلا، تشکیل دادگاه‌ها یا مجامع عالی در این زمینه برای ممانعت از مشکلاتی که منجر به اخلال در استقلال وکلا می‌شود مفید و مؤثر خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین