آفتابنیوز : آفتاب-سرويس اجتماعي: پدرام الوندی، سردبیر مجله سپیده دانایی گفت: باید به آگاهیبخشی در حوزۀ اعتیاد بیشتر پرداخته شود و این كار حتی با پخش آگهیهای سی ثانیهایی هم ممكن است.
وی با تأكید بر اینكه رسانه تنها یك عامل در پیشگیری از گرایش به اعتیاد است، گفت: رسانه باید با اتخاذ الگوهای جدید، به ارائه پیامهای هشداردهنده بپردازد.
این تحصیلكردۀ علوم ارتباطات اجتماعی كه با كمیته اطلاعرسانی سومین جشنواره اعتیاد و رسانه گفتوگو میكرد، نكتۀ دیگر را لزوم مهارتآموزی به افراد درگیر اعتیاد دانست و یادآوری كرد: سطح مخاطب را باید بالاتر از افراد در معرض خطر، در نظر گرفت چون خود آنها خیلی مخاطب پیام رسانه نیستند، بلكه خانوادههای آنها، معلمین، مشاوران، پزشكان و.. در بحث اطلاعرسانی، جامعه هدف هستند.
الوندی معتقد است، كلیشههایی كه برخی رسانهها از آن پیروی میكنند، منجر به كاهش تأثیرگذاری پیام میشود.
وی گفت: سه كلیشۀ تیپ، جنسیت و رفتار، به این منجر میشود كه طیفی از مخاطب فكر كند آنچه گفته میشود، مربوط به او نیست و مرگ را تنها برای همسایه بداند.
الوندی كه كلیشۀ تیپی را مربوط به چهره و اسامی اشخاص میداند، در مورد كلیشۀ جنسیتی نیز گفت: در تلویزیون اینگونه نشان داده میشود كه تنها گروههای ویژه و خاصی درگیر اعتیاد میشوند، در صورتیكه واقعیت این نیست و گروههای بیشتری به این موضوع مبتلا هستند.
وی در همین زمینه افزود: پخش صحنههای زننده و كریه اثرگذاری پیام را كم میكند چون مخاطب خود را جامعه هدف آن پیام محسوب نمیكند.